remdruk dubbel remsysteem AMA 1969
- Henry van Leusden
- Premium lid
-
Minder
Meer
13-12-2006 20:26 #51653
door Henry van Leusden
Amazon Combi 1969, P 1800 1964, Moto Guzzi V700 1970, Constructam Coral I 1971.
remdruk dubbel remsysteem AMA 1969 is gemaakt door Henry van Leusden
<p>Ik heb de vraag al eerder gesteld en kreeg toen te horen dat ik een denkfout maakte. Zal best, maar na een jaar ben ik er nog steeds niet uit. De vraag: bij het ontluchten van het remsysteem van onze combi, draai ik bv. één achterwielnippel los, waarna het mogelijk is het rempedaal tot de bodem in te trappen. Oftewel, geen remdruk meer, dus ook niet op het andere deel van het dubbel uitgevoerde remsysteem. Dat lijkt mij in strijd met de bedoeling van een dubbel systeem. Waar ga ik in mijn denken de mist in? Of kan het zo zijn dat er toch een fout in het remsysteem zit, bv. verkeerde aansluiting? Wie heeft ervaring met het ontluchten van een 'dubbel', en hoe gedraagt het rempedaal zich dan?</p><p>Ik ben benieuwd.</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Eugen Wulff
- Platinum lid
-
Minder
Meer
14-12-2006 16:58 #83323
door Eugen Wulff
Beantwoord door Eugen Wulff in topic remdruk dubbel remsysteem AMA 1969
<p>Kijk eens hier: </p><p> </p><p>
auto.howstuffworks.com/master-brake1.htm
(klik op de rode pijl in de tekeningen)</p><p> </p><p>Volgens mij zit er bij een dubbel remsysteem (ik heb zelf een enkel) maar 1 reservoir in teggenstelling tot de animatie maar het principe bijft hetzelfde. Nadeel van 1 reservoir is wel dat je bij een lek je hele(halve?) systeem kan leegpompen. Bij ontluchten neem ik aan dat je eerst een van beide systemen ontlucht(voorkant) en daarna de andere(achterkant)</p><p>Misschien is dit het antwoord op jouw vraag.</p>
- Henry van Leusden
- Premium lid
-
Minder
Meer
15-12-2006 13:22 #83322
door Henry van Leusden
Beantwoord door Henry van Leusden in topic remdruk dubbel remsysteem AMA 1969
Helaas Eugen, jouw antwoord lost mijn probleem niet op. Overigens: inderdaad zit er maar 1 reservoir op de remcylinder, maar inwendig bestaat dit reservoir uit 2 gescheiden kamers.
- Eugen Wulff
- Platinum lid
-
Minder
Meer
15-12-2006 16:32 #83321
door Eugen Wulff
Beantwoord door Eugen Wulff in topic remdruk dubbel remsysteem AMA 1969
ls je auto miet meer remt met 1 nippel los vrees ik dat ,dat toch niet goed is......Ik neem an dat he geprobeerd hebt met 1nippel los rem helemaal ingetrapt de auto te duwen oid?
- Peter Grapendaal (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
15-12-2006 17:05 #83320
door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic remdruk dubbel remsysteem AMA 1969
Hoi Henry;
onluchten is een andere situatie als een lek. Bij ontluchten draai je de nippel weer vast als je het rempedaal loslaat en kan er dus geen lucht aangezogen worden. De hoofdremcylinder bij een gescheiden systeem bestaat uit 2 zuigers, een voor elk circuit. Als er in een circuit onderdruk ontstaat, schiet de desbetreffende zuiger door en sluit dat circuit af. Bij mijn ES, met schijven rondom hebben de remjukken voor 4 zuigers, 2 onder en 2 boven. Een circuit bedient de bovenste 2 zuigers van de remjukken en de rechterachterrem en het andere circuit bedient de onderste 2 zuigers van de remjukken en de linkerachterrem. Daarom zitten er ook voor 3 ontluchtingsnippels om de gescheiden circuits apart te kunnen ontluchten. Dus als de remdruk in een circuit wegvalt moet je nog een keer trappen om weer te kunnen remmen. Vraagt wel meer kracht. Hoe het precies zit bij jouw combi weet ik niet maar het principe zal wel hetzelfde zijn.
onluchten is een andere situatie als een lek. Bij ontluchten draai je de nippel weer vast als je het rempedaal loslaat en kan er dus geen lucht aangezogen worden. De hoofdremcylinder bij een gescheiden systeem bestaat uit 2 zuigers, een voor elk circuit. Als er in een circuit onderdruk ontstaat, schiet de desbetreffende zuiger door en sluit dat circuit af. Bij mijn ES, met schijven rondom hebben de remjukken voor 4 zuigers, 2 onder en 2 boven. Een circuit bedient de bovenste 2 zuigers van de remjukken en de rechterachterrem en het andere circuit bedient de onderste 2 zuigers van de remjukken en de linkerachterrem. Daarom zitten er ook voor 3 ontluchtingsnippels om de gescheiden circuits apart te kunnen ontluchten. Dus als de remdruk in een circuit wegvalt moet je nog een keer trappen om weer te kunnen remmen. Vraagt wel meer kracht. Hoe het precies zit bij jouw combi weet ik niet maar het principe zal wel hetzelfde zijn.
- Henry van Leusden
- Premium lid
-
Minder
Meer
16-12-2006 10:46 #83319
door Henry van Leusden
Beantwoord door Henry van Leusden in topic remdruk dubbel remsysteem AMA 1969
Eugen en Peter, bedankt voor het meedenken. Remsyteem van onze combi, kent inderdaad dezelfde opzet als dat van de ES. Eerstvolgende keer bij het verversen van de remolie, probeer ik eens 2 x te trappen.