remtrommels

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-05-2005 18:59 #53326 door
remtrommels is gemaakt door
Hallo,

Ik ben bezig met het opknappen van mijn Amazone uit '69. Nu is het onderdeel achterremmen aan de beurt. Het vervelende doet zich voor dat ik de trommels er niet fatsoenlijk af krijg. Al weken spuit ik bijna dagelijks het verhaal in met WD40. Ik heb een trekker (niet het orginele gereetschap) erop. Het gevaarte staat aardig onder spanning maar los komen doet het niet. Afgelopen weekend geprobeert met warmstoken (gasbrandertje erop) Maar helaas geen beweging in te krijgen. Wie heeft er tips om de klus toch te klaren. Alvast bedankt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-05-2005 19:01 #75243 door
Beantwoord door in topic remtrommels
Ik heb wel eens gehoord.....moeren een stukje los wielen erop en donuts draaien.....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-05-2005 19:12 #75242 door
Beantwoord door in topic remtrommels
Het "wielmoeren-iets-los-trucje" ken ik, maar werkt alleen als de trommels al relatief los zitten. Met een poelietrekker zet je er vele malen meer kracht op. Inweken met kruipolie, goed wat spanning op de trekker zetten en op de centrale bout hameren (let op dat je de as thv. het schroefdraad niet stuk slaat). Als dat echt niet werkt, met een flinke gasbrander (geen hobbybrandertje) de trommel net rond de as heet stoken. Je hebt een grote vlam nodig omdat je alléén de trommel wil warm stoken, en niet de as (anders klemt hij net zo hard). Je kunt daarom ook proberen om kokend water er over heen te gieten, aangezien water een hoge soortelijke warmte heeft, waardoor je in een zeer snelle tijd je trommel verwarmt en de as nog geen tijd heeft om op te warmen. Als hij dan nog niet los is (wat me erg sterk lijkt) zit er weinig anders op dan de trommel kapot te slijpen... Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-05-2005 19:27 #75241 door
Beantwoord door in topic remtrommels
de ene trekker is de andere niet, de originele volvo trekker geeft een beter verdeelde kracht dan het type poelietrekker die je aan de rand klemt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-05-2005 21:43 #75240 door
Beantwoord door in topic remtrommels
Ik heb verleden week ook zitten emmeren met de trommels, van een collega een trekker geleend, resultaat:schroefdraad aan gort geslagen.
Toen toch maar de orginele trekker bij het vod gekocht, en zie de trommels gingen er probleemloos af.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-05-2005 21:45 #75239 door
Beantwoord door in topic remtrommels
Ja ,slijpen zou ik zeker niet gaan doen ,eerst met een orginele(of een nagemaakte) remtrommel trekker proberen.
Ik had ook problemen om ze los te krijgen ,mijn garagehouder had wel een trekker staan en kreeg ze zonder echt veel problemen wel los.(Ik was ook al bezig geweest met een poelietrekker en heet stoken ,nopes..)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-05-2005 22:15 #75238 door
Beantwoord door in topic remtrommels
Hallo Jeroen,

mensen van Volvo garages zelf vertelden me ooit, steeds een originele Volvo
trommeltrekker (V-trekker) te gebruiken om de trommel eraf te krijgen,
"andere gaan gegarandeerd kapot". Koop als eerste dus zo'n Volvo trekker
(bvb in VOD): omwille van diameter van 1 duim en spoed v 1mm vd centrale
bout, kan daarmee een geweldige kracht op de trommel uitgeoefend worden. Ik
maakte vervolgens volgende hulpstukken: 1) kies 5mm dikke plaat die een
stuk groter is als de V-trekker, boor 5 gaten van 13 mm op de plaats vd 5
wielbouten, las er verder een stuk ijzer (bvb L-ijzer van 4cm x 4cm, dikte
5mm) op van +- 1m a 1m20, en maak tenslotte in midden een gat waar de
asmoer van 32mm makkelijk doorheen kan; 2) las een dop van 32mm (met
stukjes ijzer van minimum 8mm dik), daarop een stevig stuk buis van +-10cm
(bvb 5/4"), en daarop een ijzeren lat van +-1m - 1m20 (zo komt de lat niet tegen de carosserie). Bevestig nu eerst de
asmoer omgekeerd op de as (dus met de inkepingen naar de trommel toe
gekeerd) tot wanneer het uiteinde vd as op gelijke hoogte zit met de moer (zo wordt de draad later niet beschadigd).
Plaats nu achtereenvolgens op de trommel: 1) het stuk onder 1) hierboven,
2) de V-trekker, 3) de 5 wielbouten van 1/2" omgekeerd op de tappen (dus de
platte kant tegen de trekker), span alle gelijkmatig aan, 4) warm de
trommel rond de as op (een stevige gasbrander volstaat). Ga dan als volgt
verder: 5) sta met 1 voet (van jezelf of van iemand anders) op hulpstuk 1)
(waardoor de trommel dus in een vaste stand gehouden wordt), 6) plaats nu
je onder 2) hierboven gemaakte 32mm dopsleutel op de V-trekker en voer het
koppel op. Het max koppel dat aldus kan uigeoefend worden is ongeveer het
gewicht vd persoon die dmv hulpstuk 1) de trommel "vast" houdt (en dat is
heel wat!), een groter koppel heft de persoon zelf omhoog. Op die manier
moet de trommel zo goed als zeker te verwijderen zijn (verschiet echter niet vd knal). Zou het lukken:
VERGEET EERST DE ASMOER NIET TE VERWIJDEREN! Lukt het desondanks niet: neem
dan maar je slijpschijf, zie reply van Ben. Beste groete, willy - sorry voor lang verhaal.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-05-2005 22:35 #75237 door
Beantwoord door in topic remtrommels
Ik heb de remtrommeltrekker die de trommel zeker loskrijgt.
Groet Timen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-05-2005 08:58 #75236 door
Beantwoord door in topic remtrommels
Om de schroefdraad van de as te beschermen is het verstandig om de kroonmoer om te draaien en weer terug te schroeven, totdat die net gelijk zit met de laatste windingen. Het schijnt ook wel eens te gebeuren dat het uiteinde van de as in de breedte uitgeperst wordt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-05-2005 13:25 #75235 door
Beantwoord door in topic remtrommels
De zware remtrommeltrekker die ik in de aanbieding heb, heeft een vlak inzetstuk in de spil zodat zelfs het center in de as niet beschadigd. De totale drukkracht komt dan op het gehele oppervlak van de as.
Gegarandeerd komt de trommel los,zonder beschadiging van wat dan ook.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.