Koppelingsbediening PV544

Lees meer
15-10-2021 22:35 #196158 door Simon Nijenhuis
Koppelingsbediening PV544 is gemaakt door Simon Nijenhuis
Tijdens de restauratie van mijn Katterug, was een van de laatste dingen die ik heb aangepast, de mechanische overbrenging van de koppelingsbediening.
Wie dit ooit bij VOLVO bedacht heeft, is volgens mij direct ontslagen. Blijkbaar kwam men er achter dat ook de koppeling bediend moest worden en heeft men snel wat in elkaar geflanst.
Eerste klas prutswerk zou mijn vader gezegd hebben.

Wat ik aan trof was een uitgesleten verzameling handels en scharnierpunten. Ik heb dit vervangen door gebruik te maken van kogelkop schanieren. Voor deze scharnierpunten heb ik kogelkoppen met M10 schroefdraad gebruikt.  Dit leverde meteen al een spelingloos gevoel op bij het intrappen van de koppeling.
    
Bij mijn Katterug trof ik een prachtig  vastgelast lager aan, voorzien van een ouderwetse melkflesdop uit de jaren 70.
    (Deze was ooit geplaatst door Wibren de Jong).
Ik heb dit vervangen door een steun,en voorzien van een nieuw vinyl lagerbus. Ook de steun op het koppelingshuis heb ik van een nieuwe vinyl  lagerbus voorzien.
Na 750 km,ontdekte ik dat beide vinyl lagerbussen alweer compleet versleten waren.
 
Dit moet anders was mijn gedachte.
Ik heb vervolgens 2 kogelkoppen M14 aangeschaft. Een kogel heb ik geplaatst om de plaats waar het buitenste scharnierpunt op het chassis is geplaatst, en het 2e scharnierpunt heb ik geplaatst op de plaats van het originele scharnierpunt op het koppelingshuis.
     
De overbrengingsas is 14mm.Op de kopse kant heb ik M14 schroefdraad gesneden, waardoor ik de as met een moer vast kon zetten in de kogel van het gewricht. (De moer heb ik geborgd met een spiltpen.)
Het resultaat voldoet prima. Geen speling meer, en een goed gevoel bij het oplaten komen  van de koppeling
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-10-2021 09:43 #196159 door Rik Tuin
Beantwoord door Rik Tuin in topic Koppelingsbediening PV544
Wat heb je dat ontzettend mooi bedacht en uitgevoerd. Complimenten. Ik heb mij ook verbaasd over de constructie. Bij de mijne, B16 uit 1959, zit er zelfs niet eens een lager in de steun aan de chassisbalk. De as draait 'gewoon' droog in een metalen oog. Hele bijzondere constructie. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik de koppeling op zich prima vind werken. Misschien dat de werking nog beter is met deze kogelkop constructie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-10-2021 14:37 #196160 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic Koppelingsbediening PV544
Mooi werk, Simon!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.