remmen geblokkeerd

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-11-2004 19:41 #54031 door
remmen geblokkeerd is gemaakt door
De afgelopen week heeft mijn Amazon in mijn garage gestaan met de handrem erop. Nu hem vandaag weer wil gebruiken, lijken de remmen geblokkeerd te zijn. Wie weet hoe ik dit kan oplossen? De laatste keer dat ik hem heb gebruikt, was het zeer regenachtig weer. Is er misschien water in de remschoenen gekomen, waardoor de remmen blokkeren? Ik vermoed, dat het de achterremmen zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-11-2004 20:59 #71647 door
Beantwoord door in topic remmen geblokkeerd
vermoedelijk zit 1 of beide handremkabels in de "gaine" vast door wat roest (rubberkapjes versleten, waardoor water in de gaine komt); daardoor blijven de remschoenen in het wiel tegen de remtrommel vast geklemd. Is dit het geval, dan kan de spanning als volgt weggenomen worden: maak de "gaine" los zowel aan de kant van het wiel (door 2 boutjes van 3/8 duim los te maken, en de beugel te verwijderen), als in de buurt van de remdrukverdeler (1 moer van 1/2 duim los schroeven en U-beugel verwijderen)(de bout voor de rechter handremkabel bevindt zich voor de grote knaldemper). Is dit gebeurd dan kan de "gaine" wat in de remtrommel gedrukt worden waardoor de spanning verdwijnt en de remschoen los komt van de trommel. Het probleem is dan helemaal opgelost wanneer men erin slaagt de handremkabel terug in de gaine los te maken, bvb. door toevoegen van wat olie, en daarna de gaine heen en weer proberen te schuiven over de handremkabel(s). Terug alles monteren en hopen dat het probleem zich niet herhaalt. Herhaalt het zich toch, dan zit er niets anders op dan nieuwe remkabels te monteren. Dat is in elk geval de beste oplossing.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-11-2004 22:59 #71646 door
Beantwoord door in topic remmen geblokkeerd
Ik ben net terug gekomen van het werk en ik heb de auto even opgekrikt. Zoals ik al dacht zat het voorwiel niet vast. <br>
Het achterwiel wou echter niet draaien, totdat mijn vader er een flinke klap op gaf. Hierdoor kwam het wiel weer los en hij bleef los. Oook na een stukje rijden en remmen en nadat ik de handrem erop en eraf had gedaan.<br>
Waarschijnlijk is de remschoen dus vast geroest geweest aan de remtrommel?<br>
Kortom de moraal van het verhaal: zet je auto niet weg op de handrem, maar in de versnelling.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-11-2004 08:50 #71645 door
Beantwoord door in topic remmen geblokkeerd
de remschoen is belegd met een remvoering, en die roest niet; de binnenkant vd remtrommel zelf kan uiteraard wel roesten, maar waarschijnlijker hier is dat de stalen remkabel(s) zelf wat roest vertonen, waardoor ze vast komen te zitten. Bij vriesweer kan dit ook door bevriezing gebeuren. Enkel dan doet men er best aan de auto alleen dmv v versn. vast te zetten. Wat olie in de "gaine" laten lopen kan vervanging door nieuwe remkabel(s) nog wat uitstellen. Ik zou er toch maar voor zorgen 2 nieuwe kabels in voorraad te hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-11-2004 11:12 #71644 door
Beantwoord door in topic remmen geblokkeerd
<i>Kortom de moraal van het verhaal: zet je auto niet weg op de handrem, maar in de versnelling.</i>
<br>
Precies. Zeker als het vriest zoals nu. Soms kan het inderdaad zijn dat de kabels vastvriezen, maar vaker nog vriezen de remschoenen aan de trommel vast.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-11-2004 20:37 #71643 door
Beantwoord door in topic remmen geblokkeerd
Mijn amazon staat in een verwarmde garage en de rem zal dus niet vast gevroren geweest zijn. Nu doet alles het nog steeds goed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-11-2004 21:26 #71642 door
Beantwoord door in topic remmen geblokkeerd
naar alle waarsch.heid is roest de oorzaak vh probleem geweest; herhaling van blokkeer probleem kan dus vermeden worden door rekening te houden met omstandigheden = ofwel vocht of vriesweer;
een andere aanwijzing voor aanwezigheid van roest kan zijn: verhoogde weerstand en/of kraken bij aantrekken vd handrem, moeilijker terugkeren naar nulstand bij loslaten; dit zijn "standaard" problemen/ervaringen bij elke AM rijder; mijn ervaring: roest probleem neemt alleen maar toe met de tijd, nieuwe remkabel is de oplossing.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.