hoofdremcylinder

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-03-2005 20:17 #53637 door
hoofdremcylinder is gemaakt door
1,5 jaar geleden een nieuwe hoofdremcylinder laten plaatsen omdat deze lekte. De olie komt bij remmen onder de vuldop omhoog. Helaas loopt de remkracht nu weer sterk achteruit, opnieuw hetzelfde euvel. Is dit regulier of heb ik gewoon pech? Is de remcylinder makkelijk te reviseren? Moet hij daarvoor uit elkaar? Ama uit 69.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-03-2005 21:26 #73804 door
Beantwoord door in topic hoofdremcylinder
als het inderdaad de remcilinder is, zou ik ook reclameren bij de leverancier; van deze apparaten mag je verwachten dat ze het langer dan 1,5 jaar volhouden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-03-2005 08:58 #73803 door
Beantwoord door in topic hoofdremcylinder
Wat kan er kapot gaan aan een hoofremcilinder? Heel weinig! Erg veel meer dan een zuigertje in een cilinder is het niet. Wat er meestal "kapot" gaat is het rubbertje om de zuiger. En kapot gaat dat eigenlijk ook niet. Het sluit niet meer goed af tijdens het persen en laat daardoor olie lekken langs het zuigertje. Bij de hoofdremcilinder geschiedt dat lekken bij de plek waar de duwstang richting rempedaal gaat. lekkage is dan ook altijd aan die kant. Olie die bij de vuldop omhoog komt moet m.i. duiden op een ander euvel.Maar je schrijft niet om welk type hoofdremcilinder het gaat. Er zijn meerdere systemen. Er kan ook iets aan de hand zijn met de rembekrachtiger (als die er op zit). Een lekke hoofdremcilinder beinvloedt de slag van de pedaal (gaat te diep in)maar kan dan weer d.m.v. pompen de benodigde druk geven. Op dat moment is er geen sprake van verminderd remvermogen. In plaats van overlopen van het reservoir zou je moeten bijvullen. Ik zou het in principe dus niet zoeken bij de remcilinder, zeker niet als ie pas 1.5 jaar oud is. Dat ding moet veel langer mee kunnen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-03-2005 09:25 #73802 door
Beantwoord door in topic hoofdremcylinder
Het gaat om een Ama combi uit 1969. Hebben ze die ook nog met verschillende remcylinders gemaakt? Als ik er de Haynes op nasla, zie ik op pag. 116 een plaatje staan van een tandem master cylinder. Ik vermoed, gezien het terugvloeien van de remvloeistof in het reservoir, dat die terugslagklep niet goed functioneert. Kan dat vervangen worden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-03-2005 15:20 #73801 door
Beantwoord door in topic hoofdremcylinder
Ook zonder "terugslagklep" mag er nooit zoveel terugstromen dat je reservoir over gaat stromen. Zit er niet een scheur in je reservoir of in het gietijzer?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-03-2005 16:47 #73800 door
Beantwoord door in topic hoofdremcylinder
Nee, overstromen is niet het geval. Maar je ziet tijdens het remmen duidelijk een straaltje omhoogkomen, waardoor een deel van de remdruk verloren gaat. Peil in het reservoir blijft verders wel OK.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-03-2005 08:03 #73799 door
Beantwoord door in topic hoofdremcylinder
Er zit een compensatiegaatje onder in het reservoir. Het is vrij normaal dat daar even een fonteintje uitkomt, totdat de zuiger het gaatje afdekt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-03-2005 08:35 #73798 door
Beantwoord door in topic hoofdremcylinder
Kortom zoek de oorzaak van je "verminderde remkracht" ook eens bij andere componenten van je remsysteem: Rembekrachtiger, remschoenen, trommels en schijven.
Als er geen remvloeistof hoeft te worden bijgevuld dan is er geen lekkage en dus zou ik het niet direct zoeken bij de bediening van de remmen (hoofremcilinder, leidingen, slangen en stangen) maar bij de remmen zelf. Als er iets met de remdrukbekrachtiger aan de hand zou zijn betekent dat dat er meer kracht uitgeoefend moet worden om het benodigde remvermogen te krijgen. Het betekent echter niet dat je over verminderd remvermogen beschikt. Je moet gewoon harder trappen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-03-2005 09:41 #73797 door
Beantwoord door in topic hoofdremcylinder
Neen, met een beetje pompen bouw ik druk op. Maar dat is maar tijdelijk en bovendien link bij een noodstop. Vacuumslang is recent vernieuwd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-03-2005 09:57 #73796 door
Beantwoord door in topic hoofdremcylinder
Als je moet pompen en je hebt echt geen vloeistof verlies, dan moet je je remtrommels weer eens afstellen. Als er veel ruimte zit tussen remvoering en trommel, moet je diep trappen en/of pompen om dat te overbruggen. Helpt dat niet, dan zal je toch wel ergens lucht in het systeem hebben, gewoonlijk is er dan ergens lekkage.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.