remblokken, deel 2

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-08-2003 14:39 #55610 door
remblokken, deel 2 is gemaakt door
Eergisteren stelde ik een vraag over de bij de remblokken geleverde anti-piep-plaatjes.<br>Die vraag had ik niet hoeven stellen. Vandaag bij het vervangen van de remblokken (er zat nog 4 mm op, Haynes zegt dat 3 mm het minimum is, "better safe than sorry" zeg ik maar) zag ik dat ik remklauwen heb met 4 zuigers en niet met de 2 zuigers die erin horen. Dit zijn remklauwen van jongere Volvo's. Ik weet dat de vorige eigenaar ruilremklauwen heeft moeten plaatsen. Zullen toen wel de 4-zuiger remklauwen geplaatst zijn. <br>De anti-piep-plaatjes hebben een uitsparing voor de 2-zuiger variant, ik kan ze dus toch niet gebruiken (de remblokken zijn overigens wel iedentiek). Dan maar gewoon het dunne laagje kopervet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-08-2003 19:32 #65181 door
Beantwoord door in topic remblokken, deel 2

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-08-2003 19:33 #65180 door
Beantwoord door in topic remblokken, deel 2
Hmm, ging wat mis... dikke vingers?Affijn, je had kunnen weten dat je vier zuigers heb, je hebt namelijk een gescheiden remsysteem...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-08-2003 23:04 #65179 door
Beantwoord door in topic remblokken, deel 2
Ja, je hebt gelijk, en ook weer niet.<p>Ja, want nu ik de plaatjes in Haynes wat beter bekijk zie ik vier zuigers. En ik had het logisch kunnen beredeneren dat je bij twee remleidingen per klauw ook twee aan twee (dus vier) zuigers moet hebbem. <p>Nee, want gescheiden remsystemen kunnen prima met 2-zuiger remklauwen werken. Echter, dat zijn systemen (zoals tegenwoordig) waarbij het primaire systeem twee wielen krijgt en het secundaire ook twee. Soms is de scheiding kruiselings, soms voor/achter. Per voorrem is er dan één remleiding, en niet twee zoals bij het vroege Volvo-systeem. Eigenlijk is dit systeem nog veiliger dan wat er tegenwoordig gangbaar is, je hebt bij uitval van één systeem immers drie remmen beschikbaar i.p.v. twee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.