remmen

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-05-2007 13:47 #51256 door
remmen is gemaakt door
<p>Inmiddels is het mij helemaal duidelijk dat remslangen kunnen dichtslibben. Ook weet ik wanneer ik ze moet vervangen. Maar mijn vraag nu is of ook metalen remslangen kunnen dichtslibben. En zo ja hoe je dit kan verhelpen. Of moet je dan ook overgaan op vervanging. En bij het splitten van de remklauw hoor ik dat er een momentkracht gebruikt wordt en dat VOLVO niet wil prijsgeven welke getal hierbij komt kijken. En als je het zonder de exacte momentkracht de klauwen weer in elkaar schoeft loop je de kans dat de remklauwen klappen. Dus zegt men altijd opsturen naar Volvo voor revisie of nieuwe klauwen eronder bevestigen. Weet iemand hier iets meer over. </p><p>Verder probeer ik lid te worden van V44 maar via de website lukt het niet. Weet iemand een telefoonnummer waar ik heen kan bellen. </p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Grapendaal (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-05-2007 16:46 #85241 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic remmen
De remslangen slibben niet dicht maar zwellen door ouderdom op aan de binnenkant en gaan daardoor dichtzitten. Remleidingen slibben niet zomaar dicht, dan moet er erg veel vuil in het systeem zitten. Er zitten achter ook 2 remdrukbegrenzers, daar kan je een revisieset voor krijgen. Ik heb ze alleen kunnen vinden bij het VOD. Die zou ik zeker schoonmaken en van nieuwe rubbers voorzien. Die zijn waarschijnlijk nooit schoongemaakt nadat ie de fabriek heeft verlaten, je weet niet hoeveel troep daar in kan gaan zitten! Blijf wel van de afstelschroef af, laten staan zoals die is. Nieuwe originele drukbegrenzers zijn niet meer leverbaar, kan je alleen vervangen door een universele mocht de toestand erg slecht zijn. De remklauwen kan je zelf nooit meer betrouwbaar dichtkrijgen als je ze gesplitst hebt, NIET proberen en overlaten aan de vaklui.
Tel# kan je vinden door aan de linkerkant op informatie te klikken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bernard Piek
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-05-2007 17:28 #85240 door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic remmen
Metalen remslangen bestaan niet. Wel rubberen met een gevlochtem staalmantel. Daarvoor geld hetzelfde als wat peter hierboven omschreef. In theorie zwellen de ommantelde minder op tijdens het remmen en geven daardoor een harder gevoel in het rempedaal. Ik denk niet dat je bij een standaard auto veel verschil merkt. Wordt wel veel gebruikt op motoren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-05-2007 17:48 #85239 door
Beantwoord door in topic remmen
Hoi Peter bedankt voor alle info. Op de een of andere manier krijg ik nergens het telefoonnummer eruit als ik in rubriek informatie duik. Maar nu iets heel stoms. Inmiddels heb ik alle remklauwen al gesplitst en schoongemaakt en de cilinders gepolijst. Vriendin is oudsmid en heeft instrumenten voor dit soort metalen. Maar hoe onbetrouwbaar is dit nu allemaal. Kan natuurlijk ook 4 nieuwe remklaauwen kopen en het verlies van alle revisiesetjes als leergeld beschouwen. Okay safity first. Maar dan toch nog een keer de vraag hoe onbetrouwbaar is het als ik alle klauwen gesplists heb.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bernard Piek
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-05-2007 18:07 #85238 door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic remmen
Ik heb ooit ook een set klauwen van mijn amazon gesplitst. Toen ik erachter kwam dat de cilindertjes gecorrodeerd waren heb ik de revisieset beschouwd als leergeld en de boel omgeruild voor een ruilset. Hoe onbetrouwbaar het is als je het zelf doet is niet zomaar te beantwoorden. Ik durf daar geen percentage op te plakken. Ik neem aan dat de specialist die dit normaal doet op zijn minst nieuwe bouten gebruikt, aangehaald op het juiste moment, de pasvlakken controleert op vlakheid en de boel uiteindelijk onder druk test. Overigens zaten bij mij putjes in de cilinders en die kun je er niet uihalen. Dan rest slechts vervanging. Mij is het in ieder geval het risico niet waard.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Grapendaal (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-05-2007 18:17 #85237 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic remmen
Helemaal met Piek eens, niet experimenteren met je remklauwen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-05-2007 18:24 #85236 door
Beantwoord door in topic remmen
En is het dan interessant om tweedehands zulk een viertal te kopen of voor nieuwe klauwen te gaan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • H.J. van Bussel
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
12-05-2007 20:15 #85235 door H.J. van Bussel
Beantwoord door H.J. van Bussel in topic remmen
<p>Jos, via de website lid worden lukt wel. Klik op &iuml;nformatie" Dan zie je daaronder "lid worden of registreren"Klik daar weer op en je ziet (nog steeds in het blauwe vak) daaronder lid worden van V-44. Klik daarop en ga daarna in het witte vlak naar beneden en je ziet een formulier dat je in kunt vullen</p><p>Henk van Bussel</p><p> </p><p> </p><p> </p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bernard Piek
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-05-2007 06:09 #85234 door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic remmen
Jos, tweedehands wil zeggen een paar net zo oud als die je nu hebt. Je weet dus niet of ze deugen. Nieuw zijn ze er niet meer. Men heeft hier een ruilsysteem voor opgezet net als met dynamo's en dergelijke. Je levert de oude in en krijgt gereviseerde terug.(met garantie) Ik kan me voorstellen dat je tegen de prijs aan zit te hikken. Dat gevoel zullen de meeste sleutelaars wel herkennen. Ik sleutel nu al 15 jaar aan amazones en aanverwanten en als er een ding is wat ik heb geleerd dan is het dat goedkoop nagenoeg altijd duurkoop blijkt te zijn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD