- Berichten: 91
remolie (welke?)
- Edgar Beekhuyzen
- Offline
- Expert lid
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudolf Kleyn
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 415
Nadeel van de 'gewone' vloeistof (dus geen olie) is dat deze water aantrekt (hygroscopisch is), waardoor geleidelijk het kookpunt van de vloeistof daalt, met alle gevolgen van dien (uiteindelijk kunnen je remmmen je dan in de steek laten). Nog een nadeel: roestvorming op zuigertjes en cilinders (zeker als je je auto weinig gebruikt). Daarom moet je deze vloeistof elke 2 jaar vervangen.
Siliconen vloeistof (DOT 5) heeft die nadelen niet, maar heeft heel andere eigenschappen die minder prettig zijn. Deze vloeistof en DOT 3 en 4 verdragen elkaar niet. Je kunt het dus alleen in een helemaal schoon systeem toepassen: dus met nieuwe hoofd- en wielremcilinders die nog nooit in aanraking zijn geweest met traditionele vloeistof. Ook moeten alle leidingen helemaal schoon zijn. Dit is echt heel belangrijk om op je remmen te kunnen vertrouwen. Er mag later dus ook hoe dan ook never nooit traditionele vloeistof worden bijgevuld. Siliconenvloeistof is niet overal te koop, garages gebruiken het zeker niet standaard, je moet je remcilinder dus goed labelen en zorgen dat je zelf altijd over DOT 5 beschikt.</p><p>Overigens zijn de meningen verdeeld of silliconenvloeistof wel zo'n goede oplossing is voor traditionele systemen als in onze Volvo's. Overtuig je er eerst van of de rubbers (cupjes etc.) er tegen kunnen voor je er aan begint.</p><p>Dit alles overwegend heb ik voor mijn Amazon die ik dagelijks gebruik (en trouwens ook voor mijn Duett) toch maar voor de ouderwetse hygroscopische vloeistof gekozen en vervang ik die maar regelmatig.</p>
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Edgar Beekhuyzen
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 91
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudolf Kleyn
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 415
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Willy Beer
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 267
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudolf Kleyn
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 415
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Stef Froidmont (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 1
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Willy De Baere
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 796
tamelijk veel uitleg, naast bovenstaande uitleg van Rudolf
</p><p>(gebruik zelf tot vandaag DOT 4 in AMs)</p>
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Peter Grapendaal (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 584
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Peter Grapendaal (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 584
<span style="color: rgb(0, 0, 255);"> You are being told another "Urban Legend" regarding the type and brand of</span><br style="color: rgb(0, 0, 255);" /><span style="color: rgb(0, 0, 255);"> brake fluid used in your 64. The main difference between DOT 3...DOT 4 is the</span><br style="color: rgb(0, 0, 255);" /><span style="color: rgb(0, 0, 255);"> temperature at which the fluid will boil (not a good thing for brake fluid to</span><br style="color: rgb(0, 0, 255);" /><span style="color: rgb(0, 0, 255);"> do). I have heard the same story here on this forum regarding the use of DOT 3</span><br style="color: rgb(0, 0, 255);" /><span style="color: rgb(0, 0, 255);"> or DOT 4 vs the use of DOT 5 (Silicon Brake Fluid)...which would rot the</span><br style="color: rgb(0, 0, 255);" /><span style="color: rgb(0, 0, 255);"> rubber parts in your system, dissolve the metal parts, give your children</span><br style="color: rgb(0, 0, 255);" /><span style="color: rgb(0, 0, 255);"> cancer</span><br style="color: rgb(0, 0, 255);" /><span style="color: rgb(0, 0, 255);"> and if mixed with regular brake fluid....would surely give your systems a</span><br style="color: rgb(0, 0, 255);" /><span style="color: rgb(0, 0, 255);"> hernia if nothing else. Then there is the discussion about the Silicon Brake</span><br style="color: rgb(0, 0, 255);" /><span style="color: rgb(0, 0, 255);"> Fluid causing pitting and rusting of anything it touches and does it or does it</span><br style="color: rgb(0, 0, 255);" /><span style="color: rgb(0, 0, 255);"> not attract moisture...etc. I have been using Silicon Brake Fluid which is</span><br style="color: rgb(0, 0, 255);" /><span style="color: rgb(0, 0, 255);"> DOT 5 for the past 30 years and will testify it does not absorb moisture, does</span><br style="color: rgb(0, 0, 255);" /><span style="color: rgb(0, 0, 255);"> not rot the rubber parts nor cause corrosion if mixed in with some regular</span><br style="color: rgb(0, 0, 255);" /><span style="color: rgb(0, 0, 255);"> brake fluid. Now you will get those who will disagree and continue to promote</span><br style="color: rgb(0, 0, 255);" /><span style="color: rgb(0, 0, 255);"> these "Urban Legends" but most do it from their armchairs rather than from</span><br style="color: rgb(0, 0, 255);" /><span style="color: rgb(0, 0, 255);"> practical experience. You make the decision as to what you want to use but</span><br style="color: rgb(0, 0, 255);" /><span style="color: rgb(0, 0, 255);"> keep in mind that no company could remain in business long if their brake fluid</span><br style="color: rgb(0, 0, 255);" /><span style="color: rgb(0, 0, 255);"> (regardless of brand) caused brake failure and accidents.</span><br style="color: rgb(0, 0, 255);" /> <br style="color: rgb(0, 0, 255);" /><span style="color: rgb(0, 0, 255);"> Irv</span>
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.