Remmenknecht

Lees meer
27-09-2006 19:01 #51834 door 06663-dummy
Remmenknecht is gemaakt door 06663-dummy
<p>In het laatste nummer van ons volvo classic magazine wordt op bld 92 links onder over een remmenknect bij Nordicar gesproken.</p><p>Deze zou het rempedaal permanent naar beneden gedrukt houden waardoor er amper vloeistof uit het systeem zou lopen.</p><p>Volgens mij wordt de remvloeistof juist met kracht uit het systeem geperst als je het rempedaal ingedrukt houdt en ergens in het circuit een opening maakt, bvb door het open draaien van een ontluchtingsnippel.</p><p>Of zie ik het verkeerd???, graag reactie.</p><p>Als ikzelf een remcilinder wil vervangen zet ik een deksel met een nippel op het remreservoir, koppel daaraan een wat grotere injectiespuit en trek vacuum, dan loopt er practisch geen remvloeistof uit de losgekoppelde leiding.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-09-2006 19:22 #82526 door Ronald Menges
Beantwoord door Ronald Menges in topic Remmenknecht
<p>Beste Harm, </p><p>Stel voor dat je een remcylinder wil vervangen en je wilt niet dat het remsysteem leeg loopt. Dan doe ik het volgende: ik draai de ontluchtingsnippel open en trap daarna het rempendaal tot de bodem. Ik klem een bezemsteel tussen pendaal en leuning en het systeem loopt dan niet meer leeg. Ik hoef dan ook niet of nauwelijks daarna te ontluchten. I.p.v. een bezemsteel kan je ook een dure remmenknecht aanschaffen. De keus is aan jou Groeten, Ronald Menges</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-09-2006 20:00 #82525 door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic Remmenknecht
<p>Harm, het is inderdaad zo dat als je een nippel losdraait en daarna het tempedaal intrapt je druk uitoefent en de vloeistof wegspuit. Dat stopt echter als het pedaal helemaal is ingetrapt en je dat zo houdt. Dan is er geen druk op het systeem en doordat de hoofdremcilinder is afgesloten zuigt het systeem geen lucht aan. Dat gebeurt pas als het pedaal weer opkomt, daarom moet je eerst de nippel dichtdraaien. Zo kun je ook ontluchten.</p><p>Voor de goede orde je moet dus nooit het pedaal ingedrukt houden en dan iemand vragen een nippel los te draaien, dan knalt de vloeistof er onder hoge druk uit, maar nippel losdraaien en heel rustig het pedaal tot de bodem intrappen en dan fixeren.</p><p>PS: een remmenknecht is een vrij eenvoudig stuk gereedschap (uitschuifbare stang met twee haken) en is niet krankzinnig duur, maar de bezem is inderdaad goedkoper.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-09-2006 10:13 #82524 door Jan Soetens (GAST)
Beantwoord door Jan Soetens (GAST) in topic Remmenknecht
<p>Als je het pedaal indrukt schuift de pen in de hoofdremcilinder naar voren en sluit daarmee het rempotje af van het remsysteem. Logisch anders kun je immers geen druk opbouwen.</p><p> </p><p>Voor werkjes aan de remmen is dat handig, het rempotje blijft vol en je hoeft alleen de leiding of remklauw waar je aan gewerkt hebt te ontluchten. Ik doe dat altijd heel simpel met een blok hout die ik tussen zitting en rempedaal zet, werkt perfect.</p><p> </p><p>Het is inderdaad wel zo dat bij het losdraaien van een remleiding of nippel er druk op staat, maar door het zeer kleine volume remolie wat er in feite maar in zit stelt die druk niks voor, die is er meteen af.</p><p> </p><p>Groetjes,</p><p>Jan</p><p> </p>


Groetjes,
Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-09-2006 13:34 #82523 door 09664-dummy
Beantwoord door 09664-dummy in topic Remmenknecht
Met de reacties v.w.b. het indrukken van het rempedaal bij het werken aan de remleidingen of cylinders ben ik het geheel eens. Op het laatste deel van de vraag / suggestie, om een deksel met een nippel op het potje te draaien teneinde iets vacuum te trekken ben ik het totaal niet eens. Op deze manier loop je het risico lucht langs de manschetten van de hoofdcylinder en andere cylinders te trekken. Het resultaat is dan net zo erg als wanneer je potje leeg loopt, nl. het systeem te moeten ontluchten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-09-2006 21:43 #82522 door 06663-dummy
Beantwoord door 06663-dummy in topic Remmenknecht
<p>Het is me duidelijk, allen dank!</p><p>v.Roekel heeft in theorie wel gelijk, in de praktijk geen problemen met valse lucht via de manchetten gehad maar ik zal zeker de remmenknechtmethode gaan proberen.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.