Welk vet voor startmotor

Lees meer
03-12-2014 23:22 #146054 door Jan van Vliet
Welk vet voor startmotor is gemaakt door Jan van Vliet
Er zijn op dit forum een hoop adviezen en opmerkingen over de toepassingen van de diverse oliesoorten in onze Volvo's. Echter, over de diverse soorten "vet" vind ik niets, terwijl er toch ook een groot aantal verschillende soorten - ik denk dan aan dikte, hittebestendigheid e.d.- zijn, althans dat veronderstel ik.
Ik ben doende met de revisie van de startmotor van mijn B16 blok. Diverse onderdelen hiervan moeten gesmeerd worden.
Na het uit elkaar nemen van de startmotor stelde ik vast dat deze smeerpunten gesmeerd waren met een dik soort vet dat nogal kleverig was. Ik neem aan dat dit gebruikt wordt omdat er nogal wat draaiende onderdelen in zitten waarbij voorkomen moet worden dat het vet er af geslingerd wordt en hierdoor andere delen ( elektrische) in hun werking hinderen. Ik heb een grote pot "multipurpose" vet maar die lijkt mij voor deze startmotor nogal aan de dunne kant. Dus mijn vraag..... wie weet welk ik vet het beste kan gebruiken en wie kan mogelijk iets meer over de diverse vetsoorten en toepassingen vertellen.????
m.vr.Volvo groet.
Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-12-2014 10:48 #146059 door Jan Oudijk
Beantwoord door Jan Oudijk in topic Welk vet voor startmotor
Hallo Jan,
Kijk eens op de site van Tribolex, daar staat een heleboel informatie over vetsoorten en hun toepassingen.
Gr Jan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-12-2014 22:14 #146085 door Jan van Vliet
Beantwoord door Jan van Vliet in topic Welk vet voor startmotor
Volgens mij gaat dat allemaal over olie en niet over vet, Jan.
Hier kom ik niet verder mee.

Ik heb verder nog een vraagje over de startmotor van mijn 444. Deze is van het merk Bosch, type FGD 0,6/6 AR19, 6 Volt.
De lager bussen aan de voor en achterkant, dus die waar het anker in draait, moeten naar mijn mening gesmeerd worden.
Kan iemand mij zeggen welk vet daar het meest geschikt voor is ??? Ik neem tenminste aan dat deze bussen met vet gesmeerd moeten worden en niet met olie.

Nog een vraagje. Aan 1 kant van de anker-as zit een soort remschoen over de as heen. Deze remt de draaiende as af en bestaat uit twee halve maantjes en twee veertjes. Aangezien deze remschoen vlak bij een lager-bus zit vraag ik mij af of het vet waarmee deze lager-bus gesmeerd wordt op die remschoen mag komen. Er zit wel een metalen ring tussen maar of dat afdoende is ?? Wie kan daar wat meer over vertellen.??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-12-2014 19:06 #146119 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Welk vet voor startmotor
Jan, als het bronzen lagerbusjes zijn kun je ze heel licht insmeren met gewone motor olie tijdens het monteren. het grafiet in het brons is de smering, en dit is ruim voldoende.

is het geen oud taai vet dat gewoon door de leeftijd zo taai is geworden? een startmotor maakt niet zoveel/ zolang toeren, en alle weerstand (door taai vet) is een aanslag op het 6 volt systeem!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-12-2014 22:24 #146128 door Jan van Vliet
Beantwoord door Jan van Vliet in topic Welk vet voor startmotor
Hans, bedankt voor het meedenken.
Ik heb inmiddels een site gevonden die mij verder geholpen heeft. Hierin wordt exact de startmotor omschreven die ik ga reviseren.
In die site staat dat beide lager-bussen ingeolied moeten worden met gewone motorolie. Dus GEEN vet zoals ik veronderstelde.
De as waarover de bendix loopt en draait evenals het scharnierpunt van de gaffel moet WEL ingevet worden, maar dan met een hittebestendig vet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.