Ervaring met TIG lassen?

• Hans Wassink
  • Hans Wassink's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Meer
24-11-2019 15:12 #186077 door Hans Wassink
Ervaring met TIG lassen? is gemaakt door Hans Wassink
Hallo allemaal, ik wil me wat verdiepen in het TIG lassen en wellicht een apparaat aanschaffen. Liefst een AC/DC om de mogelijkheid om spruitstukken e.d. Te kunnen lassen. Iemand ervaring met een merk/model of andere bijzonderheden die goed zijn om te weten?

Zo sprak ik namelijk een oudere man die zei aluminium te kunnen lassen als hij de toorts en massa omdraaide.. kan dat?

Groten, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

• Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Arnold de Groot
Meer
24-11-2019 18:43 #186079 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Ervaring met TIG lassen?
Klopt, voor aluminium moet je ompolen. Het is voor mij al weer (te) lang geleden dat ik heb leren TIG lassen maar het is wel de koning onder de lasmethodes.

Eerste Volvo 343 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Meer
24-11-2019 21:22 #186084 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Ervaring met TIG lassen?
Ompolen ten opzichte van wat?
Niet dat ik nou een TIG kenner ben hoor, dus "correct me if I'm wrong".
Maar het is toch met TIG hoe dan ook werkstuk = plus en toorts = min
Dus dat is omgepoold ten opzicht van elektrode of zoals in geval van MIG/MAG met een massaklem met massa aan het werkstuk.

Maar binnen TIG is DC en AC qua kabelaansluiting gelijk en bij AC bovendien niet echt van toepassing omdat het AC is lijkt me.

Zelf heb ik een hobby instap TIG DC apparaat gekocht. Wat een geweldig lasproces!
Wel heb ik spijt dat ik een DC heb gekocht, ik had beter meteen een AC/DC kunnen kopen en dan met hetzelfde budget bijvoorbeeld een goede gebruikte ter instap.

Mijn ervaring tot nu toe: het is (voor mij als beginner) wel echt een "werkbankproces" dus comfortabele houding, prettige lashoek en brandschoon werkstuk.
En de grootste pré: slijpen/afbramen niet of nauwelijks nodig.
Bijlagen:

• Hans Wassink
  • Hans Wassink's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Meer
24-11-2019 22:05 #186086 door Hans Wassink
Beantwoord door Hans Wassink in topic Ervaring met TIG lassen?
Lars, hij vertelde dat dat de toorts bij Al plus moest zijn omdat daar veel meer warmte vrijkwam en anders je wolfraam punt verbrande/ snel stomp werd. Voor wat betreft AC heb je gelijk. Ik begrijp dat je bij de AC stand de frequentie kunt regelen en zo invloed om het smeltbad uit kunt oefenen.