remmen ontlucht

• Theo Minderman (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-04-2007 16:48 #51307 door Theo Minderman (GAST)
remmen ontlucht is gemaakt door Theo Minderman (GAST)
<p>hallo ik heb mijn remmen ontlucht en als ik rem dan moet ik dieper trappen dan vooreen als ik nog een keer trap dan is het pedaal hoger en harder ook trilt mijn achter as als ik rem mijn achterschijven zijn pas afgedraait wie heeft raad ik las net in een blad dat als je je remmen gaat ontluchten je de schakelaar van je waarschuwingslichtje moet verwijderen kan iemand mij daar iets meer over vertellen</p><p> </p><p> </p><p> </p><p> m.v.g.t.minderman</p><p>p.s. het gaat om een volvo144 uit 1968 met een b18b motor </p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Peter Grapendaal (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-04-2007 21:30 #84986 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic remmen ontlucht
Hallo Theo;
als je de remmen met een gescheiden remsysteem ontlucht (schijven voor en achter) dan moet je eerst de remschakelaar verwijderen. Deze zit ergens onder de hoofdrem cylinder tegen het schutbord gemonteerd. Het is een koperkleurig rechthoekig blokje waar 3 remleidingen uit komen, in het midden zit een zwart draadje met een stekkertje bevestigd. Draadje eraf en het gedeelte waar het draadje opzit kan je met een ringsleutel 14 eruit draaien. Er zal geen remvloeistof ontsnappen. Nu pas kan je de remmen ontluchten en wel volgens een bepaalt vast schema zoals in het groene volvo boek of in de Haynes manual beschreven staat. Aan de voorremmen zitten 3 ontluchtingsnippels per klauw en achter zit er 1 per klauw.Je remmen zijn nu in ieder geval niet goed ontlucht uit je beschrijving opmakend en er zal ook maar 1 van de 2 remcircuits werken(0ng.75% van de remcapaciteit benutten) omdat je ontlucht hebt zonder de remschakelaar te verwijderen. Ook zal het waarschuwingslampje op je dashboard nu moeten branden. Dus opnieuw ontluchten volgens schema en met verwijderde remschakelaar. Remschakelaar pas weer monteren als je klaar bent met ontluchten. Wat verstandig is om de remnippels eruit te draaien en met een beetje kopervet weer monteren om vastrotten te voorkomen voor de volgende keer.
Succes (en laat ons even weten of het gelukt is)

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-04-2007 06:58 #84985 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic remmen ontlucht
<p>Zoals Peter ook al schrijft zijn de remmen dus niet goed ontlucht. Zodra het pedaal de tweede keer trappen hoger is dan de eerste keer is dit exact het symptoom van lucht in je systeem. </p><p>Dit komt doordat bij de tweede keer direct weer trappen er extra remolie in het leidingensysteem wordt gedrukt en zo de aanwezige lucht samenperst. Omdat het samenpersen van lucht op een gegeven moment ook minder goed wil, voelt het pedaal dan wel steviger aan.</p><p>De lucht is er pas goed uit als het pedaal bij een tweede keer trappen niet omhoog komt en niet steviger aanvoelt. </p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD