tik bij het remmen

  • roob de heus (GAST)
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
17-07-2007 22:49 #51076 door roob de heus (GAST)
tik bij het remmen is gemaakt door roob de heus (GAST)
Hallo,

Ik heb een amazon uit 1969. Mijn remmen werken goed. Ik heb alleen zo af en toe een tik. ik voel dit ook via het rempedaal. Het lijkt alsof er iets op zijn plek schiet.

Weet iemand wat dit kan zijn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-07-2007 08:44 #85945 door Eric Dezittere
Beantwoord door Eric Dezittere in topic tik bij het remmen
<p>Beste</p><p>Dergelijk fenomeen komt vaak voor bij onze volvo s, vooral als die ooit een lange tijd hebben stil gestaan. Het is te wijten aan de cilinders van de voorremmen, waar door het stistaan er zich ter hoogte van het gedeelte juist boven de dichting zich een soort kraagje van remolie vermengd met oxidatie producten heeft vastgezet. Dit vormt een zeer harde laag, die een extra vrijving veroorzaakt bij de beweging van deze piston op het moment van remmen. Bij het remmen wordt er dus druk opgebouwd waarbij alle remcilinders zich gaan bewegen, maar voor deze ene remcilinder die een grotere druk nodig heeft om over de weerstand van deze kraagvorming te gaan is er wat meer druk en tijd nodig, en deze beweging geeft dan een soort plotse tik op het moment dat de cilinder over het kraagje springd, en dit is ook heel goed voelbaar in het rempedaal. Het is wat hinderlijk, vooral bij zacht remmen, maar een vrij groot en ingrijpend werk als je de cilinders wil reinigen, want dan moet het volledig systeem worden aangepakt, en de geschiedenis leert dat gezien de cilinders op deze manier zijn vervuild, ze zich ook niet gemakkelijk laten verwijderen uit de remclauw, en dus een volledige demontage noodzakelijk zal zijn.</p><p>Groeten eric</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.