Zwaartepunt Amazon sedan

Lees meer
05-01-2015 15:47 #147039 door Erik Ciesluk
Zwaartepunt Amazon sedan is gemaakt door Erik Ciesluk
Ik ben bezig met het maken van een draaispit voor de Amazon. Ik dacht snel klaar te zijn door een op maat gemaakte spit te kopen die al gebruikt is voor een Amazon, maar uiteindelijk was ik niet helemaal tevreden en heb ik hem bijna vanaf nul opnieuw opgebouwd.. Mooi projectje voor de afgelopen vrije dagen.

De bevestiging van het spit aan de auto was 1 van de dingen die ik nog niet aangepast had, en nu kom ik erachter dat daar toch nog wat verbeterd moet worden.. Die bevestiging is zo gemaakt dat het kantelpunt ter hoogte van de voor- en achterbumper zit.
Dat is veel te laag, als ik de auto nu kantel heeft hij de neiging om om te vallen, en het spit is nog niet hoog genoeg dus dat kost me het dak..

Ik wil het draaipunt dus verplaatsen.. maar waarheen? (liefst natuurlijk zo dicht mogelijk bij het zwaartepunt van een kale 2 deurs Amazon..)
Ik vind op het forum wel schetsen van een spit voor een combi:
gewicht carrosserie Amazon combi

Maar ik weet niet of dat in de praktijk de juiste hoogte is en of er nog veel verschil zit tussen de combi of een 2-deurs..

Wie heeft de gouden tip?
Proefondervinderlijk gaat veel tijd kosten: nieuwe steun in elkaar lassen, auto er weer in hijsen, kantelen, en als het nog niet goed zit de auto weer laten zakken, de boel weer los slijpen, paar cm verplaatsen, vastlassen, en opnieuw de auto er in. Dat kost een week ;)

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-01-2015 18:10 #147042 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Zwaartepunt Amazon sedan
Ik dacht dat de bevestiging wel aan de bumpersteunen zit, maar het draaipunt ergens ter hoogte van de bovenkant achterklep uitkomt? Heb je het hele ding wel compleet?
(En je hebt dus toch maar besloten om hem niet nog een keer op z'n deur te leggen?? :lol: )

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-01-2015 07:29 #147064 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Zwaartepunt Amazon sedan
Haha, nee auto's op de kant leggen was ik voorlopig niet van plan.
Het spit wat ik heb overgenomen is wel compleet, ik heb er ook foto's van, en daar is duidelijk te zien dat het scharnierpunt ter hoogte van de bumpers zit. Dus wel compleet, maar niet optimaal.

Arjan Vrielink heeft ook al eens een mooi draaispit gemaakt, en van hem heb ik erg nuttige info ontvangen, ik neem aan dat ik dat hier wel mag delen:

"Bij mij zit het draaipunt ongeveer 300mm boven de bumpersteun, wat ik mij kan herinneren is het bovengedeelte dan nog steeds zwaarder is, dus als je rond de 400mm gaat zitten dan zal het denk ik beter zijn."

Dat ging overigens over een draaispit voor een Amazon Combi. Ik verwacht dat het zwaartepunt van een sedan ietsjes lager zal liggen omdat die een kleinere/lichtere dakconstructie heeft.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-01-2015 15:11 #147078 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Zwaartepunt Amazon sedan
Ik wil vanavond eens proberen of ik het draaipunt kan meten..
Komt hier op neer:
- Draai de auto 90 graden (een kleinere, maar bekende hoek kan ook, maar dan is iets meer rekenwerk nodig)
- Omdat het draaipunt niet in het midden zit, zal de auto de neiging hebben om te rollen (en oefent dus een kracht uit)
- Meet die kracht, gewoon met een weegschaal.
- Meet de afstand tussen weegschaal en het draaipunt.

Het moment kan nu berekend worden: moment = gemeten gewicht * afstand tot draaipunt.
Het moment van de kale carroserie is bekend, namelijk m x g, dus totaalgewicht * 9.81.
Het totaalgewicht weet ik niet exact, maar is al eens geschat op ca. 230kg. (<!-- l --><a class="postlink-local" href="www.volvokv.nl/forum/viewtopic.php?lasta...n=login&f=149&t=9567">viewtopic.php?lastaction=login&f=149&t=9567)

omdat altijd moet gelden kracht1 x arm1 = kracht2 x arm2 kan ik 'arm2' berekenen. Arm2 is dan gelijk aan de afstand die het draaipunt van het spit van het zwaartepunt van de auto af zit.

Theoretisch.. tenminste. :)

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-01-2015 20:49 #147090 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Zwaartepunt Amazon sedan
Gelukt!




.. nu nog uittesten of het klopt.. theoretisch moet ik dus het draaipunt zo'n 29.2cm verhogen, dan hangt de auto precies in z'n zwaartepunt.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-01-2015 19:24 #147120 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Zwaartepunt Amazon sedan
Waarom strip je de wagen niet eerst, dus ook voortrein en achteras eronder vandaan.
Dan heb je een veel beter handelbare wagen.
Ik heb een spit op het oog bij een Belgische fabrikant, deze heeft ook hydraulische keer mechanisme.
Heeft er zes, opklimmend in max draagbaar gewicht.

Iemand ervaring met deze manier van restaureren ?.

Binnenkort gaat mijnAmazon erin, zal foto's plaatsen hier op het forum.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-01-2015 11:57 #147342 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Zwaartepunt Amazon sedan

"Ed van der Zee" schreef:
Waarom strip je de wagen niet eerst, dus ook voortrein en achteras eronder vandaan.
Dan heb je een veel beter handelbare wagen.
Ik heb een spit op het oog bij een Belgische fabrikant, deze heeft ook hydraulische keer mechanisme.
Heeft er zes, opklimmend in max draagbaar gewicht.

Iemand ervaring met deze manier van restaureren ?.

Binnenkort gaat mijnAmazon erin, zal foto's plaatsen hier op het forum.


Op de foto's was de voortrein (en motor natuurlijk) er al uit, alleen de achteras hing er nog aan. Omdat ik de auto een aantal keer in/uit het spit gehaald heb was dat wel makkelijk.
Ondertussen de achteras eraf gehaald en het draaipunt een cm of 25 verhoogd (30 was teveel), en nu is hij aardig in balans. Als ik hem 90 graden draai kan ik 'm gewoon loslaten en dan blijft hij zo hangen. (Ik zet hem natuurlijk wel vast in de gewenste positie)

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.