Mig-Mag (CO2) lassen

Lees meer
17-05-2020 14:41 #188456 door Koen Sollie
Mig-Mag (CO2) lassen is gemaakt door Koen Sollie
Beste Volvo collega's,

Ga binnenkort aan mijn Amazon beginnen. Eindelijk uit zijn jarenlange stalling gekregen (stond achteraan in caravan stalling en daar zit op dit moment geen beweging in).
Wil nu een ander lasapparaat aanschaffen. Heb redelijk ervaring met elektrisch lassen (in het grijze verleden diploma's gehaald op de landbouwschool). Is CO2 lassen dan op eigen houtje aan te leren? Uiteraard eerst flink oefenen voor ik me aan de Amazon waag.
Heeft iemand ervaring met gasloos lassen (zgn fluxdraad)? Is dat een goed alternatief of toch maar met flessen aan de gang.

Groet, Koen

Ons werkpaard: 245DL 1982
Lekker toeren: Duett 1968
Restauratie project: Amazon 1965 originele NL auto sinds juli 1978 m'n eerste eigen Volvo
Wachten op betere tijden: Amazon Combi 1964

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-05-2020 18:43 #188458 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Mig-Mag (CO2) lassen
Hoi Koen CO2 lassen is best zelf aan te leren en ik zou gaan voor lassen met (0.8mm) draad en een losse gasfles. Er zijn ook wel makkelijke boekjes op de markt die je wat op weg helpen, volgens mij zijn ze bij rustbuster nl (in Veenendaal) te verkrijgen.

Zoals altijd met lassen is het belangrijk dat je met zo schoon mogelijk en goed passend materiaal werkt.
Hans.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-05-2020 21:12 #188461 door Rik Tuin
Beantwoord door Rik Tuin in topic Mig-Mag (CO2) lassen
Dag Koen, flux draad heeft als voordeel dat je er buiten mee kunt lassen omdat het gas niet verwaait. Nadeel is dat de las spettert en dus minder mooi wordt. Groet, Rik

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-05-2020 00:21 #188463 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Mig-Mag (CO2) lassen
Beste Koen, ik heb heel mijn automet fluxcore gedaan het is zo lelijk als de nacht en je kunt het niet in een besloten ruimte gebruiken of je moet goede ventielatie hebben.
Ik heb een open ruimte dus voor mij was het makkelijk fluxcore geeft schadelijke dampen af dus vandaar de open ruimte.
Ik heb mijn oude lasapparaat omgebouwd naar fluxcore zie

Heb je een besloten ruimte raad ik je aan om met gas te lassen.
Las je buiten, net als ik is fluxcore de beste oplossing i.v.m. wind, fluxcore kun je met windkracht 10 nog lassen.


succes met de keuze


m.vr.gr.


Johan Geers


Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-05-2020 22:24 #188487 door Koen Sollie
Beantwoord door Koen Sollie in topic Mig-Mag (CO2) lassen
Beste Hans, Rik en Johan,

Hartelijk dank voor jullie reactie.
Heb inmiddels via marktplaats een apparaat dat zowel met gas als met fluxdraad kan werken op de kop getikt. Zal voornamelijk binnen met gas worden. Boek bij rustbuster besteld en filmpjes van Harry op YouTube bekeken.
Gaat goed komen denk ik. Hoop snel met resultaten op dit forum terug te komen.

Groet, Koen

Ons werkpaard: 245DL 1982
Lekker toeren: Duett 1968
Restauratie project: Amazon 1965 originele NL auto sinds juli 1978 m'n eerste eigen Volvo
Wachten op betere tijden: Amazon Combi 1964

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-05-2020 16:08 #188504 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Mig-Mag (CO2) lassen
Ik heb het best redelijk onder de knie gekregen met 1 dag Rustbusters introductie en een nieuwe Cebora met gasfles van hen.
Belangrijk bij plaat lassen is dat het las apparaat laag genoeg kan in power, anders maak je steeds gaten en voegt teveel warmte toe waardoor de boel gaat trekken.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.