Oplossing recirculatie oliedop - inlaat manifold (B20, 1800E)

Lees meer
12-05-2022 18:23 #198901 door Han Kops
Hi Allen,

ik worstel al een tijdje met de recirculatie slang van de oliedop naar het inlaat manifold.
mijn blok licht een tikje achterover en daar kunnen we de oorzaak niet goed van achterhalen.
maar als ik het vergelijk met foto’s van andere 1800 motor ruimtes, ja dan is dat wel het geval.

maar daar wil ik niet op focussen, motor steunen e.d. Zijn nagelopen en vervangen. 
geen idee.

Het is aan de kant van de oliedop dat de problemen steeds ontstaan.
De haakse slang naar het manifold is stug en komt tegen de motorkap aan.
ondanks inkorten aan de dop kant, scheurt hij steeds, vroeg of laat, open. 

Ik begrijp van menigeen dat die verbinding best kan vervallen?
ik heb getest met een afgedopte manifold kant en een dichte oliedop.

de motor liep uitstekend.

ik moet zeggen dat de carter ontluchting aan de zijkant van de motor, het eitje, ook aangesloten is.

wat vinden jullie, kan de bovenste ontluchting/recirculatie slang vervallen (wel dicht dus aan beide kanten)?

Alternatief zou een hele soepele slang kunnen zijn misschien…

 
 
 
 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-05-2022 18:48 #198904 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Oplossing recirculatie oliedop - inlaat manifold (B20, 1800E)
Beste han,
mbt de te hoge ligging van je blok: als de motorsteunrubbers niet te dik zijn is er misschien een niet geheel aangepaste voorbrug van een amazon onder je P1800 gemonteerd. Een foto van een steunpunt aan je voorbrug voor een mototsteunrubber laat dat snel zien.
mbt het weglaten van die ventilatie: dat was vroeger origineel, en vanaf het eitje zelfs gewoon naar buiten / op de grond. Om vervuiling tegen te gaan werd er overgestapt naar positieve carterventilatie, dus bewust iets lucht door de motor zuigen en de gassen mee verbranden. Je motor zal er geen problemen mee hebben dat dit niet meer zo is, sterker nog: je zuigt dan geen vervuilde lucht aan. Maar een nieuwe slang mag toch niet gaan scheuren? Ik neem aan dat je een oude slang met verouderd en dus hard geworden rubber hebt.
Het is natuurlijk ook een vraag of je de oorzaak op wil lossen (te hoog liggende motor) of een symptoom (slang raakt motorkap).
succes,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-05-2022 19:45 #198907 door Han Kops
Hi Rudi,

ik kan vanavond/morgen kijken of het lukt om zonder brug er een foto van te maken.
natuurlijk wil ik de root cause aanpakken, maar deze verklaring is voor het eerst.
alles okay waren de andere conclusies.

het lijkt me voor de aandrijflijn ook beter dat het blok vlakker ligt.

de slang, van ons onderdelen magazijn, is stug en zijn twee delen op elkaar gelijmd/smolten.
komt tegen de kap en scheurt dus op den duur.
geeft valse lucht, waardoor motor ook weer wat minder loopt.

ik wil dat symptoom ook oplossen (voor de hoge ligging was geen oorzaak gevonden) omdat ik gewoon ook probleemloos een rit wil kunnen rijden en er Dan niet de hele voorraad carter ventilatie slangen, zoals ze heten, van het VKO er doorheen wil jagen.

we hebben het inderdaad over nieuwe slangen.
ik probeer wat te fotograferen.
thx!

grtjs Han
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-05-2022 13:09 #198932 door Han Kops
De foto 

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-05-2022 13:21 #198933 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Oplossing recirculatie oliedop - inlaat manifold (B20, 1800E)
Motorsteunpunten voorbrug origineel P1800, dus daar ligt de oorzaak niet.
Hoogte motorrubberblokken kan ik zo niet zien/vergelijken (ook afstand tussen carterpan en voorbrug niet).
De nieuwe slangen blijken dus van slechte kwaliteit cq te hard te zijn.
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-05-2022 13:23 #198934 door Han Kops
tja... het heeft altijd ook zo gelegen, ook voor de vervanging van de motorsteunen.

die zijn zo'n 5-6 cm dik, de rubbers. 
maar zouden origineel moeten zijn.

raadsel...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-05-2022 13:23 #198935 door Han Kops
maar...

dank voor meekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.