dot-5 in nieuw systeem?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-12-2005 14:59 #52719 door
dot-5 in nieuw systeem? is gemaakt door
DOT-5 siliconen vloeistof is al veel besproken op dit forum. Toch zit ik nog met een vraag: ik heb het complete remsysteem van mijn 1800S (1963) vernieuwd en ben van plan het te vullen met DOT-5. Toch staat in de Lucas beschrijving dat DOT-3, -4 of 5.1 wordt aanbevolen en op de vuldop staat ook nog eens 'use only DOT 3+4'.
Wie weet raad?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-12-2005 16:41 #78008 door
Beantwoord door in topic dot-5 in nieuw systeem?
waarschijnlijk bestond DOT 5 nog niet toen toen de vuldop gemaakt is.
In de loop van de jaren zijn de vloeistoffen alsmaar verbeterd op elk gebied. verder zijn ze nog steeds geschikt voor oudere systemen, dus hoef je je geen zorgen te maken.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-12-2005 17:50 #78007 door
Ik heb ooit eens gelezen dat DOT5 de rubbers aantast van de oudere systemen, had iets te maken met de aanwezige silicone...

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-12-2005 20:49 #78006 door
De rubbers zijn niet het probleem, maar het plastic van de niveau schakelaar schijnt optelossen. Er mogen absuluut geen resten in het systeem zitten van de oude remvloeistof, alles heel goed doorspoelen met alcohol en laten drogen. Maar als alles nieuw is dan is het zeker aan te bevelen. Je hoeft nooit meer te vervangen want siliconen neemt geen water op en het kookpunt is hoger dan van de oude DOT vloeistof. De landmacht gebruikt siliconen in al hun voertuigen, scheelt een hoop aan onderhoud.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-12-2005 22:21 #78005 door
Niveauschakelaar? Wat is dat? Heb ik dat ook op mijn Amazon of P1800 van 1965?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-12-2005 00:45 #78004 door
In mijn onverzadigbare verlangen naar combinaties van oud en moders deed ik onlangs eenzelfde poging bij een Triumph Spitfire. Inmiddels is het weer 'teruggespoeld' naar DOT4. Het resultaat met DOT 5.1 was zeer teleurstellend en levensgevaarlijk (zelfs met alle doorspoel voorzorgsmaatregelen). Terugvallende remdruk (heel plotseling) en vastzittende zuigers hier en daar.
Mijn advies is: gewoon DOT 4 gebruiken in oldtimers, heeft al jaren goed gewerkt en zal het ook altijd blijven doen. Wat is de moeite van eens in de twee jaar verversen ten opzichte van die harde dikke bomen?
Groeten,
Leon de Wit

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-12-2005 19:06 #78003 door
Waarschijnlijk wordt de remdrukschakelaar bedoeld. In het P1800 onderdelenboek is dat onderdeelnummer 664804 (aanwezig vanaf de eerste serie dus zeker in 1965) zie groep 5, postnr. 24, pagina 16. Bij het VOD leverbaar als remdrukcontact. Hopelijk zijn die nieuw geleverde contacten bestand tegen siliconen.
Wat betreft rubbers: ik had een slechte ervaring met nieuwe rubbers in de draagarmen van de vooras: rubber bushing nr. 87033. Ik had deze ingevet met siliconenvet maar het gevolg was dat de arm na enkele dagen niet meer te bewegen was. Het rubber was opgezwollen, blijkbaar niet bestand tegen de siliconen. Dat is precies wat ik wil voorkomen met het nieuwe remsysteem.
groeten,
Dick Groot Boerle

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-12-2005 22:56 #78002 door
Ik gebruik (na volledige revisie)zowel bij de hydraulische koppeling als bij het remsysteem silecone remvloeistof (gekocht bij het VOD). Nu na een half jaar nog steeds geen enkel probleem!

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD