Vijfblads fan

Lees meer
01-03-2023 22:02 #202317 door Rik Tuin
Vijfblads fan is gemaakt door Rik Tuin
Weet iemand of het kunststof vijfbladsfan ook op de B16 motor past? Wordt in het magazijn aangeprijsd voor B18 en B20

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-03-2023 11:54 #202323 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic Vijfblads fan
Dag Rik, ik denk dat een vijfblads fan zou moeten passen, immers een vierblads van een b18/b20 past ook op de b16, daar rij ik al jaren mee rond.
Vriendelijke groeten Kees Vos.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-03-2023 20:26 #202428 door Rik Tuin
Beantwoord door Rik Tuin in topic Vijfblads fan
Dag Kees, dank. De draairichting van de waterpomp op de B18, B20 en B16 is identiek? Vriendelijke groet, Rik

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-03-2023 09:28 #202449 door Constant Thomkins
Beantwoord door Constant Thomkins in topic Vijfblads fan
Rik,heb naar aanleiding van de aanbieding van het onderdelen magazijn zo n fan gekocht en voor mijn B 20 geplaatst. Rij er nu zo n twee weken mee,ik zie geen enkele verandering in de koelwater temperatuur. Het ziet er wel iets fraaier uit onder de motorkap, dat dan weer wel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-03-2023 15:02 #202451 door Rik Tuin
Beantwoord door Rik Tuin in topic Vijfblads fan
Dag Constant, dank. Voor de een betere koeling hoef ik deze dus niet aan te schaffen begrijp ik. Als het niet te veel gevraagd is, zou je dan aan kunnen geven welke kant de fan op draait, als je met jouw gezicht naar de fan kijkt richting de voorruit? Ben benieuwd of ie met of tegen de klok in draait. Alvast dank, Rik

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-03-2023 19:45 #202452 door Ronald Zwerus
Beantwoord door Ronald Zwerus in topic Vijfblads fan
De koelvin is alleen tot een bepaalde snelheid actief daarboven is de rijwind sterker dan de koelvin. 
je zou dus in theorie zonder vin kunnen rijden zolang je maar niet stilstaat en onder een bepaalde snelheid komt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
15-03-2023 21:17 #202453 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Vijfblads fan

Rik,heb naar aanleiding van de aanbieding van het onderdelen magazijn zo n fan gekocht en voor mijn B 20 geplaatst. Rij er nu zo n twee weken mee,ik zie geen enkele verandering in de koelwater temperatuur. Het ziet er wel iets fraaier uit onder de motorkap, dat dan weer wel.

DAt je geen verandering ziet in KVS temperatuur is een goed teken, je thermosaat werkt dus zoals het hoort.
Zoals al gezegd, rijwind doet het meeste. En met huidgige buitentemperaturen (vanachtend vroor het weer net aan) zal het ook niet nodig zijn.
Dat maakt het nog niet totaal zinloos. Als je in een hittegolf in een file stil komt te staan is de rijwind weg en de omgevingstemperatuu zomaar 30-35 graden hoger (en dus koelcapaciteit 40% lager. 25% extra lucht zal dan wel schelen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-03-2023 01:06 #202454 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Vijfblads fan
Een koelfan is er ook voor circulatie onder de motorkap die heb je zeker nodig als je b.v.je motor opvoert of een aircon aanlegt.
In het ergste geval zoals ik mee heb gemaakt krijg je vaporlock (ik rijdt noodgedwongen op euro95) en dan moet je daar weer maatregelen tegen nemen.
Ik heb een push pull systeem met vier 10ich electriesche fans wat in de stad of file altijd aanslaat.
Ik woon op de Filippijnen dus ik weet echt wel wat warm is en wat er tegen te doen.
Dus die vijfblads fan doet echt wel goed zeker in de zomer.

succes

Johan Geers 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-03-2023 10:16 #202459 door Rik Tuin
Beantwoord door Rik Tuin in topic Vijfblads fan
Een aantal enthousiaste mensen dus over de vijfblads fan. Nu weet ik echter nog steeds niet of de draairichting van de pomp op de B16 dezelfde is als die van de B18/20 motoren. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-03-2023 10:46 #202460 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Vijfblads fan
Beste Rik, lees de opmerking van Kees Vos, hij heeft ook en vijfblads fan op een B16 zitten.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.