Probleem met remmerij?

• Bezoeker
  • Bezoeker
19-04-2007 18:42 #51315 door
Probleem met remmerij? is gemaakt door
<p>Ik heb een Volvo 164 uit 1973 en ik heb het idee dat er iets mis is met de remmen, maar ik weet niet waar ik moet beginnen. Misschien heeft hier iemand meer ervaring en kan tips geven. Ik zal de symptomen hieronder opsommen</p><p>1. De lampjes 'Brake Failure' en 'Parking Brake' blijven branden
2. De remdruk viel onlangs weg, maar door remvloeistof bij te vullen kwam deze weer terug (ik hoop dat dit ook de oplossing was)

Ik heb al gezocht voor het handrem lampje, maar volgens mij zit alles goed aangesloten. Voor het Brake Failure lampje heb ik geen idee wat er mis is. Hij remt nu weer goed en remt recht (getest door het stuur los te laten en hard en zacht te remmen). Als de sensor kapot is, hoe kan ik dit dan testen?</p><p>Alvast bedankt,</p><p>Mark Prins</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Kees Vos
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-04-2007 19:17 #84961 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic Probleem met remmerij?
<p>Er van uitgaan dat de auto goed remt, moet je het volgende doen: onder de motorkap zit een verdeelblokje waar alle remleidingen samen komen, in dat verdeelblokje zit een sensor met een draadje, deze kun je er uit draaien en vervolgens trap je paar keer hard op de rem, liefst met draaiende motor, het plunjertje in het verdeelblokje kan zich nu weer centreren. Nu draai je de sensor er weer in en sluit het draadje weer aan, het brake failure moet nu uit zijn.</p><p>Waarschijnlijk heb te weinig remvloeistof in het reservoir gehad, dit moet je wel regelmatig controleren.</p><p>succes Kees Vos, Bennekom</p>

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-04-2007 21:09 #84960 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Probleem met remmerij?
<p>Een leeg remvloeistof reservoir komt echter ook niet vanzelf. Dat duid op een (klein) lek in het systeem.</p><p>Ik zou ook even de koppelingen/nippels langslopen op sporen van remvloeistof.</p><p>Succes, Groeten Lars</p>

• Peter Grapendaal (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-04-2007 12:33 #84959 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic Probleem met remmerij?
Denk eraan dat als je remlampje blijft branden dat dan maar 1 remcircuit werkt. Een achterrem werkt maar en maar 1 paar van de remzuigers per voorrem werkt. Daardoor kan je maar zo'n 75% van de remcapaciteit benutten. Dus eerst de remsensor resetten zoals Kees al beschreef om het andere remcircuit te activeren. Bij het ontluchten van de remmen altijd eerst de remsensor eruit halen en weer terugplaatsen als je klaar bent met ontluchten. Het ontluchten van de nippels moet ook volgens een vast schema gebeuren zoals omschreven in Haynes of groene boek van Volvo. En volg de raad van Lars op, remvloeistof kan niet zomaar verdwijnen. Mocht het niveau dalen zonder zichtbaar lek dan kan de remvloeistof ook nog via een lek van de hoofdremcylinder in de rembekrachtiger belanden. Dat is in 1e instantie niet te zien aan een lekspoor.

• Bezoeker
  • Bezoeker
23-04-2007 20:08 #84958 door
Beantwoord door in topic Probleem met remmerij?
<p>Bedankt voor de reacties. Ik ga het zo snel mogelijk proberen. Ik heb momenteel nog even een blessure waardoor sleutelen onmogelijk is. Ik laat wel even weten of het de oplossing is.</p><p>Mark</p>

• jo jo (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
30-05-2007 11:01 #84957 door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic Probleem met remmerij?
<p>controleer ook even de dikte van je remblokken.</p><p>In principe is het verschil tussen max en min nivo in je reservoir de maximale en minimale dikte van je remvoering/blokken.</p>

• Bas Kooijman (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
09-10-2007 23:48 #84956 door Bas Kooijman (GAST)
Beantwoord door Bas Kooijman (GAST) in topic Probleem met remmerij?
Dat lampje brandt bij mij ook, ik kan wel zeggen dat ik met spanning op een antwoord wacht......
Ik zal morgen zelf ook eens kijken naar het verdeelblokje.

Kan ik dat plunjertje wat in dat verdeelblokje zit, met een gerust hart met WD40 insprayen? Of wordt het daar niet beter op?

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD