afslaan van motor bij afremmen (2)

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-05-2005 19:52 #53349 door
8/5 stelde ik een vraag over het afslaan van de motor bij het afremmen van een volvo 144, automaat, gas met injectie, rem en stuurbekrachtiging.
Ondertussen al weer med dankzij jullie tips wat verder in mijn zoektocht.
1. de motor slaat niet af als ik hard op de rem trap.
2. de motor slaat ook niet af als ik op benzine rij.
3. de verkopende garage heeft geprobeerd het euvel te verhelpen en vertelde dat de toelating van het gas in de motor (gasklep?) te hard stond afgesteld, waardoor de motor verdrinkt na wat harder rijden (veel gas) en daarna zachter rijden (naar verhouding te veel gas en verzuipen, waardoor afslaan). Het hielp even, doch snel weer hetzelfde euvel.
4. Ondertussen heb ik op benzine gereden, wat overigens niet soepel ging (ik kreeg de snelheid niet boven de 70, veel sputteren). Doch na een poosje rijden en overschakelen op gas opeens 1,5 dag geen last van afslaan van motor bij afremmen.
5. Het lijkt wel of de motor na tanken van (koud) gas meer problemen heeft en eerder afslaat.

Ra, ra, weet iemand waar ik nu aan moet denken?

Govert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-05-2005 20:38 #75141 door
Beantwoord door in topic afslaan van motor bij afremmen (2)
Is je verdamper schoon? Eventueel sludge aftappen.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-05-2005 21:30 #75140 door
Als het vooral optreed bij een volle tank kan het inderdaad zijn dat het euvel een overschot aan brandstof is. Hij verzuipt dus. Bij een volle tank (zeker bij 'koud' gas dat in de tank iets opwarmt) heerts er weer wat meer druk in de tank dan bij een halfvolle tank. Het zal dus aan je afstelling liggen. Hoe is de verdamper geplaats? Staat het membraan wel evenwijdig met de rijrichting? En dus niet haaks er op?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-05-2005 22:22 #75139 door
Ik had bij mijn 164 hezelfde probleem (afslaan bij het remmen)als ik op lpg reed. De oorzaak hiervan was dat bij het afremmen de motor weinig gas en teveel rijwind "binnen kreeg" en dat er daardoor een te arm mengsel onstond, met als gevolg afslaan. De simpele oplossing was het verleggen van de slang die naar het luchtfilter gaat!! Het schijnt dat "gas hiervoor veel gevoeliger is dan benzine".

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD