Behandelen wielkasten en bodem

Lees meer
24-11-2022 13:15 - 24-11-2022 13:16 #201004 door WJ
Behandelen wielkasten en bodem is gemaakt door WJ
Hoi, toch nog een keer een berichtje aan wagen. Heb een droogijsstraler geregeld die binnenkort de bodem en wielkasten schoon spuit en de oude tectyl laag verwijderd. Vraag is nu wat ga ik er op smeren/spuiten als de boel weer schoon is. Fluid film wordt veel over geschreven... liquid a als eerste laag, nas voor de holle ruimtes en na die tijd perma film? Of zijn er anno 2022 betere opties?  RX of owatrol omdat het goed hecht aan roest? Brantho korrux er op als 2e laag?  Gr willem-Jan 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-11-2022 18:49 #201006 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Behandelen wielkasten en bodem
Mogelijk heb je wat aan deze test van underbody afwerkingsproducten: www.oldtimer-markt.de/unterbodenschutz 
In een diverse draadjes op dit forum is er veel geschreven over roest bescherming, zowel in holle ruimten als de ‘gewone onderkant’. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
24-11-2022 18:52 #201007 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Behandelen wielkasten en bodem
Over alle middelen, en over dit onderwerp is al veel geschreven, zowel hier als op andere plaatsen (wat dat betreft lijkt het op een wel/niet winter-/4seizoenen-bande -discussie).
Zelf alleen ervaring met Dinitrol en RX.
De 245 is in 2005 in de Dinitrol gezet. Zit er op hele stukken nog steeds netjes op, maar her en der ook niet meer. Daarom net van de week een inspectie gepland in Alphen, om te kijken wat e rnog moet/kan om nu (na veel meer tijd dan geadviseerd wordt) een nieuwe behandeling te (laten) doen.
Mijn 340 heb ik vorig jaar in de RX5 en RX10 gezet vanonderen. Holle ruimtes RX5 en RX7. Zag er prima uit, gaf vertrouwen. De 340 is inmiddels verkocht, en het was pas 1 jaar geleden, dus geen duurtestervaring.

Al met al zijn er hele studies aan gewijd, kun je hier vast wel terug vinden. Lees je wat in en kies vooral iets waar je je goed bij voelt, Behalve hoe lang het werkt en beschermt is ook een vraag of je het zelf (periodiek) wil bij huden, of dat je liever uitbesteed. 
Iets is beter dan niets, al zijn er zeker ook verschillen in effectiviteit. Ook is effectiviteit van een middel (of systeem) niet altijd goed voor en bodem en holle ruimtes.

Waar ik zelf nog niet uit ben: kun je later nog overstappen, wat is wel/niet compatibel? Kan bv FluidFilm over Dinitrol? Of andersom? En RX? 
Wat dat betreft zit je na droogijsstralen dus wel goed! Wat kost dat trouwens ongeveer, orde van grootte, als ik vragen mag?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-11-2022 19:33 #201008 door WJ
Beantwoord door WJ in topic Behandelen wielkasten en bodem
Dank je wel voor de reacties. Inderdaad zit ik ook met vragen qua compatibiliteit... dus na het stralen wat doe je als eerste laag en wat doe je er over heen . zelf zat ik te denken aan rx of owatrol als onderbasis en daarover mike sanders vet  of toch liquid a en permafilm

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-11-2022 20:30 - 24-11-2022 20:31 #201009 door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic Behandelen wielkasten en bodem
Als de onderkant vrij van bitumen is, kan je ook gewoon een karosseriekleurtje erop spuiten en dan Mike Sanders erover, of rechtstreeks op de bodem zonder voorlaag. Mike Sanders is in de winter zo hard als een kaars, in de zomer wordt het zachter en het wordt na een tijdje wel zwart van stof en vuil. Mike Sanders is met een haardroger en doeken weer eenvoudig te verwijderen (als je dat zou willen)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-11-2022 14:25 #201010 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Afhankelijk van resultaat
De behandeling en afwerking na droogijs stralen lijkt mij (ook) afhankelijk van wat er tevoorschijn komt. Met droogijs stralen kan je ‘veel kanten op’.  Van t verwijderen van lichte vervuiling tot t verwijderen van gehele verflaag (dus tot op blank staal. Zinklaag bij verzinkt staal blijft -volgens mij- nog wel zitten). Evt. Roest zou ik zoveel als mogelijk verwijderen. Evt. Via gritstralen (droogijs ongeschikt voor verwijderen roest). En daarna opbouw van goede coating laag / lagen. Qua wielkasten zou ik (ook) t plaatsen van binnen wielkasten overwegen. Wel regelmatig inspecteren achter deze binnen wielkasten want potentieel roest haard omdat t minder snel droog wordt. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-11-2022 15:13 #201011 door WJ
Beantwoord door WJ in topic Afhankelijk van resultaat
Bedankt voor de reacties. Na het droogijs eerst de aanwezige roest zo veel mogelijk verwijderen. Vervolgens zit ik nu te denken aan:

Timemax paint repair
Timemax color 2 lagen
Timemax wax voor de punten waar de verf niet komt of bekende roestplekken zijn en holle ruimtes



 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-11-2022 15:14 #201012 door WJ
Beantwoord door WJ in topic Behandelen wielkasten en bodem
Heb het rapport gelezen! Zeer leerzaam!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-11-2022 20:50 - 25-11-2022 20:51 #201014 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Behandelen wielkasten en bodem
Het hangt er inderdaad vanaf wat je aan treft en hoe ver je wil gaan ... Het principe is RX van Caprotech is om eerst alleen de roest te binden met RX5, om vervolgens met RX7 de holle ruimte en met RX10 (hoogglans) de buiten laag af te werken. Is er geen roest dan kun je alles op vette basis gebruiken van Fluid film tot Owatrol.
Vaak zijn er maar een paar roestige plekken op de onderzijde, daar heb ik RX5 toegepast en heel lang laten drogen, om vervolgens een primer op aan te brengen die het mogelijk maakt om daarna 2K Epoxy toe te kunnen passen om naar gewone aflak te gaan. Let wel in RX10 zit thinner, dus dit over gewone lak aanbrengen is geen goede combinatie.
Mijn 123GT had maar een heel klein beetje roest, precies op het diepste punt in de binnenzijde van de dorpels waar de twee randen tegen elkaar aan zijn gebracht, na goed reinigen met perslucht is er een klein beetje RX5 in gespoten die mooi het laagste punt op zoekt. Dit laat ik rustig drogen en gaat gewoon fluid film NAS over heen, in de holle ruimte geen probleem. Bedenk dat als er is gelast de plaatdelen al hun bescherming  verliezen en met name aan de binnenzijde dit vaak wordt vergeten om ook daar roestbescherming aan aan te brengen

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.