stelnok trommelremmen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-08-2005 21:26 #53097
door
stelnok trommelremmen is gemaakt door
Bij het vervangen van de remvoeringen van de trommelremmen van mijn P1800S uit 1964 stuitte ik op het volgende probleem(pje). De trommel ging er met geen mogelijkheid meer op! Ook niet met losse handremkabel en ook niet met volledig ontkoppelde remcilinder. De stelnok stond uiteraard op zijn laagste stand.
Na lang zoeken heb ik ontdekt dat het WEL ging als beide nokjes (proppen) van de stelnok werden verwijderd. Toen heb ik de oude remvoering erbij gehaald en geconstateerd dat ter hoogte van de plek waar de remschoen rust op het stelnokje (propje) ongeveer een millimeter was weggevijld. Ik kan het probleem dus oplossen door bij de nieuwe remschoen ook een kleine inkeping te vijlen. Liever kom ik erachter wat er aan de hand is. Is dit een foutje van de Girling adjusting plunger, het stelmechanisme dus, of moet ik het zoeken in de remschoen? Is deze soms niet helemaal maatvast of iets TE universeel (het is een iets goedkopere uitvoering met een 80 voor het orginele nummer, gekocht bij het VOD). Ben erg benieuwd of iemand dit probleem herkent. In elk geval heeft een vorig eigenaar ook geworsteld met deze kwestie. In de proppen zit een gleuf die ook uitgevijld zou kunnen worden hetgeen ik liever niet doe omdat het me behoorlijk hard metaal lijkt. Wat me ook opvalt aan de stelnok is dat als de vierkante nok volledig is ingedraaid de beide proppen toch nog aan beide kanten uitsteken.
Na lang zoeken heb ik ontdekt dat het WEL ging als beide nokjes (proppen) van de stelnok werden verwijderd. Toen heb ik de oude remvoering erbij gehaald en geconstateerd dat ter hoogte van de plek waar de remschoen rust op het stelnokje (propje) ongeveer een millimeter was weggevijld. Ik kan het probleem dus oplossen door bij de nieuwe remschoen ook een kleine inkeping te vijlen. Liever kom ik erachter wat er aan de hand is. Is dit een foutje van de Girling adjusting plunger, het stelmechanisme dus, of moet ik het zoeken in de remschoen? Is deze soms niet helemaal maatvast of iets TE universeel (het is een iets goedkopere uitvoering met een 80 voor het orginele nummer, gekocht bij het VOD). Ben erg benieuwd of iemand dit probleem herkent. In elk geval heeft een vorig eigenaar ook geworsteld met deze kwestie. In de proppen zit een gleuf die ook uitgevijld zou kunnen worden hetgeen ik liever niet doe omdat het me behoorlijk hard metaal lijkt. Wat me ook opvalt aan de stelnok is dat als de vierkante nok volledig is ingedraaid de beide proppen toch nog aan beide kanten uitsteken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-08-2005 02:08 #76225
door
Beantwoord door in topic stelnok trommelremmen
Heb zoiets met de trommels van m'n amazon gehad ,bleek dat de vorig eigenaar aan't mixen was geweest met niet orginele remcilinders en "aangepaste" proppen.
Gelijk 't hele zooitje maar vernieuwd cilinders ,proppen ,remschoenen ,sinds dien ook geen last meer gehad van scheef remmen (rondom trommels)
Gelijk 't hele zooitje maar vernieuwd cilinders ,proppen ,remschoenen ,sinds dien ook geen last meer gehad van scheef remmen (rondom trommels)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-08-2005 10:30 #76224
door
Han: je probleem ligt bij je stelnokken: ofwel zijn het de verkeerde (bvb van
ander merk), ofwel zijn ze defect, ofwel interpreteer je de functie ervan
verkeerd. Noteer ook dat bij de laatste uitvoeringen vd AM de 4kante nok en de
bijhorende 3/8" UNF bout ontbreekt, en wat jij de "proppen" noemt VAST
staan. Onder "indraaien" versta ik dus dat de 4kante nok inderdaad volledig
in het geheel is ingedraaid. Doe ik dit bij een exemplaar van mij (hier bij de hand), maw
draai ik die 4kante nok volledig IN het geheel, dan stel ik volgende vast:
de binnenkant vd gleuf van de "prop" komt langs 1 kant gelijk met de
buitenkant van de ruimte waardoor de prop beweegt, langs de andere kant
steekt die er +-1mm buiten. Bij monteren vd remschoenen zullen deze dus zo
ver mogelijk naar buiten staan, wat kan verklaren waarom de remtrommel er
dan helemaal niet meer op te krijgen is.
In elk geval, om je remschoenen voldoende plaats binnen in de remtrommel te
geven, moet je de 4kante nok er volledig UITdraaien, in dat geval steekt de
bovenkant vd nok zelf +-19.5mm uit boven een conisch gedeelte vh geheel; de
"proppen" zitten dan binnenin helemaal tegen mekaar en aan de buitenkant
(=kant vd gleuf) is de afstand tussen de gleuf en terug die buitenkant
waarin de prop beweegt +-8mm. Ik denk dat het op die wijze MOET lukken om
je remvoeringen, ZONDER eraan de slijpen, te vijlen of iets dergelijks, te monteren
samen met de remtrommel. Vergeet ook niet bij monteren genoeg gepast vet
aan de bout en de "proppen" te doen, want anders zitten beide binnen de
kortste keren terug helemaal vast. Overigens heb ik zelf geen vertrouwen in
zgn "identieke" namaakproducten, heb daar ook geen goede ervaringen
mee. Lig hier dus zelf met 4 ORIGINELE VOLVO remschoenen, gereed voor
monteren indien nodig. Succes.
ander merk), ofwel zijn ze defect, ofwel interpreteer je de functie ervan
verkeerd. Noteer ook dat bij de laatste uitvoeringen vd AM de 4kante nok en de
bijhorende 3/8" UNF bout ontbreekt, en wat jij de "proppen" noemt VAST
staan. Onder "indraaien" versta ik dus dat de 4kante nok inderdaad volledig
in het geheel is ingedraaid. Doe ik dit bij een exemplaar van mij (hier bij de hand), maw
draai ik die 4kante nok volledig IN het geheel, dan stel ik volgende vast:
de binnenkant vd gleuf van de "prop" komt langs 1 kant gelijk met de
buitenkant van de ruimte waardoor de prop beweegt, langs de andere kant
steekt die er +-1mm buiten. Bij monteren vd remschoenen zullen deze dus zo
ver mogelijk naar buiten staan, wat kan verklaren waarom de remtrommel er
dan helemaal niet meer op te krijgen is.
In elk geval, om je remschoenen voldoende plaats binnen in de remtrommel te
geven, moet je de 4kante nok er volledig UITdraaien, in dat geval steekt de
bovenkant vd nok zelf +-19.5mm uit boven een conisch gedeelte vh geheel; de
"proppen" zitten dan binnenin helemaal tegen mekaar en aan de buitenkant
(=kant vd gleuf) is de afstand tussen de gleuf en terug die buitenkant
waarin de prop beweegt +-8mm. Ik denk dat het op die wijze MOET lukken om
je remvoeringen, ZONDER eraan de slijpen, te vijlen of iets dergelijks, te monteren
samen met de remtrommel. Vergeet ook niet bij monteren genoeg gepast vet
aan de bout en de "proppen" te doen, want anders zitten beide binnen de
kortste keren terug helemaal vast. Overigens heb ik zelf geen vertrouwen in
zgn "identieke" namaakproducten, heb daar ook geen goede ervaringen
mee. Lig hier dus zelf met 4 ORIGINELE VOLVO remschoenen, gereed voor
monteren indien nodig. Succes.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-08-2005 10:51 #76223
door
toevoeging: voor oplossen vh probleem: demonteer stelnok volledig, in bijzonder de 3/8" bout waarop de 4kante nok van 1/4" staat. Maak draad van deze bout terug zuiver met moerplaat 3/8" 24 gangen, dan kan je eerder genoemde waarden (19.5mm etc.)bereiken (stap ev. met je bout constructie bedrijf binnen voor die moerplaat, of ga naar atelier in hogeschool)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-08-2005 12:54 #76222
door
Ik ga het hele stelmechanisme demonteren en zal rapporteren wat mijn bevindingen zijn. Dan hebben anderen er ook nog wat aan.
Ik ben er ook zo goed als van overtuigd dat er iets niet deugt aan het stelmechanisme.
Wat betreft de kwaliteit van orgineel Volvo en namaak heb ik nog geen mening gevormd. Er wordt erg vaak geroepen dat het niks uitmaakt. Ik stel vast dat het toch vaak onderdelen betreft die door honderd en een oorzaken bepaalde gebreken kunnen vertonen waardoor het erg moeilijk is om vast te stellen of het aan toevallige omstandigheden (remgedrag van de gebruiker bijvoorbeeld) ligt of aan de kwaliteit.
Maar ik geef toe dat zeker als het om een paar euro gaat (in het geval van remvoeringen) je beter voor een Volvo-gecontroleerd merkartikel kunt gaan.
Het woordje "prop" komt overigens van de onderdelenlijst van het VOD vandaan, men spreekt daar over "afstelprop". Inderdaad een beetje raar woord voor een solide metalen nok.
Ik ben er ook zo goed als van overtuigd dat er iets niet deugt aan het stelmechanisme.
Wat betreft de kwaliteit van orgineel Volvo en namaak heb ik nog geen mening gevormd. Er wordt erg vaak geroepen dat het niks uitmaakt. Ik stel vast dat het toch vaak onderdelen betreft die door honderd en een oorzaken bepaalde gebreken kunnen vertonen waardoor het erg moeilijk is om vast te stellen of het aan toevallige omstandigheden (remgedrag van de gebruiker bijvoorbeeld) ligt of aan de kwaliteit.
Maar ik geef toe dat zeker als het om een paar euro gaat (in het geval van remvoeringen) je beter voor een Volvo-gecontroleerd merkartikel kunt gaan.
Het woordje "prop" komt overigens van de onderdelenlijst van het VOD vandaan, men spreekt daar over "afstelprop". Inderdaad een beetje raar woord voor een solide metalen nok.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-08-2005 21:39 #76221
door
Ziezo ik heb het stelmechanisme gedemonteerd, schoongemaakt en ingevet. Er mankeerde niets aan en de remvoeringen gaan nu voldoende naar binnen om de trommel zonder geweld te plaatsen. Wat is er nu precies verkeerd gegaan? Ik denk dat het vooral lag aan het feit dat ik een ander idee had over de preciese werking van de stelschroef. Door de boel te demonteren en door de goede en gedetailleerde uitleg van Willy begrijp ik nu beter hoe het systeem werkt. In de werkplaatshandboeken staat helaas geen exploded view van het stelmechanisme waardoor kennis over het functioneren alleen opgedaan kan worden door tips en het uit elkaar sleutelen. Misschien zat een van de nokjes precies verkeerd om en gingen ze daarom niet ver genoeg naar binnen, misschien ook heb ik de stelschoek te weinig uitgedraaid. Feit is dat de auto nu een stuk beter remt en dat de trommelremmen exact volgens de voorschriften gemonteerd zijn. De oude voeringen zaten ook niet op de juiste wijze. Er is een voorste exemplaar en er is een achterste exemplaar die je gemakkelijk kunt verwisselen. De auto remt dan ook maar niet zoals de bedoeling is. Bij mij blokkeerden de achterwielen bij fors remmen. Nu doen ze dat niet meer (gelukkig). Moraal van het verhaal? Vertrouw geen enkel onderdeel van een auto die 40 jaar oud is en die misschien vele eigenaren heeft gekend. Er kunnen altijd klunzen tussen gezeten hebben die bij problemen maar wat aan hebben gerommeld. Zeker remmen en stuurinrichting moet je onderdeel voor onderdeel nalopen en controleren.