rem die plotseling niet meer werkt....

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-09-2005 00:22 #53023 door

Niet heel leuk: ik reed vandaag in Amsterdam, toen plotseling de remmen van mijn 144 uit '71 het niet meer deden. Als een dood armpje hing de pedaal erbij: 0% druk. Opeens. 50 km per uur. In een loeidrukke stad. Eng.
Als ik rechtdoor had gereden zou ik een fietser frontaal hebben aangereden; ik koos er voor om het stuur om te slaan en in een rustig straatje tegen twee geparkeerde auto's tot stilstand te komen. Vrij zuur, want hij is niet allrisk verzekerd, en heeft nu wel veel schade. Maar de gevolgen hadden qua letsel in een drukke stad veel erger kunnen zijn! Ik dacht meteen, en daarom schrijf ik het hier op: toch best eng soms, een klassieker. Kan meer mis mee gaan, toch? Ondanks dat het hele remsysteem een jaar of vijf geleden vervangen is, en de remmen altijd heel goed uit de keuringen kwamen. Een maand of twee geleden werd de rembekrachtiger al wel iets minder (af en toe sissen bij de pedalen, en het duurde na het starten soms 5 seconden voordat de bekrachtiger zich vacuum had gezogen). Maar alle kenners zeiden (terecht denk ik): gewoon doorrijden, het ergste dat kan gebeuren is dat de rembekrachtiger sterft, maar dan kun je nog steeds remmen, alleen iets zwaarder. De remmen deden het verder ook nog heel goed, de remkracht werd nooit minder. Maar nu was de druk dus opeens volledig weg. Ik ga er deze week met een kenner naar kijken, misschien komen we achter de oorzaak. Overigens besef ik dat dit niet vaak voorkomt. En iemand die al 25 jaar klassieker rijdt (en met kennis en liefde verzorgd) vertelde me dat hij 't in al die tijd 1 keer had gehad. Maar toch, ook dat is 1 keer te veel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-09-2005 09:25 #76536 door
Beantwoord door in topic rem die plotseling niet meer werkt....
Rogier, jij mag dus van "geluk bij een ongeluk" spreken! Ik, AM rijder sinds 38jr, probeer dit doemscenario te anticiperen door
heel regelmatig oliepeil van remmen en koppeling te kontroleren (sedert recente
waarschuwingen op forum met betrekking tot rembekrachtiger nog meer als
vroeger), door ook tijdens rijden regelmatig te checken of er nog remdruk is
(men voelt dit vlug), en verder door af en toe te "oefenen" af te remmen
dmv de handrem, als laatste redmiddel. Uiteraard kennen ook wij graag
de bevindingen van de ingeschakelde kenner.
En waar lag de oorzaak bij die man "die al 25 jaar klassieker rijdt" en die "'t in al die tijd 1 keer had gehad"?
Mag dus NOOIT!
Ik vrees dat in deze gevallen de
vereiste onderhoudswerkzaamheden niet gevolgd zijn; voor deze: zie het
"Garantie-en serviceboekje", met "Uit te voeren iedere 2500km, 5000km,
10000km, 20000km, 40000km"; het is een hele lijst, en vrees dat weinigen
(zelfs ik niet) dit nog doen.

Het kan dan toch nuttig zijn dat in de
nieuwe reglementen om te slagen in rij-examen het (in Belgie, ook Nl en in Europa?)
verplicht is te weten waar oa het remolie-reservoir zit?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-09-2005 13:47 #76535 door
Ik ben het helemaal met Willy eens. Slechts eenmaal door de remmen heen trappen is natuurlijk niet acceptabel. Je rijdt ook niet "slechts" eenmaal iemand dood. Ik ben wel erg benieuwd waar de oorzaak ligt. Door de APK komen betekent in het geheel niet dat de auto veilig is. De keurmeester denkt dat alleen maar op basis van een vrij globaal onderzoek. Maar hij haalt echt niet de remtrommels eraf. Ook ziet hij niet dat de binnenkabel van de handrem op springen staat of dat de remschoenen verkeerd om zijn gemonteerd. Voor zover ik weet controleert hij ook niet of de spietjes op de rempedalen wel goed geborgd zijn. Denk ook even aan het stuur. Om te controleren of dat goed gemonteerd zit moet je bepaalde zaken opengooien maar dat wordt heel begrijpelijk niet gedaan. We hebben onze eigen verantwoordelijkheid natuurlijk ook nog. Onze auto's zijn 40 jaar oud en hebben vaak allerlei eigenaren gehad waaronder mogelijk ook klunzen. Verder is 5 jaar geleden alle remmen vernieuwd best wel lang geleden hoor! In 5 jaar kan veel gebeuren op het gebied van corrosie en slijtage!

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-09-2005 18:34 #76534 door
Dat was ook de bedoeling van mijn waarschuwing om met 2e hands rembekrachtigers op te passen. De waarschuwingen ten spijt en "kenners" hebben helaas je niet op de enig juiste gedacht gebracht om het te controleren. Waarschijnlijk staat er een hele plas remolie in je bekrachtiger. Was het nivo gedaald ? Ik vul het altijd tot precies het nivo van de letters "Volvo" wat als merkteken fungeert. Laat ons weten wat het euvel was aub

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-09-2005 19:55 #76533 door

Ik ga de uitkomst van een klein onderzoek hier absoluut delen (donderdag of vrijdag, als we er achter komen). Ik moet overigens zeggen dat ik altijd trouw (wekelijks) de remolie controleerde (Zat helemaal vol. Kan 't overigens nu niet checken, motorkap is vervormt, moet dus nog even wachten op zwaarder gereedschap). En bij een grote beurt is goed naar de remschijven gekeken (door erkende professionals, hier ook bekend). Echter, ergens is iets mis gegaan. Ook heel benieuwd waar! Wordt vervolgd.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-09-2005 20:36 #76532 door
de motor uit en dan met handrem remmen moet toch ook prima werken om tot stilstand te komen. <br> Maar dan over de bekrachtiger: de 140 serie heeft toch een originele bekrachtiger, die remt altijd doordat de stangen van aan de hoofdremcilinder altijd aangesloten zitten. Door de rem trappen kan met een kapotte bekrachtiger dus nooit. Ik denk persoonlijk meer aan de hoofdremcilinder.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-09-2005 12:42 #76531 door
Bedankt voor de tip Thomas, de rembekrachtiger zal het waarschijnlijk niet zijn dus.
Met de handrem werken kan inderdaad, maar de remweg is langer, in mijn geval te lang, dan had ik een fietser plat gereden. Leek me geen goed idee, vandaar meteen het stuur omgeslagen om uit te wijken. Maar, en de motor uit zetten,en het stuur om slaan en de aan handrem trekken, dat is lastig in 4 tiende van een seconde...

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD