remmen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-06-2005 23:20 #53300
door
remmen is gemaakt door
2 jaar terug rdw-keuring ivm kenteken. afgekeurd op de remmen. heb toen alles vernieuwd aan de remmen op de trommels na. heb 2 jaar prima geremd. mn 2 voorbanden heb ik toendertijd ook vernieuwd en zijn scheef afgesleten. de LINKER komt nu net niet door de APK-keuring. ik wil de 2 banden NA de apk-keuring andersom op de velgen leggen want dan kunnen ze nog 2 jaar mee. nu mn vraag: ik heb op het reservewiel EEn nieuwe band gelegd en het wiel LINKS geplaatst maar nu trekt hij ontzettend naar rechts bij het remmen. voorheen remde hij echt perfect. moet ik nu opeens mn remmen anders gaan afstellen??? (p.s. het betreft een katterug en de velg van het reservewiel is anders, volgens mij van een amazon maar volgens de bandenboer maakt dat niks uit).
alvast bedankt voor jullie raad.
alvast bedankt voor jullie raad.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-06-2005 23:34 #75354
door
Beantwoord door in topic remmen
Hm, wat weinig info, hebben we het over trommels of schijven voor ?
Ik zou tevens de reden van het scheve afslijten van de banden opsporen, toespoor verkeerd ? uitlijning ?
Hoeveel km heb je overigens gereden in die 2 jr.
Ik zou tevens de reden van het scheve afslijten van de banden opsporen, toespoor verkeerd ? uitlijning ?
Hoeveel km heb je overigens gereden in die 2 jr.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-06-2005 23:45 #75353
door
het zijn trommels rondom. het scheve afslijten is n kwestie van uitlijnen en in die 3 jaar heb ik 20.000 km perfect gereden met de kat.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-06-2005 23:51 #75352
door
sorry, moet zijn: 2JAAR
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-06-2005 08:47 #75351
door
Lijkt een foute uitlijning te zijn. Ik raad je aan om de voorwielen te laten uitlijnen. Banden links en rechts moeten altijd identiek zijn in verband met symmetrie. Ik zou (overwegen) 2 nieuwe voorbanden kopen. Veiligheid voor alles. Bij de kat met trommels is een juiste afstelling van de remmen erg belangrijk. Ik raad dit aan zeker iedere 5000 -10000 km te doen. Vaak doe ik dat samen met het doorsmeren. Als je in de buurt van Haarlem woont, wil ik je met alle plezier daar wel eens bij helpen.
Lijkt een foute uitlijning te zijn. Ik raad je aan om de voorwielen te laten uitlijnen. Banden links en rechts moeten altijd identiek zijn in verband met symmetrie. Ik zou (overwegen) 2 nieuwe voorbanden kopen. Veiligheid voor alles. Bij de kat met trommels is een juiste afstelling van de remmen erg belangrijk. Ik raad dit aan zeker iedere 5000 -10000 km te doen. Vaak doe ik dat samen met het doorsmeren. Als je in de buurt van Haarlem woont, wil ik je met alle plezier daar wel eens bij helpen.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-06-2005 11:58 #75350
door
uitlijnen heeft pas zin als de rest van de auto in orde is. Dus geen scheef afgesleten banden monteren maar op één as in ieder geval identieke banden met een zelfde slijtagegraad. De wielen moeten ook identiek zijn. Je zegt een ander reservewiel te gebruiken, dat kan op het oog gelijk zijn, maar de bolling (mate waarin velgbed naar buiten/binnen komt) kan bij Volvo nogal eens afwijken per type wiel, hierdoor krijg je een probleem met sturen/remmen. Dan moeten alle lagers, fusee's etc zonder speling zijn. Dan pas kan je uitlijnen waarbij ook de stand van de achteras gemeten moet worden. daarna op de remmentestbank om te kijken of links en rechts gelijk remmen.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-06-2005 23:31 #75349
door
Je moet voor de apk keuring twee gelijke bandenmerken/typen hebben, zelfde maat en zelfde slijtagegraad aan dezelfde as. Met regen en ander nat weer is het natuurlijk niet verstandig om met half teveel afgesleten banden te gaan rijden. <br> Doe, zoals anderen ook zeggen; koop twee nieuwe banden, en laat de wielen uitlijnen, en je banden kunnen gewoon tienduizenden kilometers mee.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-06-2005 00:14 #75348
door
Voor de APK is het voldoende dat op één as banden zijn gemonteerd van dezelfde karkasstructuur (art. 5.2.6), dus twee diagonalen of twee radialen (m.u.v. reservethuisbrenger); je mag verschillende merken en maten en slijtagegraad monteren, als de profieldiepte in de hoofdgroeven maar 1.6 mm is of meer. Tot zover de wetgeving; in praktijk is het verstandig om rondom identieke goede banden te monteren
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-06-2005 01:17 #75347
door
ik heb inmiddels een 2e band beateld. veiligheid voor alles. maar mn vraag was eigenlijk het volgende: ik rij naar de bandenboer en remmen zijn perfect. op het reservewiel nieuwe band gelegd en linksvoor geplaatst (is afwijkende velg, vermoedelijk amazonvelg). ik rij naar huis en de kat trekt sterk naar rechts tijdens het remmen.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-06-2005 08:27 #75346
door
tsja, ik kan op afstand ook niet analyseren wat er gebeurd is, maar begin eens met het oorspronkelijke wiel li. voor terug te zetten en desnoods de banden wisselen, maar alles stap voor stap en kijken wat er gebeurt; lees ook mijn bericht hierover van gisteren.