Gereedschap - welke Engelse maten heb je eigenlijk nodig ?

• Fred Kok
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-01-2025 19:27 #1047658 door Fred Kok
Tja, Marco,
 Klopt helemaal groeit in de loop de tijden, zeker na ruim 50 jaar! Heb een paar maanden geleden bij HBM deze verstelbare oli opvang bak gekocht.
Eerst met bakkies, maar ik heb een smeerkuil dus, deze die voorbij kwam artikel nr 8783  (krijg het plaatje er niet bij)
Succes fred

In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer IEn opnieuw lid PV544 (1963 helaas verkocht)verder gehad 2x Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Marco Wuyts
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
10-08-2025 10:21 #1478187 door Marco Wuyts
Beantwoord door Marco Wuyts in topic Gereedschap - welke Engelse maten heb je eigenlijk nodig ?
Klopt het dat je voor de aftapplug van de motorolie (nummer 24 helemaal rechts onderaan) een steeksleutel nodig hebt met de maat 25 ? 
Mijn reeks loopt niet zo ver dus zal ik deze apart moeten bijkopen.

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-08-2025 11:51 - 10-08-2025 11:52 #1478189 door Han Misdom
De aftapplug is 1 Inch, dus geen 25mm!!
Ik adviseer om hiervoor een dopsleutel te gebruiken. Een steeksleutel schiet er gemakkelijk van af met als gevolg een beschadigd zeskant.
Je kapotte knokkels genezen vanzelf
Laatst bewerkt 10-08-2025 11:52 door Han Misdom.

• Marco Wuyts
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
10-08-2025 18:29 #1478194 door Marco Wuyts
Beantwoord door Marco Wuyts in topic Gereedschap - welke Engelse maten heb je eigenlijk nodig ?

De aftapplug is 1 Inch, dus geen 25mm!!
Ik adviseer om hiervoor een dopsleutel te gebruiken. Een steeksleutel schiet er gemakkelijk van af met als gevolg een beschadigd zeskant.
Je kapotte knokkels genezen vanzelf
Thx Han !

Inmiddels zijn we een stukje verder.  De 6-kant meet volgens de schuifmaat op het breedste punt 25,3cm of 0,99 inch dus dat van die 1 inch zal zeker juist zijn.

Ik heb echter 3 sets inch-maten maar geen enkele 1 inch.  Op zich raar omdat je deze elk jaar wel nodig hebt voor de olieverversing.
Een verstelbare Engelse sleutel heb ik wel maar die geeft iets teveel speling.  Ik vermoed ook dat de vorige eigenaar(s) deze hebben gebruikt want die bout lijkt meer op een 12-kant variatie dan op een 6-kant.  De 6 hoeken zijn ronder dan het zou moeten.

Finaal heb ik toch een sleutel maatje 25 gevonden en die blijkt als gegoten te passen op 1 van de 3 steken ; de 2 andere steken zijn nét te groot.
Ik heb de plug met de steeksleutel uiteindelijk los gekregen dus dat is mooi. Vervolgens heb ik de plug tussen de bankvijs gestoken en heb er terug een 6-kant van gemaakt met een veiltje.  Nu passen alle kanten op maatje 25 en kan ik de ring-sleutel gebruiken.

Probleem opgelost !  Ik kan altijd wel eens een verse 1-inch plug bestellen tegen de volgende olie-wissel.  Dat kost minder dan een cola'atje !

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD