remtrommeltrekker - schroefdraad

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-12-2005 00:50 #52698 door
Ik heb kort geleden een remtrommeltrekker gemaakt. Hiervoor heb ik een M20 x 1.5 bout en moer gebruikt, dat leek me wel voldoende. Het is me helaas nog niet gelukt om de remtrommel los te krijgen.

Bij het losdraaien van de stelschroef van de handrem knapte mijn steeksleutel...
De kroonmoer ging met veel moeite met een doffe dreun los, het belooft wat te worden...
De remtrommeltrekker leek goed te werken, maar ik moest behoorlijk veel kracht zetten met een buis van een meter als hefboom aan mijn dopsleutel. Om te voorkomen dat de trommel en de trekker konden draaien had ik een steeksleutel (30mm) op de moer gezet (de handrem was natuurlijk niet meer aangetrokken). De moer begon uit model te raken en begon mee te draaien! Nadat ik de moer wat opgelast en bijgeslepen had paste de steeksleutel weer en kon ik een nieuwe poging doen. Deze keer leek het goed te gaan, ik draaide de bout elke keer een slagje aan en gaf een paar slagen met een moker tegen de bout om de trommel los te laten springen. Na een aantal slagen voelde ik dat de bout gemakkelijker begon te draaien en zag ik ook delen van het schroefdraad naar buiten komen...

Het schroefdraad bleek nu dus de zwakste schakel. Door het lassen aan de moer en door de vormverandering door de steeksleutel zal de moer vast niet beter geworden zijn... De moer en bout waren van klasse 8.8. Ik heb wel eens plaatjes gezien van andere mensen die zelf een trommeltrekker gemaakt hebben. Is er iemand die een erg vastzittende remtrommel losgekregen heeft en wat voor schroefdraad is daarvoor gebruikt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-12-2005 01:00 #78117 door
Beantwoord door in topic remtrommeltrekker - schroefdraad
Bekend probleem: een echte remtrommeltrekker is te leen of huur bij jouw regiocoordinator, als je lid bent.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-12-2005 06:48 #78116 door
Beantwoord door in topic remtrommeltrekker - schroefdraad
bekend probleem; alleen met originele VOLVO naaftrekker kunnen de
moeilijkste problemen opgelost worden. Als je achteraf weet hoe vele malen
zo'n trekker op nuttige wijze gebruikt wordt, dan is er geen twijfel: je
schaft die zelf aan!: (reeds) 79.95 Euro (zonder BTW) in VOD (tenzij je
buurman er zo 1 heeft). Diameter van bout bij zo'n V-trekker is 30mm diameter,
spoed is 1.5mm, kop is 6-kant 32 mm, flens voor vastzetten op remtrommel is
1/2" (12.7mm) dik, trek je nooit scheef. Met namaak maak je alles kapot.

<br><br>

Stellen van stelschroef handrem met steeksleutel?: daarvoor gebruik je bvb
de 4-kantige kant van een dop van een 1/4" doppendoos (is al op forum
vermeld), bvb nr 13 waar je de kop van een bout M8 (waar je een moer oplast, voor vast grijpen
met andere sleutel ) kunt inschuiven. Overigens is een steeksleutel die
breekt geen goeie, met een goede zal eerst de stelschroef kapot gaan = rond
gaan staan, en maak dit maar eens los...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-12-2005 08:35 #78115 door
Beantwoord door in topic remtrommeltrekker - schroefdraad
Ik heb ook een zelfgemaakte met een M20x1,5 bout. Nooit problemen gehad, ook niet met erg vastzittende trommels. De draad goed invetten, anders vreet het zichzelf kapot. Ik sla de bout aan met een luchtsleutel tot het niet meer beweegt. Dan even laten wennen aan het idee dat hij toch echt los moet, en dan nog eens aanslaan. Werkt altijd. Een originele trekker is ook leuk, maar als je de beschikking hebt over een draaibank en kunt lassen is het goed zelf te maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-12-2005 11:08 #78114 door
Beantwoord door in topic remtrommeltrekker - schroefdraad
Rene, het handigste is het de trommeltrekker aan te spannen op de naaf en dan nmet de ongekeerde wielmoeren alle wielmoeren gelijkmatig aan te trekken. Dat gaat meestal beter. Soms ook een paar dagen over doen!. Als het echt niet los wil is het volgende nog wel eens een (linke)optie. Los de naafmoer een paar slagen en borg opnieuw met goede plitpen. Dan langxaam rijden en veel bochten maken, soms schrikt de boel dan wel los.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.