ontluchten 145
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-08-2005 12:45 #53091
door
ontluchten 145 is gemaakt door
Ik lees verschillende volgordes op het forum. Ik lees in mijn volvo reparatiehandboek-volvo-service (groen, ca 200 pag):
primaire kring = re-acht, re-voor-onder-binnen, re-voor-buiten, li-voor-onder-binnen, li-voor-buiten,
daarna secundaire kring = li-acht, re-voor-boven, li-voor-boven.
Klopt dit (dubbel systeem dus)?
Verder: Toen ik voor de vakantie het remsysteem vulde en ontluchtte, kreeg ik bij het laatste wiel geen remdruk meer. (Kan gelegen hebben aan hoofdremcylinder, OF aan verkeerde volgorde van ontluchten, begrijp ik nu). Nu heb ik een nieuwe hoofdremcyl geplaatst, en het hele systeem leeggemaakt, maar dat was in totaal slechts 1 a 2 dl remvloeistof (het reservoir niet meegerekend, daar zat al niets meer in). Dus misschien ligt de rest onder in de servocylinder? Daar lekte de hoofdremcylinder nl, onder de drukstang lag een plasje remvloeistof. Kan dat, en zo ja, kan ik met een ijzerdraadje met een tapeje eraan door het gat van de terugslagklep (er uit draaien) de bodem aanraken en zo controleren of het tapeje nat is? Of beschadig ik dan iets in de bekrachtiger? En hoe erg is dat dan, als er remvl ligt?Groet, alex
primaire kring = re-acht, re-voor-onder-binnen, re-voor-buiten, li-voor-onder-binnen, li-voor-buiten,
daarna secundaire kring = li-acht, re-voor-boven, li-voor-boven.
Klopt dit (dubbel systeem dus)?
Verder: Toen ik voor de vakantie het remsysteem vulde en ontluchtte, kreeg ik bij het laatste wiel geen remdruk meer. (Kan gelegen hebben aan hoofdremcylinder, OF aan verkeerde volgorde van ontluchten, begrijp ik nu). Nu heb ik een nieuwe hoofdremcyl geplaatst, en het hele systeem leeggemaakt, maar dat was in totaal slechts 1 a 2 dl remvloeistof (het reservoir niet meegerekend, daar zat al niets meer in). Dus misschien ligt de rest onder in de servocylinder? Daar lekte de hoofdremcylinder nl, onder de drukstang lag een plasje remvloeistof. Kan dat, en zo ja, kan ik met een ijzerdraadje met een tapeje eraan door het gat van de terugslagklep (er uit draaien) de bodem aanraken en zo controleren of het tapeje nat is? Of beschadig ik dan iets in de bekrachtiger? En hoe erg is dat dan, als er remvl ligt?Groet, alex
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-08-2005 15:17 #76243
door
Beantwoord door in topic ontluchten 145
Voordat je gaat ontluchten moet je het contact schakelaartje wat op het verdeelblokje zit, demonteren en na het ontluchten weer terugplaatsen, anders krijg je de lucht er niet voor 100% uit en werkt je remsysteem maar voor 2/3.
Als je de hoofdremcilinder demonteerd kun je dan door het gat in de servo kijen of er remolie in zit?, ik kan het zo niet even voor de geest halen.
succes Kees Vos Bennekom
Als je de hoofdremcilinder demonteerd kun je dan door het gat in de servo kijen of er remolie in zit?, ik kan het zo niet even voor de geest halen.
succes Kees Vos Bennekom
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-08-2005 22:13 #76242
door
Klep los, echter , toen ik wilde gaan ontluchten kwam er helemaal niets. In het reservoirtje borrelde het behoorlijk. Op mijn nwe hoofdremcylinder zitten twee rubbers met gat, daarin steken de buisjes van het reservoirtje. Op de oude hoofdremcylinder zaten die rubbers in twee grote holle moeren, met daarin/op het reservoir. Mis ik nog iets op de nwe hoofdremcyl? Of zou het ontluchten megalang duren vanwege nieuwe hoofdremcylinder? Kreun...
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-08-2005 21:41 #76241
door
Lekkage is altijd een slecht teken, de oorzaak moet zowiezo worden opgespoord.
De remvloeistof kan lekken in de bekrachtiger en dit kan gevaarlijke situatie opleveren, bovendien is remolie agresseif en eet alles op.
Gezien de plaats van de lekkage zou ik de bekrachtiger checken (demonteren)
Hiervoor wordt gewaarschuwd, monteer geen "gebruikte" bekrachtigers zonder ze te (laten) checken.
De rubbervoetjes staan overigens inderdaad in moeren op het reservoir, als je die mist is het niet goed.
Om aan de volgorde discussie een einde te maken raad ik aan om via de vuldop het gehele syteem onder druk te zetten. Deze methode gebruikt de dealer ook. Dan maakt het niet meer uit welke je ontlucht.
Dan kun je het wiel voor wiel doen, zo'n systeeem is gemakkelijk zelf te maken.
Bv met lucht van het reservewiel en een reservoir gevuld met remvloeistof.
Ik zou wel (drukverschil) de nippel van het waarschuwingssysteem losdraaien.
Als het borrelt in je reservoir en je zo weinig remolie krijgt, lijkt me dat er ergens een stop zit.
Bv in een van de rubber slangen.
Bij twijfel gewoon vervangen nu je het systeem los hebt.
Ten slotte, zijn de achterremmen gedemonteerd geweest ? Je kunt ze nl. verkeerd om monteren en dan zit de nippel niet goed en kun je het systeem nooit ontluchten.
Als je de CD in het VOD koopt dan kun je alles eens rustig nalezen in de Service Manual sectie 5 "Remmen"
De remvloeistof kan lekken in de bekrachtiger en dit kan gevaarlijke situatie opleveren, bovendien is remolie agresseif en eet alles op.
Gezien de plaats van de lekkage zou ik de bekrachtiger checken (demonteren)
Hiervoor wordt gewaarschuwd, monteer geen "gebruikte" bekrachtigers zonder ze te (laten) checken.
De rubbervoetjes staan overigens inderdaad in moeren op het reservoir, als je die mist is het niet goed.
Om aan de volgorde discussie een einde te maken raad ik aan om via de vuldop het gehele syteem onder druk te zetten. Deze methode gebruikt de dealer ook. Dan maakt het niet meer uit welke je ontlucht.
Dan kun je het wiel voor wiel doen, zo'n systeeem is gemakkelijk zelf te maken.
Bv met lucht van het reservewiel en een reservoir gevuld met remvloeistof.
Ik zou wel (drukverschil) de nippel van het waarschuwingssysteem losdraaien.
Als het borrelt in je reservoir en je zo weinig remolie krijgt, lijkt me dat er ergens een stop zit.
Bv in een van de rubber slangen.
Bij twijfel gewoon vervangen nu je het systeem los hebt.
Ten slotte, zijn de achterremmen gedemonteerd geweest ? Je kunt ze nl. verkeerd om monteren en dan zit de nippel niet goed en kun je het systeem nooit ontluchten.
Als je de CD in het VOD koopt dan kun je alles eens rustig nalezen in de Service Manual sectie 5 "Remmen"
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-08-2005 18:44 #76240
door
Bedankt voor dit lange verhaal. Eerst maar eens de achterslangen vervangen. Voor had ik al gedaan. Onder druk zetten met 1/2 fietsband geprobeerd (op forum ergens gelezen), maar inderdaad, dan heb je maar een klein beetje druk, klein beetje olie en moet je telkens opnieuw het reservoir vullen. Hoe zet jij er een groot reservoir op - bv de flacon remvl zelf? Moet toch luchtdicht aansluiten. Fietsband springt er bovendien steeds af.
Oude hrcyl had wel de holle moeren met rubber doppen erin, nieuw had kleider gaten zonder moeren. Scandcar meldde dat de doppen daar gewoon in moeten. Ik snap ook de functie niet van de moeren op de oude: ze kwamen niet tot op de bodem van het gat.
Nippel achter zit helemaal bovenaan dus dat lijkt me goed.
Oude hrcyl had wel de holle moeren met rubber doppen erin, nieuw had kleider gaten zonder moeren. Scandcar meldde dat de doppen daar gewoon in moeten. Ik snap ook de functie niet van de moeren op de oude: ze kwamen niet tot op de bodem van het gat.
Nippel achter zit helemaal bovenaan dus dat lijkt me goed.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-08-2005 17:44 #76239
door
Het mooiste is het systeem wat de dealers gebruiken, een groot drukvat met ca.5 liter remolie erin en een schroefdop (met aansluit slang) direct op het reservoir. Iets voor tijdens de afsteldag van je Regio.
In principe zelf gemakkelijk te maken met een dop, wat slangen en rubbers,een fles met waterslot (remolie) aangedreven fietsband of compressor met ventiel.
Scandcar/Sjef zal wel een nieuwe productie lijn hebben van ATEhoofdremcylinders ergens, als de doppen maar goed afsluiten.
Ik ben een origineel-fan.
Zou inderdaad maar beginnen met ook de achter slangen te vervangen, daar zou het probleem wel eens kunnen zitten.
In principe zelf gemakkelijk te maken met een dop, wat slangen en rubbers,een fles met waterslot (remolie) aangedreven fietsband of compressor met ventiel.
Scandcar/Sjef zal wel een nieuwe productie lijn hebben van ATEhoofdremcylinders ergens, als de doppen maar goed afsluiten.
Ik ben een origineel-fan.
Zou inderdaad maar beginnen met ook de achter slangen te vervangen, daar zou het probleem wel eens kunnen zitten.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-10-2005 17:31 #76238
door
Toch ws het euvel gevonden: de voorremklauwen zaten WEL verkeerdom. Ik had gelet op de foto in de reparatiehandleiding, en het merkje (Girling) netzo gehouden. Helaas zorgt dat nog niet voor goede montage, andersom had ik precies hetzelfde gezien. (Toch vreemd, dat er bv niet "up" of "left" of "right" op staat.)Maar gisteren e.e.a omgewisseld, en meteen meer druk dan in de afgelopen tig pogingen. Duimen maar...