rembekrachtiging

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-03-2005 15:15 #53563 door
rembekrachtiging is gemaakt door
Ik denk na over het plaatsen van een rembekrachtiging in mijn amazon uit 1964. Hij heeft voor en achter trommels.
Heeft iemand hier ervaring mee (verrekijker gaf geen antwoord) en wat moet er gebeuren?
Ik hoop dat techneuten en ervaringsdeskundi-
gen, mij leek, iets verder kunnen helpen.
Alvast bedankt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-03-2005 16:09 #74218 door
Beantwoord door in topic rembekrachtiging
Heb er zelf een uit '62 ,maar trommels zou ik niet bekrachtigen.Je hebt dan helemaal geen gevoel meer wanneer/of de boel blokkeerd.
Dan kan je beter overwegen om voor de trommels voor schijven te verruilen en dan 't zaakje te gaan bekrachtigen.
De goedkoopste oplossing is 4 seconden afstand te houden ipv de 2 die men voorschrijft ;-)

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-03-2005 16:22 #74217 door
De combinatie van rembekrachtiging en trommels rondom is op zijn zachtst gezegd niet erg gelukkig. Trommelremmen hebben als ze aangrijpen een zichzelf versterkend effect. De noodzakelijke pedaaldruk is duidelijk minder groot dan bij (onbekrachtigde) schijfremmen.

Rembekachtigers zijn dan ook pas opgekomen met de komst van schijfremmen die weliswaar beter remmen, maar ook een veel zwaardere rechtervoet vragen. De bekrachtigers die voor de Amazon te koop zijn, zijn dan ook bedoeld voor auto's met schijfremmen.

Montage van zo'n voor trommelremmen overbemeten bekrachtiger kan tot gevolg hebben dat de remmen te snel aangrijpen en blokkeren.
Bovendien werken trommelremmen nogal eens ongelijkmatig(althans minder gelijkmatig dan schijven) Zonder bekrachtiger is dat in de praktijk wel te beheersen (stuur vasthouden tijdens het remmen. Een bekrachtiger versterkt ook dat effect met als gevolg dat het ene voorwiel eerder blokkeert dan het andere en je auto heftig gaat slingeren/slippen.

Kortom: Ik zou het je afraden.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-03-2005 21:18 #74216 door
Ik kan helemaal Ruud's mening ondersteunen, sterker nog er bestaat een kans dat de blokken bezwijken en dan heb je een echt probleem. Niet doen dus !
Toegegeven het is minder ideaal en fading/verglazing treedt op als je niet oppast, toch kun je met een beetje gevoel, spierkracht en goed onderhoud een eind komen. (of ..stoppen zo je wil...)
Tegen schijfremmen kan ik niet op en mijn ander Volvo's hebben allemaal schijven rondom.....kan toch het gevoel van de trommels niet missen.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-03-2005 23:21 #74215 door
een rem bekrachtiging met 4 trommels is zelfs levens gevaarlijk, de druk wordt zo hoog bij een noodstop dat een trommel uit elkaar kan klappen Het systeem is ontworpen om 2 schijven voor en 2 trommels achter met remdruk begrensor en dan een rem bekrachtiger erbij

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-03-2005 08:53 #74214 door
Daarnaast is het zelfs nog zo dat je bij het monteren van een rembekrachtiger eigenlijk de wielremcilinders moet vervangen voor exemplaren met een diameter van 22 millimeter i.p.v. 25 mm.

Succes!

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD