remtrommels
- Bezoeker
Ik ben bezig met het opknappen van mijn Amazone uit '69. Nu is het onderdeel achterremmen aan de beurt. Het vervelende doet zich voor dat ik de trommels er niet fatsoenlijk af krijg. Al weken spuit ik bijna dagelijks het verhaal in met WD40. Ik heb een trekker (niet het orginele gereetschap) erop. Het gevaarte staat aardig onder spanning maar los komen doet het niet. Afgelopen weekend geprobeert met warmstoken (gasbrandertje erop) Maar helaas geen beweging in te krijgen. Wie heeft er tips om de klus toch te klaren. Alvast bedankt.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Toen toch maar de orginele trekker bij het vod gekocht, en zie de trommels gingen er probleemloos af.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Ik had ook problemen om ze los te krijgen ,mijn garagehouder had wel een trekker staan en kreeg ze zonder echt veel problemen wel los.(Ik was ook al bezig geweest met een poelietrekker en heet stoken ,nopes..)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
mensen van Volvo garages zelf vertelden me ooit, steeds een originele Volvo
trommeltrekker (V-trekker) te gebruiken om de trommel eraf te krijgen,
"andere gaan gegarandeerd kapot". Koop als eerste dus zo'n Volvo trekker
(bvb in VOD): omwille van diameter van 1 duim en spoed v 1mm vd centrale
bout, kan daarmee een geweldige kracht op de trommel uitgeoefend worden. Ik
maakte vervolgens volgende hulpstukken: 1) kies 5mm dikke plaat die een
stuk groter is als de V-trekker, boor 5 gaten van 13 mm op de plaats vd 5
wielbouten, las er verder een stuk ijzer (bvb L-ijzer van 4cm x 4cm, dikte
5mm) op van +- 1m a 1m20, en maak tenslotte in midden een gat waar de
asmoer van 32mm makkelijk doorheen kan; 2) las een dop van 32mm (met
stukjes ijzer van minimum 8mm dik), daarop een stevig stuk buis van +-10cm
(bvb 5/4"), en daarop een ijzeren lat van +-1m - 1m20 (zo komt de lat niet tegen de carosserie). Bevestig nu eerst de
asmoer omgekeerd op de as (dus met de inkepingen naar de trommel toe
gekeerd) tot wanneer het uiteinde vd as op gelijke hoogte zit met de moer (zo wordt de draad later niet beschadigd).
Plaats nu achtereenvolgens op de trommel: 1) het stuk onder 1) hierboven,
2) de V-trekker, 3) de 5 wielbouten van 1/2" omgekeerd op de tappen (dus de
platte kant tegen de trekker), span alle gelijkmatig aan, 4) warm de
trommel rond de as op (een stevige gasbrander volstaat). Ga dan als volgt
verder: 5) sta met 1 voet (van jezelf of van iemand anders) op hulpstuk 1)
(waardoor de trommel dus in een vaste stand gehouden wordt), 6) plaats nu
je onder 2) hierboven gemaakte 32mm dopsleutel op de V-trekker en voer het
koppel op. Het max koppel dat aldus kan uigeoefend worden is ongeveer het
gewicht vd persoon die dmv hulpstuk 1) de trommel "vast" houdt (en dat is
heel wat!), een groter koppel heft de persoon zelf omhoog. Op die manier
moet de trommel zo goed als zeker te verwijderen zijn (verschiet echter niet vd knal). Zou het lukken:
VERGEET EERST DE ASMOER NIET TE VERWIJDEREN! Lukt het desondanks niet: neem
dan maar je slijpschijf, zie reply van Ben. Beste groete, willy - sorry voor lang verhaal.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Groet Timen
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Gegarandeerd komt de trommel los,zonder beschadiging van wat dan ook.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.