Apk valkuilen?

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Jeroen Visser (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
21-04-2014 10:30 #139907 door Jeroen Visser (GAST)
Apk valkuilen? is gemaakt door Jeroen Visser (GAST)
Ik hoop binnen twee weken mijn combi te laten keuren, hij is op het moment geschorsd en kan er dus helaas niet mee rijden. Eg lastig.

Nu vraag ik me af of er nog valkuilen zijn, van die kleine puntjes waarop het mis kan gaan.

Hoor graag en alvast dank!

Groet Jeroen

-edit: en kan ik een geschorsde auto verzekeren en hem zo naar het apk station rijden? Of is daar een andere manier voor?

En de rechter (bijrijderskant) buitenspiegel spiegelt niet echt meer, ik ben opzoek naar een vervanger. Kan ik deze voor de apk gewoon weglaten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-04-2014 11:03 #139909 door Lars Weffers
Beantwoord door Lars Weffers in topic Apk valkuilen?
Er zijn zoveel punten voor de apk. Is een heel dik boek...

Wat cruciaal is zijn je remmen (niet meer dan 30% verschil, handrem 50%) en de roest.
Spiegel eraf halen. Hoeft er bij dat bouwjaar niet op te zitten. Echter, wat er WEL op zit moet ook werken!
Co hoeft niet gemeten te worden, dat is vanaf 1975.

Je mag met een geschorste auto naar het apk station rijden. Wel zorgen dat hij veilig is.

Succes !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
21-04-2014 11:16 - 21-04-2014 11:18 #139910 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Apk valkuilen?
EDIT sorry voor overlap, Lars was ook aan het typen terwijl ik wat bedacht :lol:

Je mag met een geschorste auto MITS verzekerd van- en naar het de garage voor APK-keuring.
Het is op zich wel handig om dat op een of andere manier vast te leggen, al is het maar in een (bevestigings)mailtje van de garage zodat je ook iets hebt om mee aan te tonen dat je werkelijk op weg bent naar de garage.
Of een factuur waarop de datum APK en datum rit met elkaar overeenstemmen.

Wat de spiegel betreft; het is geen eis dat er een rechter buitenspiegel op zit dus die mag achterwege blijven, is zelfs beter om hem er af te laten want er wordt soms ook wel geredeneerd in de trant van; "wat er op zit moet werken".

Verder is het denk ik belangrijk dat je controleerd of je remmen gangbaar zijn; kunnen de wielen vrij ronddraaien of worden ze door vastgeroeste remdelen gehinderd in vrij draaien?
Gaan rijden met vastzittende remmen is vragen om problemen; de zaak is in een paar KM roodgloeiend en dan ben je verder van huis.(ervaringsdeskundige :oops: )
Dus auto de stalling uit rijden, paar honderd meter rijden waarin je een paar keer normaal remt en dan rondje om de auto lopen waarbij je bij alle wielen even voelt of de temperatuur normaal is.Dan rij je bijvoorbeeld 1KM verder en voel je nog eens.
Als er wat mis is voel je het wel, bovendien voel je dan ook wel het verschil tussen links en rechts.

Verlichting is natuurlijk heel makkelijk te controleren en het snelst verdiend.

Breng je bandenspanning even op peil, het zou nét kunnen schelen bij remverschil tussen L+R.

Ruitensproeier, ruitenwisserbladen, kachelventilator, claxon zijn ook van die zaken die nog wel eens vergeten worden.

Overmatige speling op alle stuur- en ophangingspunten is ook afkeur.

Staat je accu goed vast?

Uitlaat over volledige lengte gasdicht?


In één keer goed zou mooi zijn maar veel mensen gebruiken de eerste keuring ook wel om met een afkeur-lijstje naar huis te gaan om te repareren wat de keurmeester gevonden heeft en dan later terug te gaan om te herkeuren.Als je binnen een bepaalde termijn laat herkeuren is dat bij sommige garages kosteloos, bij anderen is het een vast bedrag van bijvoorbeeld 20,-

Succes met keuren en maak je vooral niet te druk, als je je helemaal focust op één punt vindt de keurmeester soms net een ander punt.........

groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Jeroen Visser (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
21-04-2014 11:27 #139913 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Apk valkuilen?
Heren dank!

Qua remmelerij is alles vervangen, moet goed zitten dus.

Fijn om te horen dat er (mits verzekerd) van en naar het keuringsstation gereden mag worden. Al is het niet ver. Ik zal van de week mijn verzekering even bellen om dit kort te sluiten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-04-2014 20:49 #139936 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Apk valkuilen?
Volgens mij is een rechter buitenspiegel verplicht indien de auto voorzien is van een trekhaak.
Maar mijn Amazon wordt ook telkens gewoon goedgekeurd zonder rechter buitenspiegel en met trekhaak dus weet het niet zeker.
Naast het al genoemde zijn ook je gordels een belangrijke eis. Volgens mij testen ze die altijd. Althans ze gordels anders dan die van de bestuurder zitten altijd in het slotje gestoken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Ronald Damme (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
21-04-2014 21:03 #139937 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Apk valkuilen?
Ik heb nog wel een spiegeltje liggen

Is niet mooi maar spiegelt wel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-04-2014 22:55 #139942 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Apk valkuilen?
Rafeltjes veiligheidsgordels eventueel ff wegbranden met aansteker.
Putcorrosie remleidingen kan ook afkeur betekenen :(

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Jeroen Visser (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-04-2014 12:28 #139951 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Apk valkuilen?
Thanks!

Ik heb geen trekhaak dus laat voor nu de rechterspiegel achterwege. Vanmiddag nog even de dashboardverlichting fixen ook zo'n leuke om t vergeten :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-04-2014 19:08 #139959 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Apk valkuilen?
Ik heb al een aantal keer afkeur gehad op verkeerde afstelling van de koplampen. Altijd jammer om voor zoiets kleins nog een keer terug te moeten komen. Terwijl het met een streepje op de muur prima zelf af te stellen is van tevoren.

Ik ben ook wel een beetje van 'we zien het wel'.. laat ze maar een lijstje maken met afkeurpunten, als je die netjes oplost weet je zeker dat er bij de herkeuring doorheen komt.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-04-2014 19:10 #139991 door Rob Funcke
Beantwoord door Rob Funcke in topic Apk valkuilen?
ruitensproeier hoeft niet te werken ondank of deze er wel of niet in zit.
Achteruitrijlichten wordt ook niet naar gekeken.

Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.