Korte ritten

Lees meer
30-09-2020 21:54 #190254 door Marco Wuyts
Korte ritten is gemaakt door Marco Wuyts
Ik ben me aan het "inlezen" over de Volvo Amazon. Sinds mijn 12 jaar vind ik het een mooie tijdloze wagen waarvan je weet dat hij vroeg of laat in je garage staat.
Nu de 50 in zicht komt moet ik toch eens "gas" geven of het komt er nooit van. (midlife volgens mijn vrouw ; ik noem het jeugdsentiment :lol: )

Omdat ik een druk beroepsleven heb en ook nog een gezin die me af en toe wil zien heb ik me zitten afvragen wat ik met een Amazon zou doen. Ook nu we er een wandelgrage hond bij hebben slinkt de beschikbare tijd.
Ik ken niets van mechaniek of carrosserie en ik heb onvoldoende tijd of zin om dit te leren. Geef me een restauratieproject en ik verkoop hem gegarandeerd na 5 jaar in onderdelen omdat ik er geen meter heb mee kunnen rijden. Alle aspecten van de hobby combineren gaat dus niet; waardoor ik er eigenlijk nooit aan begin en dus wat creatiever zal moeten denken.

Het plan : 2 hobby's combineren !

Elke avond na het werk ga ik naar huis om te eten ; en na het eten ga ik een uur met de hond wandelen. Dat beestje heeft het écht nodig anders gaat hij alles slopen.
Ik had gedacht om een Amazon Kombi te zoeken die ineens in orde is. Hond in de koffer; lekker ontstressen tijdens een autoritje (pakweg 10 minuten); uurtje wandelen & terugrijden.
De auto laat ik onderhouden in een garage.

Het enige wat ik me afvraag is of het wel een goed idee is om elke dag enkel korte ritten te maken. Ik heb hier gelezen dat er bijvoorbeeld condens kan komen in de olie ; ik kan me ook voorstellen dat de levensduur van de batterij iets korter wordt.

Heeft iemand ervaring met enkel het maken van die korte ritten en het effect op de Amazon ?

Alvast bedankt !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-09-2020 23:42 #190255 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Korte ritten
Beste Marco, ik rijdt al 10 jaar 1500 km per jaar geen problemen, wel elk jaar de olie verversen.
Daarvoor reed de auto 15000 tot 20000 km per jaar.
Kijk lange ritten is natuurlijk beter maar wat niet kan, kan niet.


succes


Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-10-2020 10:34 #190263 door Gert Vegter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pieter Singelenberg (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
02-10-2020 18:12 - 02-10-2020 18:13 #190265 door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic Korte ritten
op zich is het allemaal niet zo'n probleem, dagelijks rijden is het beste wat een auto kan overkomen, de afstand moet dan niet al te kort zijn, dus koop een olietemperatuurmeter en ga pas naar huis als de olie op bedrijfstemperatuur is en 10 minuten langer rijden in een Amazon is immers geen geen straf; wel in een droge ruimte stallen; een rijklare goede Amazon Combi zal wel even zoeken worden en laat hem wel bij een garage onderhouden die een beetje verstand heeft van klassieke Volvo's; koop ook een druppellader en rij niet als er pekel ligt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-10-2020 22:12 #190266 door Marco Wuyts
Beantwoord door Marco Wuyts in topic Korte ritten
Bedankt voor jullie antwoorden en tips. De beste info haal je toch altijd weer uit de ervaringen die jullie hebben.

Een druppellader heb je wel nodig en die olietemperatuurmeter kan inderdaad wel een antwoord geven op hoe lang je ritten eigenlijk moeten zijn.
Ik wil hem enkel gebruiken in mooi weer dus dat lost ook al het één en ander op. De stalling is een ander paar mouwen omdat de garage dient als opslagruimte / werkplaats / washok. Ik wilde een carport voorzien tegen het huis met een achterwand die de slagregen en de wind blokkeert. Helemaal droog is dat natuurlijk niet ; en zeker niet verwarmd. Is dit not-done of problemen zoeken ?


Mijn huidige wagen zet de motor uit aan het stoplicht om ijsberen te redden.
Dit is in tegenstrijd met wat ze vroeger wel eens adviseerde :
- het starten van een auto kost veel energie dus dat moet je niet zomaar doen
- een auto moet op bedrijfstemperatuur kunnen komen dus laat je hem best draaien
- na de rit kan je best de wagen nog even laten draaien
- niet te hard op het gas-pedaal duwen als de motor nog niet warm is

Nu ik naar een oude auto aan het kijken ben moet ik natuurlijk deze raad niet in de wind slaan, al weet ik niet of dit kennis is of fabeltjes zijn van een alwetende nonkel die zich graag interessant maakte op feestjes.

De ritjes die ik maak om met de hond te gaan wandelen zijn allemaal maximaal 10 minuten heen en 10 minuten retour. Als ik daar een dik uur wandelen bijtel ben ik elke dag al anderhalf uur kwijt. Het is dus ook geen optie om langere ritten te maken onder de week. (al is 10 minuten extra rijden in een Amazon zeeeker geen straf ; het thuisfront moet er echter ook wel mee kunnen blijven lachen :lol: )

Wat verstaan jullie trouwens onder korte ritten ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-10-2020 23:19 #190267 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic Korte ritten
Lekker onder de carport zetten! Evt een goede autohoes erbij en het werkt perfect. Ik rijd mijn Amazon dagelijks korte stukjes en een paar keer per week een langer stuk. Onder de carport kan hij goed door luchten. Als je een museumstuk hebt, tuurlijk lekker binnen zetten, maar zo niet? Lekker buiten laten. Vroeger werden ze ook nat ;-)

Qua gebruik? Ik denk dat je gewoon moet beseffen dat je met een oud beestje op weg bent en met respect voor de oude techniek heb je alles.

Succes met je zoektocht!

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-10-2020 00:31 #190268 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Korte ritten
Wat Gert met zijn artiekel aanhaalt is waar, maar als ik al die korte ritten niet gemaakt had, had hij 10 jaar stilgestaan wat is slechter?
Een korte rit is voor mij een rit korter dan 10km.
De laatste week een paar maal naar Dunguete - Bais op en neer geweest is 100km per rit en dat merk je en voel je aan de motor, is weer lekker schoon.
Vandaag staat een rit van 120km op en neer op de planning.
Dus het is een beetje af en aan en seizoen gebonden.
En hier in de Filipijnen beginnen we smorgens al met een motortemperatuur van rond de 30gr is het halverweg de dag dan 35 tot 40gr.
Dus motor verwarming kan ook meehelpen het proces van slijtage bij koude motor te verminderen.
En goede olie gebruiken, er zijn tegenwoordig goede olie voor klassiekers te koop.
Ik gebruik hier 20W50 van Shell en dat al 10 jaar, maar Miller en Kroon zijn b.v. goede olieen op de club is veel kennis met wat voor olie je het beste kan rijden.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-10-2020 13:37 #190271 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Korte ritten
Ik heb het vermoeden, dat u te weinig tijd heeft voor een dergelijke hobby.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-10-2020 09:25 #190275 door Marco Wuyts
Beantwoord door Marco Wuyts in topic Korte ritten

Niek de Boer schreef : Ik heb het vermoeden, dat u te weinig tijd heeft voor een dergelijke hobby.


Bedankt Niek, voor je eerlijke inbreng !

Ik ben opgegroeid met het "idee-fixe" dat de oldtimer hobby een totaalplaatje is.
Dit gevoel is ingegeven door diehards in mijn omgeving en gaat op voor veel hobby's.

Een "echte" oldtimer fan die :
- koopt een auto met werk aan
- koopt werkplaatshandboeken
- koopt gereedschap
- zet of huurt een garage
- restaureert zijn wagen zelf
- onderhoudt zijn wagen zelf
- gaat naar meetings
- is lid van een club
- koopt tijdschriften
- koopt kledij met de merknaam op
- ...

Geloof me vrij : ik heb in mijn jeugd een Fiat Abarth gehad én een moto dus ik weet wat het is om me in een hobby "te verliezen". Voor diehards ben je "nep" als je het bovenstaande lijstje niet volgt.

En dan denk je zelf : heb ik wel genoeg tijd voor deze hobby ...

Ik wil graag met een Amazon hebben omdat ik hem heel mooi vindt en ik wil ermee rijden. Ik heb geen ambitie om hem te onderhouden of te restaureren. Af en toe een meeting meepikken lijkt me leuk en ik kan altijd eens rondkijken naar een club in de buurt die samen gaan toeren.
Vandaar dat ik hier probeer af te toetsen wat de mogelijkheden zijn van de wagen. Als ik meer schade toebreng door er elke dag 2 x 10 minuten mee te rijden dan ga ik dat niet doen. Ik wil gerust langere ritten maken in het weekend maar het lijkt me leuker om hem ook tijdens de week te kunnen gebruiken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-10-2020 11:55 #190277 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic Korte ritten
Gewoon doen, Marco! Hond mee en gaan!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.