RDW Keuring - Afstellen lichtbeeld koplampen

• Ferdy Wolthuizen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-02-2026 15:40 #1479862 door Ferdy Wolthuizen
RDW Keuring - Afstellen lichtbeeld koplampen is gemaakt door Ferdy Wolthuizen
Hallo,
Op dit moment, ben ik bezig om mijn Volvo 1800ES uit 1973 (oorspronkelijk uit USA) klaar te maken voor RDW Keuring teneinde een kenteken te verkrijgen.
Als ik op internet check dan vind ik verschillende info over de zwaarte van deze keuring.
Soms lees je dat het een uitgebreide APK keuring is terwijl anderen aangeven dat het slechts een korte simpele keuring betreft.
Iemand toevallig ervaring met RDW keuring van een ES uit Amerika ?

Daarnaast, ben ik op zoek naar info hoe ik het lichtbeeld van mijn koplampen het beste kan afstellen.
Ik kom niet helemaal uit de toelichting van het RDW op dit vlak: 
apk-handboek.rdw.nl/personenautos/lichte.../afstelling-dimlicht

Mocht er iemand nog hierbij kunnen helpen, dan houd ik mij aanbevolen.
Alvast bedankt voor enige info.
groeten,

Ferdy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Peter Haak
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-02-2026 16:13 #1479863 door Peter Haak
Beantwoord door Peter Haak in topic RDW Keuring - Afstellen lichtbeeld koplampen
Hallo Ferdy,
Komt de auto rechtstreeks uit de USA , dan is het een complete toelatingskeuring inc. APK.
Is de auto in de Europese unie (EEG) gekentekend geweest, kun je kiezen voor een inschrijving, uitgezonderd UK
Bepaalde eisen worden wel meegenomen dimlicht, mistlamp achter linkerzijde of midden als deze werkt, dit omdat de oorsprong USA is
Maar je had het artikel er al bij voor wat betreft de dimlichten in de aanvullende permanente eisen.
Rode reflectoren achterkant.
Succes, Peter

• Derk Idsardi
  • Moderator
  • Moderator
Meer
06-02-2026 19:49 #1479865 door Derk Idsardi
Beantwoord door Derk Idsardi in topic RDW Keuring - Afstellen lichtbeeld koplampen
Verplaatst, omdat het onderwerp niet register specifiek is, maar (deels) technisch.

Amazon Combi 1965

• Ferdy Wolthuizen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-02-2026 19:53 #1479866 door Ferdy Wolthuizen
Beantwoord door Ferdy Wolthuizen in topic RDW Keuring - Afstellen lichtbeeld koplampen
Beste Peter,

Hartelijk dank voor je reactie.
Volgens mij heeft de auto nog nooit op Nederlands kenteken gestaan, dus zal dan wel een uitgebreide keuring worden.
Ik had gehoopt dat de 1800ES een soort van typegoedkeuring zou hebben in Europa en dat daardoor een beperkte keuring afdoende zou zijn ;-)
Groeten,

Ferdy

• Hans van der Eijk
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
15-02-2026 12:09 #1479949 door Hans van der Eijk
Beantwoord door Hans van der Eijk in topic RDW Keuring - Afstellen lichtbeeld koplampen
Hallo Ferdy,
ik heb ooit mijn 1800S die uit Canada kwam door de RDW laten keuren, en die keuring stelde niet heel veel voor, soort van APK light. De RDW medewerker heeft volgens mij meer tijd gespendeerd aan het onderzoeken of de auto niet ergens gestolen was dan aan het technisch onderzoek. Ik moest uiteindelijk een spoorstang vervangen. Voor wat betreft de koplampen: als de auto uit US komt zal hij wel sealed beam koplampen hebben en die worden sowieso afgekeurd, want daarmee ga je nooit de verlichtingseisen halen. Die moeten dus van te voren worden vervangen door halogeenlampen met E-keur.

Groet,
Hans

• Renny Verwer
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
16-02-2026 10:04 #1479952 door Renny Verwer
Beantwoord door Renny Verwer in topic RDW Keuring - Afstellen lichtbeeld koplampen
Vorig voorjaar mijn gerestaureerde Volvo Amazon Combi bij RDW Groningen laten keuren voor het kenteken. De auto komt oorspronkelijk ook uit de VS. 
De keuring stelde niet veel voor. Ik had een typegoedkeuring van Volvo Nederland ontvangen maar het bleek dat de RDW dezelfde typegoedkeuring ook in hun bezit had. De keuring zelf was volgens mij meer een globale controle en inderdaad het controleren van de voertuig gegevens, hoofdzakelijk administratief dus. Het gewicht werd overgenomen van de typegoedkeuring. Verder geen technische controle, waarschijnlijk omdat de auto niet meer APK verplichting had. 

• Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
16-02-2026 10:39 #1479953 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic RDW Keuring - Afstellen lichtbeeld koplampen
Desalwelteplus, is het vervangen van de amerikaanse lampen door goed halogeenvervangende leds in een europees (origineel) lichthuis een goed idee.
We willen niet allemaal het verblindende lichtbeeld van een Tesla hebben (hoe is dat ooit door de keuring gekomen dan?), maar een beetje beeld in het donker van voetgangers of fietsers zonder licht of beesten zonder licht in het buitengebied is toch wel fijn.

Succes Reinier