rem ontluchten na leeg systeem bij 145

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-04-2004 17:38 #54800 door
Heb mijn remsysteem compleet leeggehad en ben aan het ontluchten maar gaat niet echt goed. Wat is de beste methode en hoelang duurt het met een leeg systeem. Ben dus al bezig geweest en zie niets komen linksachter zelfs na lang pompen op de rem. oorzaak ? Dus wie is ervaren en kan mij precies de uitleg gegeven en methode van ontluchten. Gebruik nu slangetje op nippel en potje met remvloeistof en ga pompen. Bijna vergeten item. Zitten drie onluchtnippels op ATE voorklauw . Welke volgorde van deze ? Groet Ger

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-04-2004 18:01 #68240 door
Beantwoord door in topic rem ontluchten na leeg systeem bij 145
start li-achter, dan links voor buitenste nippel, dan links voor binnenste nippel, dan rechts voor buitenste nippel, dan rechts voor binnenste nippel, dan rechts achter, dan rechts voor bovenste nippel, dan links voor bovenste nippel.Hwet kan best even duren voordat je productie hebt aan de achterkant. laatst nog gedaan, maar wel met z'n tweeen: intrappen nippel open, dan (eerst) nippel vast en pas daarna loslaten, enz. Er van uit gaande dat er niets verstopt zit, moet het zo lukken. Succes. succes!

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-04-2004 19:17 #68239 door
Als het systeem ontlucht is, maar het rempedaal voelt nog niet "goed" aan, raad ik aan een aantal keren kort maar hard op het rempedaal te stampen (nippels gesloten). Dat zorgt ervoor dat luchtbellen opgebroken worden in heel veel hele kleine luchtbelletjes, en die worden makkelijk met de remvloeistof meegevoerd.<br>Als je dan weer gaat ontluchten en je ziet een milkshake-achtige substantie uit de nippels ziet komen (remvloeistof met miniscule luchtbelletjes), dan was alle lucht er dus toch nog niet uit..

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-04-2004 22:06 #68238 door
Bedankt voor de tips en ga ervan uit dat het moet lukken op deze manier . Heb wel nog een vraag . Er is mij vroeger verteld dat het ook alleen kan met een een geopende ontluchtingsnippel met daar het slangetje aan wat in het potje met vloeistof hangt.En dat je dan alleen hoeft te pompen en de lucht erzo uit pompt zonder het openen en sluiten te doen bij elke indruk van het pedaal door een ander. Dus dat je het zo alleen kan ontluchten. Klopt dit ook of is dit de verkeerde en niet werkende manier bij de Volvo.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-04-2004 22:26 #68237 door
Eigenlijk moet je voor het oplaten komen van het rempedaal eerst de nippel weer dichtdraaien om te voorkomen dat er evt. wat vuile remvloeistof teruggezogen wordt. En alleen is het ook moeilijk te zien of alle belletjes weg zijn.<p>Er zijn ontluchtsetjes te koop die op de druk van je reservewiel werken. Wietse heeft er een gekocht en hij zegt het hele remsysteem in 5 min. te kunnen ontluchten. Maar hij heeft dan wel een enkel remsysteem.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-04-2004 16:09 #68236 door
Ho ho, ik heb een dubbel, enkel remsysteem :-) Is een Amerikaanse overgangsuitvoering. Er zit een dubbele hoofdremcylinder op, één kamer voor de voorkant en één voor de achterkant maar geen triangel scheiding. Maar dat maakt wat ontluchten betreft niet uit. Ik heb ooit geïnvesteerd in een Gunson Eezibleed, kostte toen 30 gulden, bij elke goede autozaak (dus geen Praxis en Halfords prutsers) te koop. Nooit spijt van gehad. Het systeem is eigenlijk een extra voorraadtank remvloeistof die je op het normale reservoir aansluit. De extra tank zet je onder druk via je reservewiel en de schone vloeistof drukt de oude eruit, zonder luchtbellen en zonder moeite. Ik doe mijn hele remcircuit in 20 minuten in m'n eentje, inclusief opruimen. Ook bruikbaar voor je koppeling als je een hydraulische versie hebt. Aanrader.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-04-2004 17:10 #68235 door
OK een dubbel enkel systeem, maar je hebt geen drie ontluchtnippels per remklauw neem ik aan...

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-04-2004 18:13 #68234 door
die heb ik ook ooit gekocht maar daar heb ik altijd ruzie mee. Niet op een amazon geprobeerd maar wel op motorfietsen en landrovers. Ik gebruik tegenwoordig een ding wat op de compressor gaat en de vloeistof er via de nippels uitzuigt. Nippel open en zuigen maar wel aan de bovenkant op tijd bijvulllen. Anders gewoon stug door blijven pompen en nippel open dicht. Beginnen bij de cilinder het verst van de hoofdremcilinder af.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-04-2004 16:02 #68233 door
Lennard, je hebt gelijk, het is een systeem met één nippel per remklauw, er gaat ook maar één slang naar de remklauw toe. Fred, heb je destijds de druk van je reservewiel verlaagd, je hebt ongeveer een half bar nodig, met meer druk moet je wat zekerder zijn van je aansluitingen :-)

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD