P1800 met originele toerenteller en bobine i.c.m. elektronische ontsteking

  • Niklas Tuinier Hofman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-03-2025 21:36 #1476654 door Niklas Tuinier Hofman
Hallo P1800 liefhebbers,Graag vraag ik jullie het volgende. Ik heb een P1800S van 1963, onlangs uit de VS over laten komen. De auto had een niet originele toerenteller, een Flamethrower elektronische ontsteking en een niet originele bobine met een plus-pool en min-pool. Bij het contactslot is de pantserkabel doorgeknipt en met wat slordige draadjes doorverbonden.Nu heb ik een gereviseerde originele toerenteller gekocht en een contactslot met een pantserkabel naar de bobine. Helaas start de auto niet meer met het vervangen van de niet originele toerenteller.Weten jullie of er een combinatie te maken is van de originele toerenteller, origineel contactslot-bobine met alleen een min-pool en de elektronische ontsteking?De auto loopt liep zeer mooi op de Flamethrower ontsteking. De kabelboom is niet fris meer en overweeg een nieuwe kabelboom aan te schaffen om rampen te voorkomen. Hoor graag jullie reactie. Alvast bedankt! Groeten, Niklas

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-03-2025 23:15 - 24-03-2025 23:17 #1476656 door Rudi
Hallo Niklas,
zonder te kunnen zien wat hoe aangesloten is kan men natuurlijk niet echt iets hiertoe zeggen. Maar origineel/goed aangesloten moet de auto toch lopen, hooguit werkt de toerenteller niet. Maar wat voor een originele toerentellerversie heb je hoe aangesloten? Er zijn (grofweg) twee versies van de P1800 toerenteller met de brede chromen rand. Een 1963er heeft origineel de oude versie die verbonden is met een externe gever (zit helemaal voorin de auto achter de grille), op de achterkant van de toerenteller zijn daarvoor twee stekkerverbindingen. De versie erna (dus ook met de brede chromen rand, van voren amper verschil te zien) heeft een interne gever, op de achterkant van de toerenteller is daarvoor een draadeindje voor een blokje met kabellus en een stekkerverbinding aanwezig. Geen van deze toerentellers wordt trouwens zoals latere/modernere toerentellers met een directe draadverbinding aan de bobine aangesloten. Wat zeker is: als de kabelboom werkte bij de oude setup zal deze eigenlijk nu nog moeten werken, maar alles moet natuurlijk goed aangesloten worden waarvoor eventueel bedrading gecorrigeerd moet worden (een gare kabelboom vervangen kan natuurlijk onafhankelijk daarvan zinvol zijn).
Succes,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Laatst bewerkt 24-03-2025 23:17 door Rudi.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Niklas Tuinier Hofman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-03-2025 19:24 #1476661 door Niklas Tuinier Hofman
Hi Rudi,Dank voor je reactie!Inderdaad moet er een andere kabelboom in. Wanneer die hersteld is zou de motor weer moeten kunnen lopen, zij het zonder toerenteller. Voorkomt ook brandgevaar.Inderdaad zou er een toerenteller op moeten zitten die functioneert in combinatie met de aangever voorop het blok. Helaas heb de toerenteller van het type er na, zie afbeelding. Dus die met een kunststof blokje waar een lus door heen loopt. Mooi gereviseerd klokje, maar net niet het correcte type. Deze toerenteller haalt zijn signaal direct van de stroomverdeler/bobine en niet van de gever voorop het blok.Daarmee vraag ik mij dus af of de combinatie van deze toerenteller en de elektronische ontsteking en de originele bobine met alleen een min-pool kan functioneren? 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Sjaak Malestein
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-04-2025 19:59 #1476937 door Sjaak Malestein
Beste Rudi,
Met interesse heb ik je kennis over de toerenteller gelezen.
Ik heb ook een P1800 Jensen geïmporteerd uit zweden met chassisnr. 38.
Deze toerenteller werkt ook niet.
Het is een Smith made in England toerenteller met idd twee schuifaansluitingen aan de achterkant, waarbij één gemerkt met +.
Tussen de schuifjes meet ik ca. 72 ohm.
Is dit een toerenteller die een gever nodig heeft, of is dit er één voor een later type.
Ik heb er ook een nieuwe elektronische ontsteking op zitten met een bobine met één aansluiting.
Graag je antwoord,
groet,
Sjaak.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-04-2025 10:52 #1476945 door Rudi
Hallo Sjaak,
als hij er van achteren niet zoals op de afbeelding van Niklas met de schuifaansluiting met kabellusaansluiting uit ziet maar twee schuifaansluitingen heeft is er een externe gever nodig, dat past ook bij je (erg lage) chassisnummer. Deze gever zit dus origineel in de luchtinlaatopening achter de grille helemaal voren in de auto gemonteerd (in de toerenteller zelf zit alleen het mechanisme met de spoel maar geen verdere electronica). Door de ongelukkige plaats en/of de ouderdom werkt deze echter vaak niet meer, maar ik heb al alternatieven aangeboden gezien. Of een dergelijke toerenteller icm een electronische ontsteking werkt weet ik niet (ik dacht eens gelezen te hebben dat het kan). Ik heb ook al ombouw gezien naar een modernere toerentellerunit (met "gewone" aansluiting aan de bobine) in het oude huis, dus van buiten niet zichtbaar.
succes,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rolf Ludeke
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
27-04-2025 10:48 #1476961 door Rolf Ludeke
Ik heb voor mijn toerenteller een modificatie set gekocht bij een bedrijf in engeland, Ze hebben geloof ik 2 soorten, 1 voor het oudere type en 1 voor het latere model (zonder generator)
Clocks for classics

Groeten Rolf

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Sjaak Malestein
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-04-2025 21:12 #1476973 door Sjaak Malestein
heren Rudi en Rolf,
Dank voor jullie reactie,
Weer een stap verder.
groet,
Sjaak.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD