dot3/4/5/5.1

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-05-2003 19:50 #55846 door
dot3/4/5/5.1 is gemaakt door
Een paar dagen geleden vroeg iemand of je DOT3 en DOT4 kunt mengen. Dat kan dus. Maar er kwam ook DOT5 ter sprake en die zou niet te mengen zijn met DOT3/4/5.1. Op de site www.howstuffworks.com kwam ik de opmerking tegen dat siliconen en conventionele vloeistoffen niet gemengd mogen worden. Maar lezende in de Practical Classics van maart 2003 kwam ik de volgende passage tegen: "You can mix conventional fluid and silicon fluid but only consider the fluid to be as good as the lower specification of the two." Wellicht is het net zo'n wijverspreid misverstand als met olie: volgens de meeste mensen mag je geen minerale olie met synthetische mengen. Maar dat mag wel degelijk (het mengsel wordt zelfs af-fabriek als 'semi-synthetisch' verkocht).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-05-2003 01:53 #64253 door
Beantwoord door in topic dot3/4/5/5.1
Lennard, DOT 5.1 is speciaal ontworpen vanwege de incompatibiliteit van DOT 5 met de andere soorten. Als je DOT 5 gebruikt moet je zelfs eerst het hele systeem schoonmaken als er eerst DOT 3 of DOT 4 in heeft gezeten. Ik denk dat het te maken heeft met het wel- en niet hygroscopisch zijn van de olie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-05-2003 19:43 #64252 door
Beantwoord door in topic dot3/4/5/5.1
Het is toevallig dat ik net in een nieuwer nummer van Practical Classics een ingezonden brief hierover heb gelezen en het commentaar daarop. Blijkbaar kan siliconen soms een reactie veroorzaken met glycol gebaseerde remvloeistoffen:"Dangers of silicon fluid - I Wonder if any of your team has encountered the problems I have had with silicone brake fluid.This is my first go at restoring a classic car - a Triumph TR7. I got it with some engine work already done, all the brake rubbers and seals renewed, and with silicone brake fluid. One less job for me, I thought, until I had to drop the subframe to renew all the bushes etc and all the rubbers in each strut. But the silicone brake fluid had turned into a jelly and nothing would come out of the bleed nipples.The manufacturers didn't know anything, so I contacted Triumph clubs until I found the most likely reason. The only safe way to change to silicone brake fluid is if you renew the whole brake system. Cleaning will not remove all traces of brake fluid from old hydraulic systems, as many of the components are made of cast steel. Cast steel is porous, thus it would be impossible to remove all traces of old brake fluid. Any traces of brake fluid in the system can, over time, turn silicone brake fluid to jelly, resulting in damage to the brake system like I found in my TR7. I have refilled the system with good old-fashioned DOT4!Colin Cruickshanks, Cumnock, Ayrshire"Het antwoord hierop was als volgt:"If two fluids are DOT rated they should be mixable. I've never had problems with silicone fluid - it's been in my Capri for three years. I didn't renew all brake components - WH"Dus wie zal het zeggen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-05-2003 00:32 #64251 door
Beantwoord door in topic dot3/4/5/5.1
Lennard, ben weer wat wijzer geworden. Als je zin hebt kun je dit naar de 'Spotters corner' sturen :-)Op members.aol.com/tfrecord/page31.html staat het antwoord. DOT3, 4 en 5 zijn compatible. Spul (lees rubbers) dat voor DOT 5 geschikt is is ook geschikt voor DOT 3 en 4. Mixen mag echter niet omdat de rubbers dan extreem gaan zwellen. Daarom eerst je hele systeem schoonmaken en alle rubbers vervangen en dan een andere DOT specificatie erin.''DOT 3, DOT 4 and DOT 5 are supposedly interchangeable among each other as far as their rubber compatibility is concerned, i.e. all three should be compatible with the rubber seal materials that are designed for conventional brake systems. In order to meet the DOT 3, DOT 4 or DOT 5 specs. these brake fluids are formulated such that the swelling of rubber components is within limits, that are clearly specified in the DOT 3, 4 and 5 standards. Likewise rubber seals for conventional brake systems, should stand any of the DOT 3, DOT 4 or DOT 5 fluids.Where things can go wrong is when one mixes a DOT 3 o r4 fluid with a DOT 5 (silicone based) fluid. Let us assume initially a DOT 3 or 4 fluid had been filled into the brake system. The seals are ‘saturated’ with DOT 3 or 4. Now the system is filled with silicone fluid. If the absorption of the silicone fluid is faster than desorption of the DOT 3 or DOT 4 fluid, then excessive rubber swelling will occur, i.e. the solubilities and the rates of absorption/desorption can be different and that leads to the reported problems. In general it must be recommended to change rubber seals when changing over from DOT 3 or DOT 4 to DOT 5.''Trouwens Lenard, heb jij toevallig nog een trommeltrekker die ik even kan lenen. Ik heb er zelf ook één maar die had ik nog nooit gebruikt in 6 jaar. Toen ik hem nodig had bleek één gat op de verkeerde plek geboord te zijn en een ander gat zit ook niet helemaal goed. Weet ik meteen waarom die zo goedkoop was.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-05-2003 13:12 #64250 door
Beantwoord door in topic dot3/4/5/5.1
Nu heb ik drie mogelijke antwoorden op de vraag of siliconen gemengd mag worden met glycol-gebaseerde remvloeistoffen: 1) ja want alle DOT-aangeduide remvloeistoffen zijn mengbaar; 2) nee, want de rubbers kunnen te sterk opzwellen bij menging, dus eerst rubbers vervangen en 3) nee want (en deze kende ik nog niet) als er nog sporen van glycol-remvloeistoffen in het systeem zijn (al zitten ze in de poriën van gietijzer) kan de siliconen vloeistof op den duur in gelei veranderen (dus eerst ALLES (!!) van het remsysteem dat in contact staat met remvloeistof vernieuwen). Oftewel, het beste advies dat ik hieraan kan ontlenen is: gebruik DOT4 en vervang die elke twee jaar. Overigens is verversen van remvloeistof met een hulp een bijzonder eenvoudige aangelegenheid. Vraag je je soms wel eens af waarom er mensen zijn die ertegen opzien...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-05-2003 13:14 #64249 door
Beantwoord door in topic dot3/4/5/5.1
Betreffende de trommeltrekker: die mag je lenen. Stuur effe een mailtje naar lweekers@hetnet.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.