Ervaring met TIG lassen?

  • Hans Wassink
  • Hans Wassink's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Meer
24-11-2019 15:12 #186077 door Hans Wassink
Ervaring met TIG lassen? is gemaakt door Hans Wassink
Hallo allemaal, ik wil me wat verdiepen in het TIG lassen en wellicht een apparaat aanschaffen. Liefst een AC/DC om de mogelijkheid om spruitstukken e.d. Te kunnen lassen. Iemand ervaring met een merk/model of andere bijzonderheden die goed zijn om te weten?

Zo sprak ik namelijk een oudere man die zei aluminium te kunnen lassen als hij de toorts en massa omdraaide.. kan dat?

Groten, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Arnold de Groot
Meer
24-11-2019 18:43 #186079 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Ervaring met TIG lassen?
Klopt, voor aluminium moet je ompolen. Het is voor mij al weer (te) lang geleden dat ik heb leren TIG lassen maar het is wel de koning onder de lasmethodes.

Eerste Volvo 343 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Lars Rengersen
  • Lars Rengersen's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Meer
24-11-2019 21:22 #186084 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Ervaring met TIG lassen?
Ompolen ten opzichte van wat?
Niet dat ik nou een TIG kenner ben hoor, dus "correct me if I'm wrong".
Maar het is toch met TIG hoe dan ook werkstuk = plus en toorts = min
Dus dat is omgepoold ten opzicht van elektrode of zoals in geval van MIG/MAG met een massaklem met massa aan het werkstuk.

Maar binnen TIG is DC en AC qua kabelaansluiting gelijk en bij AC bovendien niet echt van toepassing omdat het AC is lijkt me.

Zelf heb ik een hobby instap TIG DC apparaat gekocht. Wat een geweldig lasproces!
Wel heb ik spijt dat ik een DC heb gekocht, ik had beter meteen een AC/DC kunnen kopen en dan met hetzelfde budget bijvoorbeeld een goede gebruikte ter instap.

Mijn ervaring tot nu toe: het is (voor mij als beginner) wel echt een "werkbankproces" dus comfortabele houding, prettige lashoek en brandschoon werkstuk.
En de grootste pré: slijpen/afbramen niet of nauwelijks nodig.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Hans Wassink
  • Hans Wassink's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Meer
24-11-2019 22:05 #186086 door Hans Wassink
Beantwoord door Hans Wassink in topic Ervaring met TIG lassen?
Lars, hij vertelde dat dat de toorts bij Al plus moest zijn omdat daar veel meer warmte vrijkwam en anders je wolfraam punt verbrande/ snel stomp werd. Voor wat betreft AC heb je gelijk. Ik begrijp dat je bij de AC stand de frequentie kunt regelen en zo invloed om het smeltbad uit kunt oefenen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Teun van Popta
  • Teun van Popta's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Meer
07-01-2020 14:04 - 07-01-2020 14:07 #186513 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Ervaring met TIG lassen?
Hallo Hans,

Mijn oog viel net op dit thema dat jij eind november al begonnen bent. Ik neem aan dat je een beetje Duits verstaat (doet iedere Nederlander eigenlijk wel) en dat is dit:
.
Een zeer goede eerste kennismaking met TIG-lassen of zoals de Duitsers het noemen WIG omdat zij Wolfraam zeggen in plaats van Tungsten.
Wil je aluminium lassen dan moet je een apparaat hebben dat op wisselstroom te zetten is omdat alleen daarmee de oxidelaag goed doorbroken kan worden. Het verhaal van "even ompolen" zou ik gauw vergeten.
Voor dik aluminium zoals bij een spruitstuk heb je een hoog ampèrage nodig en dat brengt een duurdere machine met zich mee. Daarnaast is dit niet iets dat je als amateur snel onder de knie hebt.
Het mooiste zijn de apparaten met goede instelmogelijkheden, maar die hebben ook hun prijs. Voor een simpele 180Amp-machine kom je dan al richting € 2000 of er zelfs overheen.

Groet,
Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"
Laatst bewerkt 07-01-2020 14:07 doorTeun van Popta.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
07-01-2020 18:56 #186520 door Peter Mahu
Beantwoord door Peter Mahu in topic Ervaring met TIG lassen?
Hans,
Het nadeel van TIG lassen is dat er veel warmte in je materiaal
gaat(je moed constant een stroom spanning hebben) tussen Wolfram elektrode puntje en het te lassen materiaal, wat veel spanningen/kromtrekken oplevert bij dun plaatwerk
ik las met MIG apparatuur, van Kemppi, met variabele AMP/draaisnelheid en dat werkt goed

Peter,
Eigenaar van;
“Zeeuws-Vlaamse” Volvo 133 GT B18b

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Teun van Popta
  • Teun van Popta's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Meer
07-01-2020 19:25 #186521 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Ervaring met TIG lassen?
Niet mee eens. Met een TIG met hyperpuls kan je prachtig je materiaal vastzetten om de 4-5 cm en daarna doorlassen. Bijna geen warmte-inwerking. Geen spoortje krom trekken.
Allemaal een zaak van techniek en, zoals ik al zei, een goede machine.
Ik las met een Rehm Tiger Digital 180.

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Hans Wassink
  • Hans Wassink's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Meer
08-01-2020 21:29 #186539 door Hans Wassink
Beantwoord door Hans Wassink in topic Ervaring met TIG lassen?
Bedankt voor jullie reactie en het filmpje!

Een half leven terug heb ik met elektrodes leren lassen, ook gietijzer. Met een dunne elektrode het plaatwerk van een oude FIAT lassen verrijkt echter je woordenschat en de kans op een hartaandoening.

Na een aantal jaren een eenvoudig Ferm MIG apparaat heb ik inmiddels 20 jaar een prachtig professioneel apparaat op 380V.

Maar, enthousiast geworden van de prachtige lassen die je met een TIG apparaat kunt maken wil ik gewoon de uitdaging aan, en er op termijn ook leren AL te lassen. gewoon omdat het leuk is...


Peter, ik ben het ook minder met je eens, juist conservenblikjes en dergelijke worden zo gelast, hoe dun zijn die wel niet?

Kemppi ken ik maar is wel duur voor wat ik ermee ga doen, kent iemand het merk freetech (type combiarc pro 200 4in1), een model met ook een plasmasnijder functie?

Ps, iemand wel eens AL gelast met een MIG apparaat? (ander gas en draad uiteraard)

Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Lars Rengersen
  • Lars Rengersen's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Meer
08-01-2020 22:00 #186540 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Ervaring met TIG lassen?

Hans Wassink schreef : kent iemand het merk freetech (type combiarc pro 200 4in1), een model met ook een plasmasnijder functie?

Ja, ik heb een Freetech Compact Digi-Tig 160P
Is dus alleen DC TIG en had achteraf liever een AC/DC gehad voor iets meer. Maar goed, dat is meer om in de toekomst ook alu te kunnen.
Gewoon dun staal en RVS gaat er prima mee voor wat ik kan.
Je mag hem komen proberen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
08-01-2020 23:40 #186541 door Jan Oudijk
Beantwoord door Jan Oudijk in topic Ervaring met TIG lassen?
Hallo Hans ,jaren geleden diverse lascursussen gehad bij een instituut destijds in de Kanaaleilanden in Utrecht. Hierbij ook aluminium tot 4mm gelast met Mig apparatuur.Niet elke Mig is hier voor geschikt ,hij moet namelijk een puls over puls functie hebben (zo noemde ze dat destijds)oftewel wat Lars zegt een hoge puls om de oxide laag te doorbreken en een lage puls voor het smelt proces te bewerkstelligen.Het kan met co2 gas maar het mooiste is Argon gas. Al mag je alleen stekend lassen nooit een trekkende beweging maken anders trek je zuurstof in je las, je ziet het niet direct maar je las is bros ,je materiaal alleen schoonschrapen of met een Rvs-borstel schoonmaken , geen andere materialen gebruiken anders passiveer je de toplaag. Gr Jan Oudijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.