remmen oppompen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-04-2006 11:08 #52338
door
remmen oppompen is gemaakt door
Geodendag,
Ik heb met de paasdagen met mijn Aamzon gereden.
Een ding zat mij niet lekker. Ik kon namelijk de remmen wat "oppompen". Oftewel: als ik de erste keer remde trapte, voelde de rempedaal wat zacht aan, en als ik hem daarna snel daarna weer intrapte, voelde hij aanmerkelijk harder aan en kon ik de pedaal minder ver intrappen. De auto remde overigens in beide gevallen voor mijn gevoel goed.
Ik denk dat de zaak ontlucht moet worden. Maar wellicht heeft iemand nog andere ideeen.
Eerlijkheidshalve moet ik wel vermelden, dat ik een aantal kilometers met de handrem niet volledig aangetrokken heb gereden. (de amazon is niet mijn dagelijkse auto, stom stom stom, ik ben een waarschuwingslampje gewend) Toen ik erachter kwam voelde de trommel dan ook enigszins heet aan. Wellicht staat dit los van het "pedaalslag en lucht in de leidingen-verhaal". Graag jullie ideeen.
Groeten van Henk en bedankt alvast voor de reacties
Ik heb met de paasdagen met mijn Aamzon gereden.
Een ding zat mij niet lekker. Ik kon namelijk de remmen wat "oppompen". Oftewel: als ik de erste keer remde trapte, voelde de rempedaal wat zacht aan, en als ik hem daarna snel daarna weer intrapte, voelde hij aanmerkelijk harder aan en kon ik de pedaal minder ver intrappen. De auto remde overigens in beide gevallen voor mijn gevoel goed.
Ik denk dat de zaak ontlucht moet worden. Maar wellicht heeft iemand nog andere ideeen.
Eerlijkheidshalve moet ik wel vermelden, dat ik een aantal kilometers met de handrem niet volledig aangetrokken heb gereden. (de amazon is niet mijn dagelijkse auto, stom stom stom, ik ben een waarschuwingslampje gewend) Toen ik erachter kwam voelde de trommel dan ook enigszins heet aan. Wellicht staat dit los van het "pedaalslag en lucht in de leidingen-verhaal". Graag jullie ideeen.
Groeten van Henk en bedankt alvast voor de reacties
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-04-2006 11:33 #80154
door
Beantwoord door in topic remmen oppompen
Oh ja, mijn amazon heeft geen rembekrachtiger en is een "enkel-systeem"
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-04-2006 12:33 #80153
door
Volgens mij is dit een normaal verschijnsel (ik doel hier niet op het met aangetrokken handrem rondrijden...). Ik heb in ieder geval hetzelfde: als ik in twee fasen rem, merk ik dat ik meer kracht heb. Als het verschil heel erg groot wordt, is het inderdaad tijd om te ontluchten. Sowieso moet je de remvloeistof elke twee jaar vervangen. Bij Scandcar (sorry voor de reclame, maar ik kwam het daar tegen. Echt waar!) hebben ze een handige ontluchtingsset. Succes!
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-04-2006 13:19 #80152
door
Heeft dat misschien met de afstelling van de trommelremmen te maken? Bij de eerste keer trappen moeten de remschoenen nog een heel eind bewegen. Bij de tweede keer is dat al gebeurd.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-04-2006 13:44 #80151
door
Goede opmerking van kees, leuk om even te proberen: als je wil remmen éérst evn de handrem iets aantrekken en dan met het rempedaal bedienen, als het nu goed aanvoelt dan is het inderdaad het opstellen van de trommelremmen. Let op bij afstellen van trommels: Nooit slepend afstellen, anders kunnen de schoenen oververhit raken met alle gevolgen van dien. M.a.w. bij afstellen zover dat ze iets aanslepen en dan iets terug stellen zodat ze vrij zijn. Remblokken bij remschijven slepen altijd iets, dit is een normaal verschijnsel.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-04-2006 14:26 #80150
door
Dit is interessant. Hoe merkte ik dat ik per ongeluk rondreed met een half aangetrokken handrem? Juist, omdat hij na een keer remmen zo prima aanvoelde.
Mijn conclusie is dus dat ik de schoenen moet "opstellen" EN dat ik de zaak moet ontluchten (vanwege de "zachte" pedaal bij de eerste keer remmen).
Mijn ervaring is overigens dat de vierkante stelschroef voor de stelnokken zich niet altijd even gemakkelijk laat draaien. (hopelijk heb ik de vorige keer kopervet gebruikt) Gebruiken jullie voor de vierkante stelschroef het speciaalgereedschap svo 2548 of gewoon een passende steeksleutel?
bedank voor de reacties henk
Mijn conclusie is dus dat ik de schoenen moet "opstellen" EN dat ik de zaak moet ontluchten (vanwege de "zachte" pedaal bij de eerste keer remmen).
Mijn ervaring is overigens dat de vierkante stelschroef voor de stelnokken zich niet altijd even gemakkelijk laat draaien. (hopelijk heb ik de vorige keer kopervet gebruikt) Gebruiken jullie voor de vierkante stelschroef het speciaalgereedschap svo 2548 of gewoon een passende steeksleutel?
bedank voor de reacties henk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-04-2006 16:11 #80149
door
Waarschijnlijk hoef je niet te onluchten.
Heb er ook een keer me het leplazerus na lopen zoeken ,na juist afstellen van de achtertrommels was de 2x trappen optie niet meer nodig.(het probleem is dat je remschoenen te veel afstand moeten overbruggen en dat lukt met niet juist afgestelde remmen niet daarom moet je 2keer trappen om de afstand te overbruggen.)
Als je lucht in je systeem hebt is ook na de 2e keer trappen je pendaal niet echt hard (sponzig)
Heb er ook een keer me het leplazerus na lopen zoeken ,na juist afstellen van de achtertrommels was de 2x trappen optie niet meer nodig.(het probleem is dat je remschoenen te veel afstand moeten overbruggen en dat lukt met niet juist afgestelde remmen niet daarom moet je 2keer trappen om de afstand te overbruggen.)
Als je lucht in je systeem hebt is ook na de 2e keer trappen je pendaal niet echt hard (sponzig)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-04-2006 17:00 #80148
door
Beste Henk,
Het lijkt er op dat je hoofdremcilinder zijn beste tijd heeft gehad en de rubbers van de zuiger bijna versleten zijn, mits je geen remolieverlies hebt en moet bijvullen. In het laatse geval moet je waarschijnlijk wielremcilinders vervangen. Ik heb in het verleden hetzelfde gehad en bij mij was het de remcilinder. Je kunt kiezen voor het zelf reviseren met een revisiesetje of een ruil-hoofdremcilinder kopen. Kosten komen niet boven de € 100,- voor een revisiehoofdremcilinder. Een revisiesetje zal goedkoper zijn.
Met vriendelijke groet,
Wim Schurink
Het lijkt er op dat je hoofdremcilinder zijn beste tijd heeft gehad en de rubbers van de zuiger bijna versleten zijn, mits je geen remolieverlies hebt en moet bijvullen. In het laatse geval moet je waarschijnlijk wielremcilinders vervangen. Ik heb in het verleden hetzelfde gehad en bij mij was het de remcilinder. Je kunt kiezen voor het zelf reviseren met een revisiesetje of een ruil-hoofdremcilinder kopen. Kosten komen niet boven de € 100,- voor een revisiehoofdremcilinder. Een revisiesetje zal goedkoper zijn.
Met vriendelijke groet,
Wim Schurink
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-04-2006 09:29 #80147
door
De hoofdremcilinder is nog niet zo lang geleden vernieuwd. Als de hoofdremcilinder de schuldige zou zijn, zou de zaak toch niet (ondannks alles) goed remmen?
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-04-2006 13:18 #80146
door
Henk, ga eerst even stellen en dan weer proberen. Ik gebruik gewoon een passende steeksleutel. Evt het wiel eraf, de auto moet toch omhoog, kun je er veel beter bij. Niks forceren, evt de stelnok van te voren inspuiten met kruipolie. succes!