schijfremmen kattenrug

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-10-2005 15:09 #52919 door
schijfremmen kattenrug is gemaakt door
Wie kan mij helpen aan een volledige beschrijving van het ombouwen van trommelrem naar schijfrem 544.
Op "Uw Volvo klassieker digitaal" staat niet de volledige beschrijving, er mist namelijk een pagina.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-10-2005 15:19 #77089 door
Beantwoord door in topic schijfremmen kattenrug
Die beschrijving uit ons clubblad deugt toch niet, want ze beschrijven niet het probleem dat de stuurstamng tegen de schokbreker aankomt, als je de schokbrekers naar voren verzet. Een betere beschrijving in het engels was altijd op de zweedse kattenrug club site te vinden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-10-2005 16:42 #77088 door
Beantwoord door in topic schijfremmen kattenrug

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-10-2005 16:45 #77087 door
Beantwoord door in topic schijfremmen kattenrug
De beschrijving in het clubblad stelt de zaak veel te makkelijk voor.Bel me maar eens 06 24231515 of 013 5288749

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-10-2005 19:51 #77086 door
Beantwoord door in topic schijfremmen kattenrug
<p>
De Zweedse site waar op gedoeld wordt is deze: <br>
www.pv-klubben.org/PV-Entusiasten/e_2_99_discs.htm

Overigens vond ik de beschrijving in het V44-clubblad (op de cd-rom) niet slecht (na de ontbrekende pagina te hebben opgevraagd).
Het aanlopen van de schokbrekers bij verplaatsing naar voren doet zich niet per definitie bij elke Katterug voor. Zo was er bij mijn PV444 (inmiddels niet meer van mij) net voldoende speling. Maar het zou kunnen zijn dat dat is terug te voeren op een verschil tussen 444 en 544, dat is mij niet bekend.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-10-2005 10:13 #77085 door
Beantwoord door in topic schijfremmen kattenrug
Artikel over ombouw heeft enkele jaren geleden in VCM gestaan. Dit is geen kwestie van even overbouwen.
Meen me te herinneren dat fusee moet worden aangepast om montage van schijf en klauw mogelijk te maken, schokbrekers moeten verplaatst naar andere kant vooras en er moet een terugslagklepje uit de hoofdremcilinder worden verwijderd om te zorgen dat de blokken niet baangedrukt blijven en oververhit raken(voeringen in trommelremmen worden met een veer teruggetrokken, dit is dus wel belangrijk!).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-10-2005 10:26 #77084 door
Beantwoord door in topic schijfremmen kattenrug
PS:
Artikel in VCM was gebaseerd op ombouw van kattenrug van iemand uit Nieuw-Vennep. Hij had een 544 uit 1964 en had geen problemen gehad met de stuurstang.
Zoals ook blijkt uit de beschrijving van Gert Vegter is dat kennelijk geen standaardprobleem. Misschien is het het handigste om eens te kijken bij iemand die het al heeft gedaan!
Niet alle kattenrugbezitters schijnen overigens fan van de ombouw te zijn. Remkarakter verandert nogal, wellicht is bij schijfremmen ook een bekrachtiger op zijn plaats. Een goede ombouw kost ook een paar centen. Of het je dat waard is hangt er natuurlijk ook vanaf hoe je je auto gebruikt. Bij dagelijks gebruik, caravantrekken en ritten in de bergen kan ik me zeker voorstellen dat je het wil doen. Met een defensieve rijstijl en goed afgestelde remmen voldoen de trommels wel. Meejagen tussen bumperklevende leasebakken met abs, valt echter niet aan te raden..
Overigens zag Volvo voor rallygebruik af van schijfremmen op de kattenrug (fabrieksteams reden tot 1966 met de kattenrug. In plaats daarvan werden op de vooras vier schokbrekers en een zware stabilisatorstang gemonteerd, hetgeen de wegligging erg ten goede kwam. Daardoor was er geen plaats meer voor remklauwen. Of dat problemen gaf met de stuurstang weet ik niet. Joginder Singh (winnaar East African Safari met 544)was met zijn winnende auto te gast bij het 20-jarig jubileum van de V44club en verklaarde toen dat het in een rally niet gaat om remmen, maar om sturen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.