versleten trommels

Lees meer
31-05-2007 12:16 #51196 door Edgar Beekhuyzen
versleten trommels is gemaakt door Edgar Beekhuyzen
<p>hoi. ik heb de trommels van mijn 544 eraf gehaald ivm lekke cilinder.</p><p>nou heb ik de trommels opgemeten en zij men dat deze niet goed meer waren, maar wat is die maat dan eigenlijk</p><p>de wand is toch hartstikke dik?</p><p> wat kan er fout gaan dan als de diameter te groot word? </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-05-2007 16:58 #85448 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic versleten trommels
<p>Als een remtrommel te ver versleten is kan deze barsten als er krachtig geremd wordt; wat de consequenties dan zijn kun je zelf wel invullen. In een goede manual moet je de max. maat kunnen vinden.
Diverse handelaren bieden zowel nieuwe als gereviseerde trommels aan. Bij een gereviseerde trommel wordt op een oude naaf een nieuwe trommel geplaatst.</p><p>Remmen zijn van levensbelang dus zorg dat dit deel van je auto echt goed in orde is.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-06-2007 12:06 #85447 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic versleten trommels
<p>De diameter van de trommels zijn van de PV544 voor &eacute;n achter 228,6 </p><p>Het Green Manual spreekt van een radial throw van max 0,15 mm, als de trommels verder zijn afgesleten dienen ze te worden vervangen.</p><p>Ben niet helemaal zeker maar vermoed dat met de radial throw de max slijtage van de trommel wordt aangeduid.</p><p>Als je de trommel eens opmeet dan weet je wat de slijtage werkelijk bedraagt</p>

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jaap Profijt (GAST)
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
03-06-2007 16:17 #85446 door Jaap Profijt (GAST)
Beantwoord door Jaap Profijt (GAST) in topic versleten trommels
Radial throw is maximale slingering, bij de amazone staat :nominale maat 228,6 max. maat 229 mm.
Dus daar kan je wel van uit gaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-06-2007 19:03 #85445 door Edgar Beekhuyzen
Beantwoord door Edgar Beekhuyzen in topic versleten trommels
<p>bedankt, daar kan ik wel iets mee.</p><p>ed</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-06-2007 20:27 #85444 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic versleten trommels
<p>ik verzamelde van in verleden tot nu nog volgende info:</p><p> </p><p>de plaatsen waar ik ooit iets vond over "maximale diameter van remtrommel
na uitslijten of na uitdraaien" waren de volgende:</p><p>
- CDrom pag.8110: = duitstalige versie van de officiele Volvo Manual:
"Rostangriffe und kleinere Kratzer konnen jedoch auspoliert werden,
unter Voraussetzung, dass der Innendurchmesser nach
Bearbeiting 229,0 mm nicht uberseitigt.
Im ubrigen sind folgende max. Toleranzwerte einzuhalten:
Seitenschlag 0,15 mm
Unrundheit 0,10 mm."</p><p> </p><p> In de engelstalige versie van deze Manual over de remmen
wordt dan weer geen melding gemaakt van max. toelaatbare
diameter.</p><p> </p><p>- "Volvo Amazon - Het complete handboek", pag.134: vertaling van
deze duitstalige tekst:
"Roestvorming en kleinere beschadigingen kunnen worden weggeslepen
onder voorbehoud dat de diameter na bewerking niet groter wordt dan
229,0 mm. De radiale slingering mag niet meer bedragen dan 0,15 mm."</p><p>
In Haynes vind ik pag.140 de waarde 0.15 mm voor "ovality", dus onder
"radiale slingering hiervoor moet dus waarsch de
"maat voor ovaalheid" verstaan worden; wat volgens mij dan weer niet
helemaal correspondeert met het duits hierboven, zou dan "Unrundheit"
moeten betekenen. Van max. toelaatbare diameter is in Haynes verder nergens sprake.</p><p> </p><p>
Tenslotte vind ik op CDrom op pag.5027, in artikel in vroeger V44 boekje
(aug. 1973), ook nog de max. waarde 231.0 mm na
uitdraaien op draaibank. Aangezien de Volvo Manual de enige betrouwbare
bron is neem ik aan dat 229.0 mm de maximaal veilige diameter is.</p><p> </p><p>
(De vernoemde 231 mm (die ik jaren als max. waarde aannam) is waarschijnlijk
een verkeerde interpretatie van de betekenis van slingering, mogelijks met
verkeerde berekening: met 228.6 mm (nieuw) + 2x 0.15 mm zou men aan 228.9 mm
komen, neemt men verkeerd aan dat 2x 0.15 gelijk is aan 3 mm, dan komt men
aan 231.6 mm)</p><p> </p><p>
Tenslotte: voor exact meten van diameter en radiale slingering gebruikt men
best schuifmaat van 50 cm.</p><p> </p><p>[Wat ik ook nog maar onlangs te weten ben gekomen:</p><p> </p><p>pag.8215 in CDrom</p><p>
"...
3. In order to obtain best results, the linings should be grounded
in a special grinding machine. When doing this, make sure that the
linings have a radius 0.2-0.4mm (0.008-0.016") smaller than that
of the brake drum."</p><p> </p><p>Ik zag onlangs op forum een verhaal van Lennard Weekers (2004 of 2005)
waarin die inderdaad aanraadde je trommels mee te nemen wanneer men
de remvoering laat herbeleggen, om de diameters dus op mekaar af te stemmen
voor maximaal en langs beide kanten zo gelijk mogelijk remeffect.</p><p> </p><p>Dit gaf mij in elk geval uitleg/verklaring voor elk jaar terugkerende problemen bij TC=APK]
</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-06-2007 20:35 #85443 door Edgar Beekhuyzen
Beantwoord door Edgar Beekhuyzen in topic versleten trommels
<p>mijn trommels zitten ruim aan de 230, dus zulen dan vervangen moeten worden.</p><p>als ik straks klaar ben , kan ik dan gewone remolie gebruiken (dot 4)?? of is dit nog iets speciaals?</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-06-2007 21:16 #85442 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic versleten trommels
<p>Hallo Edgar,</p><p> </p><p>ik verving vorig jaar originele remtrommels op mijn AM die ruim 670.000 km hadden gelopen. Meting van diameter gaf 229.3 mm (dus ver onder de 231.0 mm die ik in hoofd had, maar toch meer dan 229.0 mm). Reden voor vervanging was eigenlijk ernstige afschilfering aan de buitenkant (roest, gevolgen van hitte, etc.) met risico voor doortrappen (zie Han's bijdrage, en CDrom pag.5027=art. in V44 Mag. waarin ook allerlei risico's/rare (rem)effecten beschreven zijn). </p><p> </p><p>In andere AM was diameter van trommels minstens 230.0 mm, en heb daar grote moeite mee gehad om remschoenen te plaatsen/te zoeken, op zodanige wijze dat (voor de remmen) AM door TC=APK kon komen (maar niet bij 1ste aanbieden, dus wel na lang zoeken achter gepaste combinatie trommel-remschoenen). Ik ga binnenkort dus trommels + remvoeringen kompleet vernieuwen - er zit niets anders op, vooral voor veiligheid.</p><p> </p><p>Ik heb ook steeds dot4 remolie gebruikt, maar wel regelmatig ververst. Op forum is daar ook wel wat over te vinden denk ik. Zou je ook remleidingen vernieuwen, dan kan misschien (betere?) synthetische remolie gebruikt worden, dat was althans de mening die ik opdeed bij vroeger lezen daarover.</p><p> </p><p>Succes met trommels etc.</p><p> </p><p>PS: ik ben er bijna zeker van dat er heel wat AMs rondrijden met trommels die (veel) meer als 229.0 mm diameter hebben, en dus volgens Volvo 's normen niet meer veilig.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-06-2007 21:23 #85441 door Edgar Beekhuyzen
Beantwoord door Edgar Beekhuyzen in topic versleten trommels
<p>hoi willy</p><p>ik heb nog eens goed gemeten en ben tot de conclusie gekomen dat ik ook alles ga vervangen cilinder, schoenen, trommel en hoofdremcilinder</p><p>ik ben het met je eens, het moet veilig zijn.</p><p>groeten ed </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.