ervaring: remservo terugslagklepje
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-02-2005 00:15 #53738
door
ervaring: remservo terugslagklepje is gemaakt door
Nadat ik er verschillende dingen over gelezen en gevraagd heb op dit forum, is het misschien goed om mijn ervaring over het vervangen van het remservo-terugslagklepje (3x woordwaarde) te delen. Voor de duidelijkheid: ik rij 142.
Bekend Volvoprobleem: het terugslagklepje van de rembekrachtiger, dat zorgt dat het vacuum bewaard blijft, klepperde. Gelezen op het forum: slang doorsnijden, vervangend klepje in de slang opnemen (verkrijgbaar bij iedere zichzelf respecterende autohandel) en originele klepje doorsteken met een priem.
Praktijk: de Brezan kende dit klepje niet. Gisteren Volvo De Groene in Goes gebeld: het was even zoeken in de magazijnbestanden, maar inderdaad blijkt de slang-variant van dit klepje (dat normaal in het knietje op de begrenzer zelf zit) destijds geleverd te zijn op de 240-serie met injectiemotoren (B20F). En ziedaar: het kostte (inclusief spoedbestelling) 17,43 Euro en was vanmorgen al binnen.
De operatie van het plaatsen kan niet simpeler. Het klepje is niet groter dan een damschijf en ziet er uit als een dubbelzijdige tuinslangkoppeling. Slang doorsnijden en plaatsen! Alleen het doorpriemen van de originele klep riep even vraagtekens op: die zit voorbij het knietje. Daarom heb ik dat hele knietje uit de servo getrokken en het klepje (dat inderdaad tikte EN niet meer afsloot!) met een klein schroevedraaiertje doorgeprikt. Eén keer en het was gebeurd, heel simpel. Het terugplaatsen van het knietje was wat moeilijker, daarvoor heb ik eerst de zwarte rubberen ring terug gezet en daar voorzichtig het knietje terug in gestoken.
Het resultaat: heerlijk. Een heeeeel irritant kleppergeluid is verdwenen, wat je vooral merkt bij stilstand en gas loslaten (kortom bij hoger vacuum). Wellicht heeft het nu iets stabielere vacuum ook prettige gevolgen voor vacuum-verdamperregeling en vacuumvervroeging, maar dat heb ik niet concreet gemerkt. Maar: weer een tik minder. Het gaat steeds minder op een tractor lijken onder de motorkap!
Bekend Volvoprobleem: het terugslagklepje van de rembekrachtiger, dat zorgt dat het vacuum bewaard blijft, klepperde. Gelezen op het forum: slang doorsnijden, vervangend klepje in de slang opnemen (verkrijgbaar bij iedere zichzelf respecterende autohandel) en originele klepje doorsteken met een priem.
Praktijk: de Brezan kende dit klepje niet. Gisteren Volvo De Groene in Goes gebeld: het was even zoeken in de magazijnbestanden, maar inderdaad blijkt de slang-variant van dit klepje (dat normaal in het knietje op de begrenzer zelf zit) destijds geleverd te zijn op de 240-serie met injectiemotoren (B20F). En ziedaar: het kostte (inclusief spoedbestelling) 17,43 Euro en was vanmorgen al binnen.
De operatie van het plaatsen kan niet simpeler. Het klepje is niet groter dan een damschijf en ziet er uit als een dubbelzijdige tuinslangkoppeling. Slang doorsnijden en plaatsen! Alleen het doorpriemen van de originele klep riep even vraagtekens op: die zit voorbij het knietje. Daarom heb ik dat hele knietje uit de servo getrokken en het klepje (dat inderdaad tikte EN niet meer afsloot!) met een klein schroevedraaiertje doorgeprikt. Eén keer en het was gebeurd, heel simpel. Het terugplaatsen van het knietje was wat moeilijker, daarvoor heb ik eerst de zwarte rubberen ring terug gezet en daar voorzichtig het knietje terug in gestoken.
Het resultaat: heerlijk. Een heeeeel irritant kleppergeluid is verdwenen, wat je vooral merkt bij stilstand en gas loslaten (kortom bij hoger vacuum). Wellicht heeft het nu iets stabielere vacuum ook prettige gevolgen voor vacuum-verdamperregeling en vacuumvervroeging, maar dat heb ik niet concreet gemerkt. Maar: weer een tik minder. Het gaat steeds minder op een tractor lijken onder de motorkap!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-02-2005 01:19 #73277
door
Beantwoord door in topic ervaring: remservo terugslagklepje
Heb je het ook geprobeerd zonder het originele klepje door te prikken, ik heb namelijk alleen zo`n slangversie van de klep gemonteerd, en daarmee was het al over, die klep houdt namelijk constant druk richting de rembekrachtiger, en houdt dus gewoon het kapotte klepje open. <br> Ik heb de klep trouwens bij de sloop gehaald, zit bijvoorbeeld in opel en ford, voor slechts 5 euro.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-02-2005 09:53 #73276
door
Beantwoord door in topic ervaring: remservo terugslagklepje
Hoi Thomas, dat had gekund, maar nu ik toch bezig was, dacht ik: waarom zou ik het risico nemen dat het klepje WEL blijft tikken. Dat is namelijk wat elders op dit forum wel degelijk wordt beschreven. Het klepje had ik ook bij de sloop kunnen halen, ik had het ook kunnen bestellen, maar dit was gewoon even het meest praktisch voor mij. Enne... ook gezien je andere reactie (tikken stroomverdeler): ik hou 100% van de Volvo hoor, en daarom haal ik alle tikjes die er echt niet in horen er met veel liefde uit

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.