Las tips & tricks

Lees meer
19-06-2016 15:33 - 19-06-2016 15:39 #161272 door Lars Rengersen
Las tips & tricks is gemaakt door Lars Rengersen
Verstopt in de verschillende topics staan soms erg nuttige tips en ervaringen over lassen (van voorbereiden, de las zelf en het afwerken). Het lijkt me leuk om in dit topic al die ervaringen een beetje samen te brengen.
Misschien compleet met voorbeeld foto's.

Zo vind ik 5 mm gaten voor proplassen prima werken en bevalt de pneumatische ponstang die ik op basis van eerdere tips heb aangeschaft erg goed. Een proplas (en eigenlijk ook gewone las) wil ik zo vlak mogelijk hebben, temeer omdat slijpen niet mijn hobby is. Afbramen doe ik bij voorkeur met een afbraamschijf (de kopse kant op de las).
Zelf las ik met een synergetisch MAG apparaat (Cebora Mono star) en zet voor proplassen mijn vlamboog wat hoger (naar +3V). Voor gewoon lassen soms juist wat lager.
Qua lasrichting heb ik eerder de tip gekregen om stuwend te lassen (voor een betere inbranding) en dat bevalt erg goed.

Grootste uitdaging qua lassen op dit moment:
Hoe zorg ik dat ik een zo min mogelijk dikke lasbobbel op m'n werk krijg die ik er weer af moet slijpen.
Hierbij wat proplassen van mijn bumpersteunhouder. Voor mijn gevoel zijn sommige toch nog vrij dik.

De stroom hoger zetten hielp niet echt. Doordat de machine synergetisch is, zet hij dan ook de draadsnelheid hoger.
Uiteindelijk werkte spelen met de vlamboog instelling het beste, maar dat ben ik nog wat aan het variëren.

Mijn vraag betreft lasdraad:
Ik heb er net een rol van 0,6 mm SgTi doorheen gewerkt ( deze ). Die zou beter geschikt zijn voor verzinkt of roestig plaatwerk.
Nu zit er een rol 0,6 mm Esab Autrod verkoperde massieve draad (staal) in ( deze ).
In een ander topic las ik de suggestie van 0,8 mm beter zou zijn. Toch wordt in de omschrijving van die Esab genoemd dat de 0,6 prima werkt voor "dunnere" plaat tot 10mm. De SgTi omschrijving heeft het bij die 0,6 over tot 2 a 3 mm en voor de 0,8 van 2 mm of meer.
Mijn vraag: Met welke diameter draad lassen jullie en welk merk of type?
En als je andere soorten geprobeerd hebt, waarom de huidige?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-06-2016 21:28 #161283 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Las tips & tricks
Prop/puntlas gasmondstuk gebruiken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-06-2016 21:47 #161286 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Las tips & tricks
Heb ik wel geprobeerd, maar vond het dan lastiger om het gat mooi vol te krijgen. Met een gewoon mondstuk kan ik meer sturen. Gebruik jij die wel?
Wellicht is het een kwestie van apparaat beter/anders instellen en de toorts met dat mondstuk er gewoon midden op houden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-06-2016 21:54 - 19-06-2016 21:56 #161287 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Las tips & tricks
puntlasgasmondstuk is enkel handig als je geen tang kan gebruiken.
Lassen zien er over het algemeen goed uit, iets vlakker zou nog kunnen door nog warmer te lassen.. maar echte winst ga je niet halen.
Gewoon slijpen of een puntlastang kopen.

Las zelf met 0,6mm huismerk van de grossier word het tenminste gebracht.
Geloof niet in die roestlasdraad je moet gewoon met schoon materiaal werken dat is de enige goede manier, zitten ook bestandsdelen in die je er helemaal niet in wilt hebben eigenlijk.

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-06-2016 02:17 #161293 door Johan Laveyne
Beantwoord door Johan Laveyne in topic Las tips & tricks
Diameter voor lasdraad gebruik ik 1 mm , merk weet ik niet, koop ik gewoon bij de verdeler hier in de buurt die lasapparaten verkoopt.
Vroeger heb ik nog gelast met lasdraad van 0,6 en 0.8 mm, maar dat gaf mij niet de voldoening tegenover het lassen met 1 mm lasdraad.
Ik las met een oude esab lasapparaat waarover ik nog de volledige controle heb in het instellen van draadsnelheid en stroomsterkte.
De 1 mm lasdraad gebruik ik zowel voor fijn plaatwerk als dik materiaal zonder problemen, het komt er gewoon op aan welk apparaat je gebruikt. Het verschil tussen een beroeps en een hobby apparaat is groot.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-06-2016 22:15 #161316 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Las tips & tricks

Johan Laveyne schreef : het komt er gewoon op aan welk apparaat je gebruikt. Het verschil tussen een beroeps en een hobby apparaat is groot.


Oneens, heb gelast met digitale watergekoelde apparaten die even duur zijn als onze volvo's en "hobby" spul.
juiste instellingen weten wat je aan het doen bent, SCHOON materiaal dat zijn dé prioriteiten.
Leuke van een hobbyapparaat is dat ze meestal wat lager voltage(dus kouder) kunnen lassen ideaal voor plaatwerken.

1mm is niet echt geschikt voor dun plaatwerk maar als je er goed mee uit de voeten kan why not?

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-06-2016 00:03 #161318 door Jan van Vliet
Beantwoord door Jan van Vliet in topic Las tips & tricks
Ik gebruik voor het proplassen een gat van 6 mm, dus 1 mm groter dan Lars. Het voordeel hiervan is dat de las beter kan inbranden in het onderste plaatwerk. Gebruik je een gat van 5 mm dan las je vlugger het gat dicht maar is de inbranding minder.
Ik gebruik een draad van 0,8 mm en vind deze zeer geschikt voor laswerk aan het plaatwerk van auto's.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-06-2016 01:49 #161320 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Las tips & tricks
Voor een proplas gebruik ik ook een gat van +/- 5 mm soms iets groter, soms iets kleiner. Ik gebruik een 0.6mm draad en had in het begin altijd het probleem waar Jan het over had, het gat zat al vol zonder dat het echt was doorgebrand. Ik begin nu de las net naast het gat en circul het vol langs de rand van het gat. Hierdoor krijg ik een mooie doorlas en is de prop uiteindelijk iets groter dan het oorspronkelijke gat van +/- 5mm.

Groeten, Rob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-06-2016 22:29 - 21-06-2016 22:36 #161330 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Las tips & tricks
Lars ik las al jaren met 0,8mm draad van hetzelfde type als jij. Ik heb wel het gevoel dat deze draadsamenstelling beter last op niet 100% schoonnmateriaal. 0,8 mm last aanmerkelijk prettiger als 0,6 mm zou ik zeker proberen. Ik las met een 2e hands ouderwets maar geweldig apparaat met draad met vierkante kern op 380V. Voordeel daarvan is dat er geen ventilator inzit omdat de warmte geleiding beter is. En dat is ook een verbetering ( stabiele
Stroomsterkte)
Het wordt eentonig, ik heb al jaren enzelfde pons/ verzettang van Rodac, net als jij nu hebt. Werkt super. Door de las stroom wat hoger te zetten en precies in het midden te starten vloeit hij erg mooi dicht.

Hiervoor had ik een Ferm hobby apparaatje die max 0,6 mm dikte kon hebben. Ik zou nu niet meer terug willen maar voor het geld wat hij kostte heeft hij het jaren lang goed gedaan.
Door gewoon veel te lassen wen je ook aan je eigen apparaat.

Eens in de twee/3 jaar maak ik de wieltjes schoon die de draad door de slang duwen, haal ik de draad uit de slang en spuit ik wat wasbenzine door de lege slang. Daarna met lucht goed doorspuiten en dat zorgt ervoor dat je draad gelijkmatig doorloopt. Erg belangrijk voor een goed resultaat.
Ook heb ik een spuitbus gekocht om de lastoorts af en toe mee in te spuiten, dan pakt die minder lasspetters aan
Ongeveer 25 jaar gelden... slik, wat wordt je toch snel oud..... Heb ik een eigen 10 l fles gekocht, een vulling kost dan een paar tientjes. Eens in de 10 jaar moet je hem dan laten keuren. Maar door hem na 9,5 jaar of zo iets nog eens te laten vullen, en met een vulling soms wel 2-3 jr te doen heb ik hem afgelopen voorjaar voor de tweede keer laten keuren en kan hij weer mee tot 2026. Is echt goedkoper als huren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-07-2016 00:24 #162175 door Jacob van Zwet
Beantwoord door Jacob van Zwet in topic Las tips & tricks
Hoi Lassers,
Na het lassen wat doen jullie met het dan nog mooie staal?
Zo snel mogelijk een zinkspray (zag dat Lars dit aanraden op zijn blog/cursus).
Laten aan roesten en daarna in een roest preventie RX of Fertan etc.. en doe je dit een dag, week en of maand later en maakt dit uit?
Gelijk na het lassen in de 2K epoxy of in een primer?
Of iets anders.......?

Zijn al deze manieren goed en wat is dan het makkelijkst om na te bewerken?
Smeer je ook alle lassen nog in met een Las kit?

Dus een kort verhaal nog korter hoe hoe werk jij je lassen af?

Groet, Jacob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.