remvloistof

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-09-2004 11:29 #54344 door
remvloistof is gemaakt door
Op www.vclassics.com/archive/index.htmlvclassic staat een artikeltje waarin wordt geadviseerd om castrol LMA te gebruiken i.p.v. "normale" remvloeistof.LMA is beter compatible met het bestaande remsysteem dan siliconen (DOT 5) maar is wel minder hygroscopisch.Heeft er iemand ervaring met het gebruik van LMA?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-09-2004 09:51 #70196 door
Beantwoord door in topic remvloistof
Minder hygroscopisch dat DOT5 kan haast niet zou ik zeggen aangezien DOT5 al totaal geen vocht kan opnemen. Zoals die LMA daar staat beschreven zou het wel een goed product zijn. Ik heb er echter nog nooit van gehoord. Is het hier wel te krijgen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-09-2004 11:05 #70195 door
Beantwoord door in topic remvloistof
Het nadeel van overschakelen op DOT5 is dat je complete remsysteem gereinigd moet worden, en het wordt sterk aangeraden om alle rubbers van het remsysteem te vernieuwen, omdat de oude enigzins oude (DOT3 of DOT4) remvloeistof hebben opgenomen en je dit praktisch niet meer schoon krijgt!Het schijnt dan zo te zijn dat DOT5 een reactie aangaat met het nog aanwezige DOT3/4 waardoor je remsysteem verstopt kan gaan zitten.Is er misschien iemand op dit forum die met DOT5 rond rijdt, en hier ervaring mee heeft?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-09-2004 11:13 #70194 door
Beantwoord door in topic remvloistof
Ja dat klopt. DOT 3 en 4 zijn onderling 'compatibel' maar omdat DOT5 een siliconenbasis heeft schijnt het absolutt niet samen te gaan en dien je inderdaad je hele systeem te 'verversen'. Ik spreek echter niet uit ervaring, puur wat ik zo wel eens gehoord en gelezen heb.<br>Maar waarom zou je naar DOT5 gaan? Heb je problemen met corrosie door het vocht in DOT3/4? Bij normaal onderhoud (lees: eens in de paar jaar verversen) voldoet DOT3/4 goed in mijn ogen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-09-2004 12:24 #70193 door
Beantwoord door in topic remvloistof
Dat is ook niet mijn bedoeling, ik ben gewoon wat mogelijkheden aan het opzoeken, ik ben n.l. bezig met restauratie van een amazon b18 uit 1968 . Aangezien er met deze auto in de toekomst maar weinig kilometers gemaakt zullen worden ben ik op zoek naar mogelijkheden om het tijdsinterval tussen onderhoudsbeurten zo lang mogelijk te krijgen. Als je minder vocht in je remsysteem krijgt, dan hoef je ook minder vaak te verversen, het is volgens mij ook zo dat na 2 jaar verversen wel aan de erg veilige kant is, bij mijn vorige dagelijkse auto (Nissan almera) werd bij iedere beurt het werkelijke vochtgehalte gemeten om te bepalen of de remvloeistof ververst moest worden. Het bleek na 4 jaar!! nog niet nodig te zijn, of mag ik dat niet vergelijken met een klasieker?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-09-2004 19:43 #70192 door
Beantwoord door in topic remvloistof
je hebt DOT 3, 4, 5 en 5.1 en er is ook nog LHM vloeistof; 3 en 4 zijn gewoon te gebruiken in onze Volvo's, 5.1 ook, maar dat is voor extreme temperaturen (circuit) en moeilijk verkrijgbaar en duur. Dot 4 is meest gebruikt. DOT 3/4/5.1 zijn synthetische vloeistoffen en hygroscopisch, trekken water aan, en water kan koken en corrosie vormen; daarom af en toe verversen, je kan meten of er te veel water in zit, bij de een is dat na 2 jaar, kan ook langer duren, hangt ook af van stalling (droog/vochtig). DOT 5 is op siliconen basis, niet hygroscopisch, maar mag absoluut niet in een standaard Amazon remsysteem. Moet je eerst alles reinigen en alle rubbers vervangen door speciale rubbers; is de moeite niet waard. LHM moet je nooit gebruiken.Je zegt de auto weinig te gaan gebruiken; nou is weing gebruiken best, maar slecht voor een auto. Gebruik een auto wel regelmatig, minstens een half uur, zo blijft alles gangbaar, soepel en goed. Mijn oude Dodge uit 1948 wordt elke twee weken uitgelaten en blijft daardoor in opmerkelijke goede conditie, onderhoud is daardoor ook minimaal. Nu zijn amerikanen van huis uit minder onderhouds en slijtage gevoelig dan europeanen, maar dat is weer een heel ander verhaal..........

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-09-2004 19:50 #70191 door
Beantwoord door in topic remvloistof
DOT3, DOT4 en DOT5<b>.1</b> (dus niet DOT5) zijn volledig uitwisselbaar met elkaar, mits het minimaal door de fabrikant voorgeschreven DOT-getal gebruikt wordt.<br>LMA staat voor Low Moisture Activity, en, inderdaad, dus niet helemaal ongevoelig voor vocht, maar wel minder dan "normale" remvloeistof. Als er in je Nissan LMA zat, dan kan ik me de 4 jaar voorstellen. Maar als je het vochtgehalte in je remvloeistof niet meet, dan zou ik het gewoon verversen. Better safe than sorry. En naast grotere kans op belvorming zorgt 'natte' remvloeistof voor corrosie van het remsysteem, en dat is een véél duurder geintje dan om de twee jaar remvloeistof verversen. En juist bij een auto die veel stilstaat zou ik dat zeker doen. Langdurig stilstaan is gewoon niet waar een auto voor ontworpen is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.