Rembekrachtiger in een Duett

• Kees van der Heiden (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-01-2007 13:40 #51610 door Kees van der Heiden (GAST)
Rembekrachtiger in een Duett is gemaakt door Kees van der Heiden (GAST)
<p>Mijn Duettje is terug op de weg (yes!) na een uitgebreide restauratie waarbij ik ook schijfremmen op de vooras gezet heb. Nu ik wat proefritjes heb gemaakt, valt de remwerking me nogal tegen. Als ik flink stamp remt hij wel redelijk. Misschien moeten de remblokken nog wat inslijten, en ik ga hem in elk geval nog op een remmenbank testen.</p><p>Maar, ik zit nu ook hard na te denken over een rembekrachtiger. Heeft iemand dat wel eens gedaan? Je kan een Lockheed bekrachtiger bij de diverse leveranciers kopen voor zo'n 300 euro. Wat is een mooie plaats om hem te bevestigen? En wat voor aansluitingen heb je toen gebruikt?</p><p> </p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Bernard Piek
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-01-2007 14:54 #83530 door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic Rembekrachtiger in een Duett
Dat harde stampen is wel normaal. Ik meen ooit eens gelezen te hebben dat de maximale remwerking bij een amazone bereikt wordt bij een pedaalkracht van 60 kg. Als je schijfremmen hebt gemonteerd kun je een rembekrachtiger(bijv. lockheed) tussenbouwen. Ik heb geen duett, maar wel een amazone, maar veel verschil zal er wel niet zijn: De hoofdremcilinder gaat fungeren als stuurcilinder voor de bekrachtiger. Dus een nieuw leidinkje van de hoofdremcilinder naar de bekrachtiger. Van de bekrachtiger vertrekt er dan weer een leidinkje naar het verdeelblokje op het schot achter de motor. Bij de ama zit de bekrachtiger linksvoor op het binnenscherm gemonteerd.
Je zult ook een remdrukbegrenzer in de leiding naar de achteras moeten inbouwen. Doordat het systeem niet meer origineel is, verschilt de remwerking tussen voor en achter. Hierdoor kunnen de achterwielen eerder blokkeren dan de voorwielen en breekt de achterkant uit. De remdrukbegrenzer voorkomt dit. Je moet hem wel laten afstellen met behulp van een testbank.

• Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-01-2007 14:55 #83529 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Rembekrachtiger in een Duett
<p>Kees, heb je al meer mooie foto's als deze op</p><p> www.geocities.com/bmwkees/temp/duett-chassis.jpg </p><p>beschikbaar, dus nu met Duett huis op chassis?</p><p>[was vroeger te vinden bij "foto van duett chassis"]</p><p>Groeten</p>

• Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-01-2007 15:39 #83528 door Kees van der Heiden (GAST)
Beantwoord door Kees van der Heiden (GAST) in topic Rembekrachtiger in een Duett
<p>Hallo Willy, gisteren heb ik een paar foto's gemaakt. Ik zal die ook eens op de site zetten. Het is best mooi geworden al zeg ik het zelf.</p><p>En bedankt Piek voor de tips. Hoe de bekrachtiger in principe werkt weet ik al. Ik zit nog een beetje met de praktische uitvoering. Op de Duett hoofdremcylinder zit direct een verdeelblokje en de remlichtschakelaar aangesloten. Dat zal weg moeten en vervangen voor een andere bout waar een remleiding op aangesloten kan worden. Van de Amazon kan ik dan een los verdeelblokje gebruiken, nieuw niet meer te koop, maar ongetwijfeld in grote aantallen gebruikt te vinden. Ik zit dus nog met die aansluiting op de hoofdremcylinder. Past de bout van de Amazon hoofdremcylinder ook op de Duett?</p><p> </p>

• Bernard Piek
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-01-2007 16:58 #83527 door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic Rembekrachtiger in een Duett
Ik heb eens in het onderdelenboek gekeken: Je zou ook twee uitgangen van het 3-weg blokje op de hoofdremcilinder kunnen afdoppen en de overblijvende gebruiken naar de bekrachtiger. Zo te zien heeft de duett op de hrc nippels met buitendraad. De verdeelblokjes van de ama hebben dit ook. Er is helaas nogal wat variatie in draadsoorten, dus of het past weet je maar na proberen. De meeste nippeltjes zijn nog wel gewoon te koop, bij de club of eventueel een automaterialenzaak. Remleiding maak ik zelf van koper. Dit is te koop op rollen van 5 meter en werkt gemakkelijk. Let wel op: dubbel felsen moet bij remleidingen. Vraag in geval van twijfel iemand die dit al eerder gedaan heeft.

• Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-01-2007 18:43 #83526 door Willy De Baere
<p>Hallo Kees,</p><p>ik acht het weinig waarschijnlijk dat je volgende onderwerpen (en
antwoorden daarbij) ivm inbouwen rembekrachtiger in PV/Duett niet zou
gezien hebben. Omdat daarin toch wel voor 1 en ander onvoorzien probleem
(ook gemeld door Piek) gewaarschuwd wordt, laat ik het toch maar eens weten:</p><p>
"Rembekrachtiger inbouwen in een 544." (10-12-2006), van Piet Toeter,
</p><p>"aanpassing hoofdremcilinder DUETT" (15-08-2006), van Frans Lotty </p><p>
Ik heb ook niet alles stipt bijgehouden wat waar staat, maar ik herinner
mij dat in andere onderwerpen ivm remmen meestal afgeraden wordt een
rembekrachtiger in PV/Duett in te bouwen (oa omdat trommels vooraan, indien
nog aanwezig, niet tegen verhoogde remdruk bestand zouden zijn?). Kan
natuurlijk zijn dat het wel lukt, mits nodige aanpassingen zoals meedenker
Piek meldt.</p><p>
Succes gewenst met oplossen problemen bij inbouw, en indien het lukt laat
iets weten.</p><p>
Groeten</p>

• Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-01-2007 21:57 #83525 door Kees van der Heiden (GAST)
Beantwoord door Kees van der Heiden (GAST) in topic Rembekrachtiger in een Duett
<p>Hier staan een paar fotootjes van mijn project:</p><p> www.geocities.com/bmwkees/Duett/duett.html </p><p> </p><p>In mijn Duett heb ik nu schijfremmen. Die missen de zelfversterkende werking van de Volvo trommels, dus daarom zit ik nu te denken aan een rembekrachtiger. </p><p>De huidige setup heb ik ook zelf gemaakt. Remleidingen maak ik bij de plaatselijke garage, die hebben ook de goede tools daarvoor. Eigenlijk heb ik niet zo'n zin om de leidingen opnieuw te maken, maar als dat nodig zou zijn, is het geen echt probleem natuurlijk. Ik ga wel eens langs bij een van de leveranciers om daar in de kasten te rommelen. Dat is het handigste. ik had gehoopt dat iemand het onlangs nog bij een Katterug of Duett had gedaan en wat ervaringen kon uitwisselen.</p><p> </p>

• Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-01-2007 22:59 #83524 door Willy De Baere
<p>Aan deze Duett zijn dus geen onzichtbare gebreken,
(: ook chassis ziet er perfect uit) en met nog sierstrips op spatbord
links en rechts (zitten er nog niet op), verdient dit een
evaluatie "showroom staat"! De OD (te zien op foto met chassis)
zit er dus ook onder?: ik zie nl schakelaartje rechts aan de
beschermkap onder stuur; is de tunnel dan ook aangepast?</p><p>
In elk geval heel mooi, en gefeliciteerd met het resultaat Kees!
</p>

• Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-01-2007 12:40 #83523 door Kees van der Heiden (GAST)
<p>Ja, ik ben ook wel tevreden :-) Er zijn natuurlijk nog wel wat puntjes niet naar tevredenheid, maar zo iets is toch een eeuwig durend project. De tunnel is inderdaad breder. Dat was al zo, had de vorige eigenaar in Zweden al gedaan. En op de spatborden horen helemaal geen sierstrips bij een Duett!</p><p> </p><p> </p>

• Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-01-2007 13:22 #83522 door Willy De Baere
Kees je hebt gelijk: onderdeelboek (PV445, P210) leert dat op Duett geen
sierstrips op spatschermen zitten. Baseerde me, wat te vlug, op foto van
Duett van Willy Noeyens uit Turnhout, in 2007 kalender van SCCB
(=Belgische club), waar wel sierstrips aanwezig zijn

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD