vraagje schorsing & APK

Lees meer
06-01-2015 09:02 #147066 door 05703-dummy
vraagje schorsing & APK is gemaakt door 05703-dummy
stel, je youngtimer is geschorst en in deze schorsing vervalt je APK, bijvoorbeeld vandaag: 6 januari.
moet/mag je 'm dan laten keuren of kan dat ook na de schorsing op 1 maart?
op de site van de RDW kom ik hier niet echt duidelijk uit, maar wellicht dat ik op de verkeerde plaats zat te zoeken.
is er hierin nog verschil tussen de 3 maanden schorsen voor het kwarttarief en langere tijd schorsen voor bv restauratie (in het laatste geval kàn je 'm natuurlijk vaak simpelweg niet laten keuren).

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-01-2015 09:08 #147067 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic vraagje schorsing & APK
Bij een schorsing vervalt je APK-plicht; de auto hoeft niet APK-goedgekeurd te zijn.
De regels tijdens de 3 maanden time-out bij de kwarttarief-constructie zijn onduidelijk.
Maar omdat de auto dan niet op de openbare weg mag komen, hoeft hij dan ook niet APK-goedgekeurd te zijn, volgens mij.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-01-2015 10:21 #147069 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic vraagje schorsing & APK
ik heb zelf toch ook nog even verder gezocht en heb onderstaande tekst uit RDW-brochure uw voertuig en het kenteken www.rdw.nl/SiteCollectionDocume ... nteken.pdf en daaruit blijkt volgens mij toch wel vrij duidelijk dat je kan wachten tot vlak voor het moment dat de schorsing wordt opgeheven. ik neem aan dat dit ook voor de kwarttarief-constructie geldt.
interpreteer ik dit goed of zie ik toch nog iets over het hoofd?

5.5 Schorsing en APK

Een geschorst voertuig is vrijgesteld van de APK-verplichting. Zodra de
schorsing af loopt moet u weer aan alle verplichtingen voldoen, dus ook
aan de APK-plicht. Zorg er daarom voor dat uw auto aan het einde van de
schorsingsperiode weer APK goedgekeurd is. U kunt uw auto laten keuren
vlak voordat de schorsing afloopt. U mag met uw geschorste auto van de
openbare weg gebruikmaken om naar de keuring toe te gaan.
Zorg er wel voor, dat uw auto op dat moment verzekerd is.
Informatie over de motorrijtuigenbelasting en rijden met een geschorst
voertuig kunt u nalezen op de website van de Belastingdienst of u kunt
bellen met de BelastingTelefoon Auto, 0800 0749 (gratis).

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-01-2015 10:45 #147070 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic vraagje schorsing & APK
Kwarttarief is niet gelijk aan geschorst.
De auto is gewoon onderdeel van het systeem, moet APK hebben en verzekerd zijn maar mag niet op de openbare weg komen.
Als je APK vervaldatum in de drie ophokmaanden valt dan moet je een tijdelijke ontheffing aanvragen en mag je daarna naar de APK.

APK-verplichting en de wintermaanden

Als u gebruik maakt van de overgangsregeling dan mag u in de wintermaanden december, januari en februari niet met uw auto op de openbare weg komen.
Moet de auto in deze tijd APK gekeurd worden dan heeft u de keuze uit twee mogelijkheden:
1. U kunt de auto vooraf laten keuren. Als dat tot twee maanden voor uw APK-datum is dan wordt uw oude vervaldatum overgenomen. Concreet voorbeeld: uw auto moet op 13 januari 2015 gekeurd zijn. U kunt hem vanaf 13 november 2014 laten keuren waarbij de auto dan tot 13 januari 2016 of 2017 (afhankelijk van de keuringsfrequentie) is goedgekeurd. Laat u hem eerder keuren dan vervroegt u de (twee)jaarlijkse cyclus. Als u in ons voorbeeld de auto op 7 november 2014 laat keuren dan bent u op 7 november 2015 (of 2016) weer aan de beurt.
2. U kunt de auto ook in de wintermaanden laten keuren terwijl u eigenlijk de openbare weg niet op mag. U kunt dan een tijdelijke ontheffing aanvragen door de "Belastingdienst Auto" te bellen (0800-0749) waarna de belastingdienst een "berichtgeving" aanmaakt en digitaal verstuurd naar alle betrokken instanties zodat u - zonder in overtreding te zijn - naar en van het keuringsstation kunt rijden.

Bron: Vrijstellingoldtimer
In de overgangsregeling schijn je niet eens te kunnen schorsen dus hoe dat dan moet als je APK opeens meer werk is???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-01-2015 11:31 #147073 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic vraagje schorsing & APK
oké (redelijk) duidelijk, schorsen is dus iets anders dan de overgangsregeling (kwarttarief benzine youngtimers).
thanks!

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.