remolie (welke?)

Lees meer
09-06-2007 17:19 #51178 door Edgar Beekhuyzen
remolie (welke?) is gemaakt door Edgar Beekhuyzen
<p>hallo </p><p>ik heb nu verschillende verhalen gehoord over welke remolie je hest beste kunt gebruiken. (katterug)</p><p>maar hoe zit het nou echt. moet het per se minerale olie zijn ? of mag het ook syntetische zijn. (ivm rubbers)</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-06-2007 20:45 #85561 door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic remolie (welke?)
<p>Er zijn in principe 2 soorten remvloeistof, de traditionele hygroscopische hydraulische vloeistof, tegenwoordig meestal in kwaliteit DOT 4, maar misschien is her en der nog DOT 3 te koop) en siliconenvloeistof: DOT5.0
Nadeel van de 'gewone' vloeistof (dus geen olie) is dat deze water aantrekt (hygroscopisch is), waardoor geleidelijk het kookpunt van de vloeistof daalt, met alle gevolgen van dien (uiteindelijk kunnen je remmmen je dan in de steek laten). Nog een nadeel: roestvorming op zuigertjes en cilinders (zeker als je je auto weinig gebruikt). Daarom moet je deze vloeistof elke 2 jaar vervangen.

Siliconen vloeistof (DOT 5) heeft die nadelen niet, maar heeft heel andere eigenschappen die minder prettig zijn. Deze vloeistof en DOT 3 en 4 verdragen elkaar niet. Je kunt het dus alleen in een helemaal schoon systeem toepassen: dus met nieuwe hoofd- en wielremcilinders die nog nooit in aanraking zijn geweest met traditionele vloeistof. Ook moeten alle leidingen helemaal schoon zijn. Dit is echt heel belangrijk om op je remmen te kunnen vertrouwen. Er mag later dus ook hoe dan ook never nooit traditionele vloeistof worden bijgevuld. Siliconenvloeistof is niet overal te koop, garages gebruiken het zeker niet standaard, je moet je remcilinder dus goed labelen en zorgen dat je zelf altijd over DOT 5 beschikt.</p><p>Overigens zijn de meningen verdeeld of silliconenvloeistof wel zo'n goede oplossing is voor traditionele systemen als in onze Volvo's. Overtuig je er eerst van of de rubbers (cupjes etc.) er tegen kunnen voor je er aan begint.</p><p>Dit alles overwegend heb ik voor mijn Amazon die ik dagelijks gebruik (en trouwens ook voor mijn Duett) toch maar voor de ouderwetse hygroscopische vloeistof gekozen en vervang ik die maar regelmatig.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-06-2007 21:07 #85560 door Edgar Beekhuyzen
Beantwoord door Edgar Beekhuyzen in topic remolie (welke?)
<p>maar ik kan dus zonder probleem moderne remvloeistof gebruiken , syntetische vloeistof dot4 ?</p><p>groeten ed</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-06-2007 21:49 #85559 door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic remolie (welke?)
DOT 4 kan probleemloos.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-06-2007 09:15 #85558 door Willy Beer
Beantwoord door Willy Beer in topic remolie (welke?)
DOT 5.1 ook, toch?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-06-2007 16:21 #85557 door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic remolie (welke?)
<p>Ja: wel 5.1 (is synthetisch met hogere specificatie), maar dus niet DOT 5 (is siliconen).</p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Stef Froidmont (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
19-07-2007 08:05 #85556 door Stef Froidmont (GAST)
Beantwoord door Stef Froidmont (GAST) in topic remolie (welke?)
<p>DOT3 kan ook synthetisch zijn. Mag deze gebruikt worden? Is agressief voor onze rubbers?</p><p>Wat kan ik doen als ik de verkeerde remolie gebruikt heb?</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-07-2007 09:31 #85555 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic remolie (welke?)
<p>zoek ook even naar "dot3/4/5/5.1" (van "Lennard", 15-05-2003), daar staat
tamelijk veel uitleg, naast bovenstaande uitleg van Rudolf
</p><p>(gebruik zelf tot vandaag DOT 4 in AMs)</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Peter Grapendaal (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
19-07-2007 11:56 #85554 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic remolie (welke?)
Dot5 (siliconen)kan ook in onze Volvo's. Irv Gordon, van het Guinness Book of Records, rijd al sinds begin 70er jaren met siliconen remvloeistof rond in zijn '66 1800S, zonder ooit nog te hebben hoeven vervangen. Behalve dan voor reparatie aan het remsysteem. Je moet alleen het remsysteem goed spoelen met spiritus en dat weer goed laten verdampen. Volgens Irv gaan er allerlei spookverhalen rond over siliconen. Oplossende rubbers is er daar een van. Denk alleen maar aan de Amerikaanse claim maatschappij, als het echt gevaarlijk zou zijn om siliconen in het remsysteem toe te passen dan bestond er allang geen maatschappij meer die dit zou durven verkopen! Zelf heb ik tot nu toe altijd DOT4 in mijn ES, maar toen ik dit verhaal las van Irv zit ik er hard over te denken om bij de volgende keer dat mijn remvloeistof vervangen moet worden over te stappen op siliconen, scheelt weer een hoop gedoe met verversen van de DOT4!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Peter Grapendaal (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
19-07-2007 12:05 #85553 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic remolie (welke?)
Hier is de reactie van Irv Gordon op een ander forum (1800list) op het gebruik van silconen remvloeistof:

<span style="color: rgb(0, 0, 255);"> You are being told another "Urban Legend" regarding the type and brand of</span><br style="color: rgb(0, 0, 255);" /><span style="color: rgb(0, 0, 255);"> brake fluid used in your 64. The main difference between DOT 3...DOT 4 is the</span><br style="color: rgb(0, 0, 255);" /><span style="color: rgb(0, 0, 255);"> temperature at which the fluid will boil (not a good thing for brake fluid to</span><br style="color: rgb(0, 0, 255);" /><span style="color: rgb(0, 0, 255);"> do). I have heard the same story here on this forum regarding the use of DOT 3</span><br style="color: rgb(0, 0, 255);" /><span style="color: rgb(0, 0, 255);"> or DOT 4 vs the use of DOT 5 (Silicon Brake Fluid)...which would rot the</span><br style="color: rgb(0, 0, 255);" /><span style="color: rgb(0, 0, 255);"> rubber parts in your system, dissolve the metal parts, give your children</span><br style="color: rgb(0, 0, 255);" /><span style="color: rgb(0, 0, 255);"> cancer</span><br style="color: rgb(0, 0, 255);" /><span style="color: rgb(0, 0, 255);"> and if mixed with regular brake fluid....would surely give your systems a</span><br style="color: rgb(0, 0, 255);" /><span style="color: rgb(0, 0, 255);"> hernia if nothing else. Then there is the discussion about the Silicon Brake</span><br style="color: rgb(0, 0, 255);" /><span style="color: rgb(0, 0, 255);"> Fluid causing pitting and rusting of anything it touches and does it or does it</span><br style="color: rgb(0, 0, 255);" /><span style="color: rgb(0, 0, 255);"> not attract moisture...etc. I have been using Silicon Brake Fluid which is</span><br style="color: rgb(0, 0, 255);" /><span style="color: rgb(0, 0, 255);"> DOT 5 for the past 30 years and will testify it does not absorb moisture, does</span><br style="color: rgb(0, 0, 255);" /><span style="color: rgb(0, 0, 255);"> not rot the rubber parts nor cause corrosion if mixed in with some regular</span><br style="color: rgb(0, 0, 255);" /><span style="color: rgb(0, 0, 255);"> brake fluid. Now you will get those who will disagree and continue to promote</span><br style="color: rgb(0, 0, 255);" /><span style="color: rgb(0, 0, 255);"> these "Urban Legends" but most do it from their armchairs rather than from</span><br style="color: rgb(0, 0, 255);" /><span style="color: rgb(0, 0, 255);"> practical experience. You make the decision as to what you want to use but</span><br style="color: rgb(0, 0, 255);" /><span style="color: rgb(0, 0, 255);"> keep in mind that no company could remain in business long if their brake fluid</span><br style="color: rgb(0, 0, 255);" /><span style="color: rgb(0, 0, 255);"> (regardless of brand) caused brake failure and accidents.</span><br style="color: rgb(0, 0, 255);" /> <br style="color: rgb(0, 0, 255);" /><span style="color: rgb(0, 0, 255);"> Irv</span>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.