trommel/schijf ombouw duet
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-11-2003 19:52 #55301
door
trommel/schijf ombouw duet is gemaakt door
Ik wil de trommels van mijn Duet ('65) vervangen door schijven. Nu heb ik het verhaal op de V44 CD (blz. 5659) gelezen en daar uit valt op te maken dat het wel te doen is. Misschien zijn er mensen die ervaring hebben met het ombouwen, zo ja dan ben ik zeer nieuwsgierig naar hun ervaringen.Misschien zijn er ook wel kant en klare setjes te koop.De bestaande hoofdremcilinder zou niet meer voldoen. Welke dient er dan gemonteerd te worden en hoe.Ipv. alleen de trommels vervangen zou het ook mogelijk zijn een complete vooras van een amazon over te bouwen. Eigenlijk zou dit nog simpeler te doen zijn dan een trommel/schijf ombouw.Zijn er mensen die weten hoe dit in zijn werk gaat en/of dit zelf al eens hebben gedaan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-11-2003 23:54 #66381
door
Beantwoord door in topic trommel/schijf ombouw duet
ik heb zelf geen ervaring ermee, weet wel dat dit al jaren gedaan wordt, met name in Duitsland.
www.ruopp.de
Ongetwijfeld heeft Buttkereit er ook ervaring mee, verder de NL specialisten vragen of zij dat regelmatig doen en hoe het zit met de typegoedkeuring bij de RDW. Remschijven vóór op een Katterug zijn overigens gehomologeerd, aangezien de assemblage in 1964 in Zuid-Afrika die gebruikte.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-11-2003 21:28 #66380
door
Beantwoord door in topic trommel/schijf ombouw duet
Op dit ogenblik ben ik bezig met de ombouw van trommel naar schijfrem. Er staat een goed artikel op de zweedse PV club website. Ergens in 1 van hun tijdschriften is het artikel vertaald in het engels te lezen, je moet even zoeken, maar het is de moeite waard. Op het duitse volvoniacs forum werd ook al veel over dit onderwerp gediscusieerd.In het (heel) kort.Je hebt de spullen nodig van een Amazone met enkel circuit. De schijven passen zo op asstomp van de Duett. De remklauwen zitten bij de amazone op een soort stevige beugel geschroeft, die beugel heeft gaatjes die niet bij een Duett passen, dus moet je wat dichtlassen en nieuw boren. Boor daarna die nieuwe gaatjes ook in de schijf-afdekschermen. Remleidingen wordt een beetje knutsel werk. De schokbreker zit nu in de weg en moet naar voren verhuizen. Je kunt gewoon de bouten omdraaien. Maar dan heb je waarschijnlijk toch dat de stuurstang tegen de schokbreker komt en je draaicircel beperkt. Tenzij je erg brede velgen hebt, dan heb je zowiezo al een beperkte draaicircel. Een oplossing met een verbouwde bout vind je ook in dat zweedse artikel.Je gebruikt gewoon de Duett hoofdremcylinder, alleen moet je de bodemklep eruit halen.Op de achteras kan je proberen met de gewone Duett remmen, maar je hebt kans dat je achterkant dan overremt raakt. Amazone acherremmen is een beter idee. Misschien moet je ook een remdrukbegrenzer gebruiken.Ik heb gekozen om het eerst eens zonder remkrachtversterker te gaan proberen. Dan maar een beetje harder trappen.Een vooras overbouwen van een Amazone lijkt me niet zo maar mogelijk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-03-2004 07:41 #66379
door
Beantwoord door in topic trommel/schijf ombouw duet
Ik heb ook interesse in deze ombouw.is er nu al meer ervaring hiermee?Is het artikel wat vertaaald is ook al via de email beschikbaar?Ben benieuwd. Ik heb namelijk net een duet gekocht en deze moet door de rdw gekeurd wordenEn ik ben bang dat dat met 4 trommelremmen een enorm gedoe wordt!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-03-2004 09:06 #66378
door
Beantwoord door in topic trommel/schijf ombouw duet
Inmiddels heb ik één kant omgebouwd. Ben er maar gewoon aan begonnen, en het stelt eigenlijk niet zo veel voor.Één gat van de houder (en stofplaat uiteraard) voor de remklauw is al bruikbaar. Ik heb de houder dus met één bout vast gezet (verdikking naar binnen), daarna met een kraspen de overige 3 gaten afgetekend.Centerpuntje zetten, voorboren en dan het gat op 9,5 boren. Ik heb dit gewoon met een handboormachine gedaan.Één gat moet dicht gelast worden, omdat die gedeeltelijk overlapt met een nieuw gat. Alles bij elkaar 1 1/2 uur per kant.Ook de remslang en bevestiging moeten natuurlijk aangepast worden, maar dat zal verder geen probleem zijn.Het grootste probleem voor mij tot nu toe is het loskrijgen van de bevestiging van de schokbreker, die moet immers naar de voorkant van de draagarmen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-03-2004 21:06 #66377
door
Beantwoord door in topic trommel/schijf ombouw duet
is de verplaatsing van de schokbreker dan welde juiste oplossing? Je zei dat de draaicirceldan wel minder wordt?!? Dat heb ik liever niet,weet je misschien iets anders? Heb je er al foto's van? Ik hoor het graag, mijn rechtstreekse email is volvo@lopho.netIk wil er dan ook achter een begrenzer tussenzetten, is het niet wijs om de hoofdremcilinder van de amazon te gebruiken?Of past die niet..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.