rem en koppeling werken niet na 5mnd stalling.

• A.P Adriaanse (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-09-2006 13:34 #51850 door A.P Adriaanse (GAST)
rem en koppeling werken niet na 5mnd stalling. is gemaakt door A.P Adriaanse (GAST)
Beste Volvo techneuten. Het volgende constateerde ik toen ik mijn Amazon na ca. 5 mnd stalling uit mijn garage wilde zetten: Koppeling kan met normale druk worden ingetrapt maar ontkoppelt niet. Rempedaal geeft geen enkele tegendruk. Ama ( 1965 ) heeft een rembekrachter. Het vloeistofpotje met het alu-dekseltje met opschrift " girling" is goed gevuld, de zwarte pot met opschrift FAG was leeg maar kon met een theekopje vloeistof weer tot de rand worden gevuld. Nog steeds hetzelfde rem- en koppelingresultaat. De auto is met goed werkende koppeling en rem in de garage gezet. Wat is hier aan de hand en wat is het verband tussen het niet ontkoppelen en een lam rempedaal? Wat kan ik mogelijk doen om de ama naar een garagist ( ca. 2 km) te rijden?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Bernard Piek
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-09-2006 07:44 #82472 door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic rem en koppeling werken niet na 5mnd stalling.
De koppelingsplaat zit vermoedelijk vasgeroest aan het vliegwiel. De normale remedie is dan flink op de rem trappen en starten met een versnelling ingelegd. Meestal komt de plaat dan wel los. Aangezien de rem niet werkt zou je blokken voor de wielen kunnen leggen om te voorkomen dat je door je eigen garagemuur rijdt. De koppeling en de rem staan niet met elkaar in verband. Als het remolievaatje leeg is heb je ergens een lek. De enige remedie is het lek opsporen, repareren en dan het systeem opnieuw vullen en ontluchten.

• A.P Adriaanse (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-09-2006 14:04 #82471 door A.P Adriaanse (GAST)
Beantwoord door A.P Adriaanse (GAST) in topic rem en koppeling werken niet na 5mnd stalling.
Technopiek, bedankt voor de diagnose. De twee verschijnselen stonden inderdaad niet met elkaar in verband. De koppeling werkt inmiddels weer en de garagemuur is ook blijven staan. Het achterremcylindertje is lek. Dus dat is ook gelocaliseerd en wordt vervangen.

• Bernard Piek
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-09-2006 16:12 #82470 door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic rem en koppeling werken niet na 5mnd stalling.
Ik zou ook de remvoeringen vervangen en de trommel goed ontvetten. De voeringen zuigen de remolie enigzins op, dus de remwerking vermindert. En om helemaal goed te zijn vervang je best ook de andere kant. Als de ene kant slecht is heb je grote kans dat de andere kant ook (bijna) zover is. Ik ben meestal vrij drastisch als het over de remmen gaat.

• A.P Adriaanse (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-10-2006 19:08 #82469 door A.P Adriaanse (GAST)
Beantwoord door A.P Adriaanse (GAST) in topic rem en koppeling werken niet na 5mnd stalling.
<p>Beste Technopiek,</p><p>De raadgevingen zijn allen opgevolgd. Dus 2x achterremcylinder en 4x achterremschoen vervangen. Ik hoop er zo nog lang adequaat mee te kunnen vertragen. Via het VOD niet eens zo duur duur voor een gerust gevoel.</p><p>Nogmaals bedankt voor je advies.</p><p>Ton</p><p> </p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD