blokkeren wiel linksachter bij hard remmen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-12-2004 09:06 #53923
door
blokkeren wiel linksachter bij hard remmen is gemaakt door
Als ik hard rem, blokkeert mijn linker achterwiel. Het betreft een Volvo Amazone van 1966 (oud type achteras) met schijven voor en trommels achter. Er zit tevens een rembekrachtiger ingebouwd.
Heeft iemand tips waar ik als eerste naar moet kijken?
Kan het een kwestie van stellen zijn, of maar meteen de hele trommel open en (waarschijnlijk) voeringen vervangen?
Heeft iemand tips waar ik als eerste naar moet kijken?
Kan het een kwestie van stellen zijn, of maar meteen de hele trommel open en (waarschijnlijk) voeringen vervangen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-12-2004 11:33 #72307
door
Beantwoord door in topic blokkeren wiel linksachter bij hard remmen
Heb je wel een remdrukbegrenzer op de leiding naar achter? (zit onder de auto, iets voor de achteras).<br>
Er zijn 2 types wielcilinders: groot en klein (weet zo uit mijn hoofd niet de diameters). Als je de grote hebt, moet je eigenlijk een remdrukbegrenzer gebruiken. Bij de kleine hoeft dat niet perse.
Er zijn 2 types wielcilinders: groot en klein (weet zo uit mijn hoofd niet de diameters). Als je de grote hebt, moet je eigenlijk een remdrukbegrenzer gebruiken. Bij de kleine hoeft dat niet perse.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-12-2004 13:08 #72306
door
Ik zal eerst de rechter remtrommel er afhalen om te kijken of de remcilinder niet lekt of vast zit, kan ook zijn dat de remsegmenten iets bijgesteld moet worden.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-12-2004 17:15 #72305
door
Hoe ben je er achter gekomen,dat hij links achter blokkeert?.Heeft hij dit plotseling gekregen?Is er kort daarvoor aan gesleuteld en gesteld?We hebben hier te maken met een enkel systeem,dus het kan niet aan slangen of leidingen liggen.Het kan zijn dat links een grotere cilinder (25,5 mm) zit en rechts een kleinere ( 22.4 mm).Ik zou niet zomaar gaan stellen.Er zit vaak een hoop rommel in,dus ik maak de boel altijd eerst open.Dan kijken of er zichtbare lekkage is.Rubbers oplichten.Dan kijken of de zuigertjes bewegen door tegen de voering aante duwen of iemand zachtjes de rem in te laten trappen en dezuigers een beetje tegen te houden door met 2 schroevendraaiers tegen te houden en te kijken of de zuigers bewegen.Wel aan de andere kant de trommel erop doen!!!Dan meten of de cilinders gelijk zijn. Voering bekijken.Zit hij wel aan beide kanten hetzelfde gemonteerd?? Open stukje zonder voering aan voorzijde boven???Als dat verkeerd zit kan hij gaan "happen"!!Hoe ziet de trommel er uit.? Lekkages van steekaskeerringen??Remstelnokken goed gangbaar ?? Zo neen ,ddemonteren en goed gangbaar maken!!eventueel vernieuwen.Werken de handremkabels wel ?? aantrekken en kijken of de boel ook weer terug komt .Alles schoonmaken en opnieuw monteren.Remmen stellen.Is er een begrenzer gemonteerd?? die werkt natuurlijk aan beide kanten of helemaal niet.Als je geen begrenzer hebt moeten er 22.4 cilinders opzitten.Het gebeurt nogal eens dat ik achter cilinders van verschillende diameter aantref.En zijn de banden en hun spanning wel gelijk?? Als alles goed is kan hij eigenlijk niet blokkeren en zeker niet aan één kant.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-12-2004 19:06 #72304
door
Bedankt voor alle tips.
Hij remde eerst gewoon goed (en is zo ook door de remmentest bij de APK gekomen).
Ik heb er niet recent aan gesleuteld of dingen vervangen. Maar misschien is dat ook wel het probleem
Ik kwam erachter doordat ik opeens wat harder moest remmen en de auto scheef trok.
Dat het linksachter was heb ik geconstateerd door datzelfde nog eens op een rustig stukje te doen.
Ik ga binnenkort de boel maar eens openmaken voor een inspectie.
Hij remde eerst gewoon goed (en is zo ook door de remmentest bij de APK gekomen).
Ik heb er niet recent aan gesleuteld of dingen vervangen. Maar misschien is dat ook wel het probleem

Ik kwam erachter doordat ik opeens wat harder moest remmen en de auto scheef trok.
Dat het linksachter was heb ik geconstateerd door datzelfde nog eens op een rustig stukje te doen.
Ik ga binnenkort de boel maar eens openmaken voor een inspectie.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-12-2004 19:18 #72303
door
Trommels geven soms wat problemen na stilstaan, mijn Amazon heeft voor en achter trommels en na enkele weken stilstand heb ik dat hij blokkeert en naar een kant trekt.
Na enkele keren goed remmen verwijnt dit spontaan.
Natuurlijk kan het geen kwaad te controleren op lekkage en of er wel dezelfde cylinders op zitten, zoals Niek tercht opmerkt, maar probeer eens een paar keer goed hard te remmen......
Na enkele keren goed remmen verwijnt dit spontaan.
Natuurlijk kan het geen kwaad te controleren op lekkage en of er wel dezelfde cylinders op zitten, zoals Niek tercht opmerkt, maar probeer eens een paar keer goed hard te remmen......
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-12-2004 10:32 #72302
door
Het beste is alles meteen te vervangen inclusief de remcylinders. Het blokkeren is een teken van extreme slijtage.
Succes en groeten,
Paul Hufman, lidno.2044.
Succes en groeten,
Paul Hufman, lidno.2044.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-12-2004 12:08 #72301
door
<i>Het beste is alles meteen te vervangen</i><br>
Sorry Paul, maar ik wil daar even een opmerking bij plaatsen. Want waarom zou dat het beste zijn? Misschien zit er een beetje roest in één trommel of is het iets anders kleins. Adviezen in de trend: 'gewoon alles vervangen' heb je natuurlijk niet heel veel aan. Zoiets jaagt mensen vaak alleen maar onnodig op kosten. Aangezien het remsysteem wel een zeer belangrijk punt is zou je misschien beter kunnen zeggen: "Het beste is alles meteen te <i>inspecteren</i>" <br>Als mijn knipperlicht het niet doet vervang ik natuurlijk ook niet meteen alle draadbomen toch?
Sorry Paul, maar ik wil daar even een opmerking bij plaatsen. Want waarom zou dat het beste zijn? Misschien zit er een beetje roest in één trommel of is het iets anders kleins. Adviezen in de trend: 'gewoon alles vervangen' heb je natuurlijk niet heel veel aan. Zoiets jaagt mensen vaak alleen maar onnodig op kosten. Aangezien het remsysteem wel een zeer belangrijk punt is zou je misschien beter kunnen zeggen: "Het beste is alles meteen te <i>inspecteren</i>" <br>Als mijn knipperlicht het niet doet vervang ik natuurlijk ook niet meteen alle draadbomen toch?

- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-01-2005 18:22 #72300
door
Vandaag heb ik alles maar even open gemaakt. Het bleek gewoon een kwestie van stellen en schoonmaken te zijn.
Hoe hard ik nu ook rem, er blokkeert geen individueel wiel.
Bedankt voor de tips
Hoe hard ik nu ook rem, er blokkeert geen individueel wiel.
Bedankt voor de tips