Afwijkende snelheidsmeter

Lees meer
03-09-2021 09:12 #195507 door Henk Assen
Afwijkende snelheidsmeter is gemaakt door Henk Assen
Heb een ander dashboard in mijn amazon (1970) gezet. Sindsdien is de snelheid welke wordt aangegeven tijdens het rijden nogal optimistisch.
De snelheidsmeter geeft over her hele bereik ongeveer 20 km/uur meer aan dan de daadwerkelijk gereden snelheid.
Dat schijnt te komen door het tandwieltje in de bak waard de kabel op is aangesloten.  Die hebben verschillende kleuren heb ik begrepen.

Hamvraag bij deze is natuurlijk welke aansluiting heb ik nodig.

Op mijn dashboard staat linksboven D=0.64. Dit schijnt de indicatie te zijn maar waar vind ik nu het juiste antwoord.

wie o wie kan mijn de juiste goede oplossing aan de hand doen.

grt Henk lidnummer 15452

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-09-2021 11:50 #195508 door Jan Venema
Beantwoord door Jan Venema in topic Afwijkende snelheidsmeter
Goedemorgen Henk,

De klok (snelheidsmeter en km teller) die er nu inzit is met de schaalverdeling van 180km/u maximaal neem ik aan.
Het zou kunnen dat deze eerst in een Amazon (of ander type) heeft gezeten met B18 en versnellingsbak. In jouw Amazon van 1970 zit zeer waarschijnlijk een B20 motorblok (na 1967) met dito versnellingsbak gekoppeld.
Daardoor krijg je waarschijnlijk deze verschillen in aangeven. Of dit voor lief nemen of toch een B20 motortype gerelateerde klok inbouwen.

Met vriendelijke groet&
Jan Venema
lidnr. 3046

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-09-2021 17:24 #195516 door Henk Assen
Beantwoord door Henk Assen in topic Afwijkende snelheidsmeter
Dank je Jan. 

Aan zowel b18 als b20 zit toch een m40 bak gekoppeld??

alleen oudere typen heb andere bak!?

Henk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-09-2021 17:32 - 03-09-2021 17:33 #195518 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Afwijkende snelheidsmeter
Scherp opgemerkt, er kan een afwijking in de achteras zitten door een veranderde verhouding en in de M40 kan een ander tandwieltje  zitten en foto's helpen vaak, je kunt ook een andere schaalverdeling hebben op je dash. Er kan veel gebeurd of veranderd zijn in 50 jaar

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-09-2021 17:42 - 04-09-2021 19:59 #195520 door Rik Tuin
Beantwoord door Rik Tuin in topic Afwijkende snelheidsmeter
Je kunt trouwens ook de veerspanning van de snelheidsmeter zelf veranderen, heb het bij mijn PV al eens gedaan met goed resultaat. Meer  of minder spanning resulteert in een andere aanduiding van de snelheid. Klusje van niets, uiteraard moet de 'klok' wel uit het dashboard worden gehaald om er bij te kunnen. Volgens mij is er op dit forum een item over, kan het echter niet terug vinden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-09-2021 21:59 #195524 door Siang Phoa
Beantwoord door Siang Phoa in topic Afwijkende snelheidsmeter
Laat een expert kijken welke tandwielen je in de bak hebt zitten en experimenteer met die tandwielen die hij als het goed is, op voorraad heeft.
De snelheid die ik bij mijn auto aflees komt nagenoeg overeen met de GPS snelheid, daar ben ik dik tevreden over.
Nordicar, Bakkenes, Scandcar dan heb je de regio's in het land wel gehad, voor zover ik weet.

The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-09-2021 09:56 #195528 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic Afwijkende snelheidsmeter
Beste Henk,
 Als ik het eerste bericht goed lees, heb je alleen de snelheidsmeter/teller verwisseld.
 Als je dus niets anders hebt gewisseld, kun je de adviezen aangaande van tandwielen soort versnellings bak (in mijn) optiek aan de kant zetten.
Had de vorige snelheids meter ook een schaal van 0-180?. Ik ga met advies van Rik mee, check veer van de rol.
 Succes fred

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-09-2021 10:30 #195529 door Henk Assen
Beantwoord door Henk Assen in topic Afwijkende snelheidsmeter
Dank Fred. 

vraag: hoe stel ik die veer vervolgens af?? Nooit eerder gedaan.

hoor het graag van je of waar ik het eventueel kan vinden.

grt Henk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-09-2021 10:48 #195530 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic Afwijkende snelheidsmeter
Beste Henk,
 Helaas moet ik je daarop het antwoord schuldig blijven, vraag Rik Tuin, die heeft het eerder gedaan. Ik weet dat dat kan
 Ik heb in mijn PV ronde instrumenten uit een142 GT. !
 
Succes Fred
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-09-2021 11:12 - 04-09-2021 20:00 #195531 door Rik Tuin
Beantwoord door Rik Tuin in topic Afwijkende snelheidsmeter
Dag Henk, als gezegd kan ik het item niet terugvinden. Heb net nog uitvoerig gezocht, maar helaas. Wel heb ik vanuit youtube een foto gevonden, zie bijlage. Aan het uiteinde van het linkerdeel van de rol, zit de veer en daarbovenaan zie je (als je goed kijkt) een palletje waarmee je de spanning regelt. Het wijst zichzelf, ik weet zo niet of naar je toe halen of juist van je af halen de spanning verhoogt, maar mij staat bij dat met een lagere spanning een hogere snelheid wordt aangegeven. Nadeel is dat je niet van tevoren weet of je de spanning genoeg hebt veranderd, dus wellicht moet je deze handeling enkele keren herhalen. Je kunt volgns mij die 20 km verschil er wel zo'n beetje uithalen door verandering van de veerspanning. Succes en anders kom je maar een keer naar het hoge noorden.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.