Amazon en caravan

Lees meer
19-05-2013 21:58 #127602 door Adriaan Nagel
Amazon en caravan is gemaakt door Adriaan Nagel
Ik heb een Amazon 122s uit 1965 en een SMV caravan 520. Deze laatste trek ik sinds nieuw in 1977 met resp een Peugeot 504 inj.. ( ging goed) een aantal 240's ( ging prima) een 850 en een S 70 ( ging perfect) en de laatste 8 jaar met een s 60 D5( helemaal perfect).
Nu overweeg ik om deze mooie en fijne caravan ook eens met mijn Amazon te trekken; het lijkt een mooie combinatie. Ik heb alle rubbers van het onderstel ververst. Hoe zit het met de trekkracht? Ik heb een weber 32/36 wat de auto solo snel en sterk maakt. Hoe is dat met een caravan? Kan deze auto deze lange caravan aan? Wat is eigenlijk het max trekgewicht van de Amazon?
De SMV 520 weegt volledig beladen 1190 kilo.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik hoor het graag!

122S
C70 Cabrio Soft

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • 11654-dummy
  • 11654-dummy's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • Amazon 1968, Puch 1957, Solex 62, yamaha fs1 77
Lees meer
19-05-2013 23:01 #127605 door 11654-dummy
Beantwoord door 11654-dummy in topic Amazon en caravan
Tja Adriaan,

Wat voor trek gewicht staat er op je kenteken deel 1?
Bij mij staat er 1000 kilogram. Alles wat je er meer achter hangt mag niet en is verzekeringstechnisch niet verzekerd.
Als je toevallig voor de grens op de weegschaal moet dan krijg je ook al is de caravan 1000 kilo een prent.
Dat is geen leuk begin van je vakantie.
Is de caravan zwaarder dan 1000 kilo dan mag je die extra kilo's er uithalen voordat je verder mag + een prent die je vakantie geld mogelijk met 20% reduceert.
Het is aan jou wat je wil en welk risico je wilt lopen.
Is maar dat je het weet.
Cees.

O ja het trek gewicht moet wettelijk op het kenteken deel 1 staan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-05-2013 23:31 #127606 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Amazon en caravan
Dit is max 1000kg inc de belading dus.
1000 kg is echter niet aan te bevelen , ondanks dat je 1000 kg op kenteken kunt aanvragen is dit gevoelsmatig over de top, ook met gekietelde motor.
Wij hebben nu een caravan van 750kg inc belading, moderne eriba puck.
dit is goed te doen en voelt veilig aan.
Boven de 1000 kg is dus illegaal.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-05-2013 23:34 #127608 door Marcel van Soest
Beantwoord door Marcel van Soest in topic Amazon en caravan
Een Amazon Mag 1000 kilo trekken en een combi 1200 kilo, rij al 17 jaar met een caravan achter de combi n dat gaat prima, geen ervaring met bergen blijf altijd in Nederland en 1keer naarBordeaux met alleen wat heuvels en dat gaat prima. ALles hangt af van de kracht van je motor, geen overdrive gebruiken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-05-2013 11:49 #127625 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Amazon en caravan
Wij gaan al jaren naar Frankrijk met een Amazon combi en een caravan van ruim 1000kg ( voor de critici..volgens kenteken minder, maar weeg je caravan maar eens als je op pad gaat ;) )

Bergop gaat het verbazingwekkend goed, een B20 heeft een heerlijk koppel. Wel is het zo dat een combi een kortere eindoverbrenging ( 1:4.56) heeft, waardoor je meer trekkracht hebt, en dat heeft een sedan (waarschijnlijk) niet . Maar met voldoende gang onderaan kom je overal.

Ter illustratie: Vorig jaar, op de terugweg bij Luik was de afslag richting Maastricht afgesloten en moest je die vervelende bult op, en daar ergens via een afslag keren. Bijna stilstaand onderaan begonnen, en met 50 km/h boven gekomen. In mijn ogen gewoon goed.

Dan, het verschil in spoorbreedte van een Amazon (achter) en een SMV 520 is echter wel groot. En die combinatie rijdt minder lekker, (bij spoorvorming enzo) volgens de SMV-ers die ik gesproken heb. Dat was voor ons de reden dat we een SMV 440 gekocht hebben. Maar goed, dat moet je gewoon proberen, in mijn ogen. Je hebt al een "paar" jaartjes ;) ervaring, immers..

Ben benieuwd, hou ons op de hoogte!

Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-05-2013 16:48 #127657 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Amazon en caravan
Wat je mag trekken gaat overigens over maximaal toegestane massa van de aanhanger, niet de daadwerkelijke massa.
Als ik deze pagina mag geloven dan heeft een eerste type SMV een maximale totale toegestane massa van 1150 kg. en het tweede type 1140 kg.
Die mag je dus per definitie niet trekken met je Volvo Amazon sedan.
Dus zelfs niet als je hem leeg (massa 890 kilo) erachter hangt.
Met een Amazon combi mag het dus wel, want die mag inderdaad 1200kg trekken.
Overigens gelden die 1000 kg en 1200 kg vanzelfsprekend voor geremde aanhangers.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Peter Rood (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-06-2013 20:45 #128153 door Peter Rood (GAST)
Beantwoord door Peter Rood (GAST) in topic Amazon en caravan
Hallo technische sprekers, ik lees veel over gewichten,caravans trekhaken, heel interessant om technische kennis bij te spijkeren.
In deze rubriek wil ik mijn thema even uit de doeken doen.
Wij zijn Duett (1964) rijders met een Eriba Pan caravan als onderkomen.
Sinds datik mijn trekhaak heb gemonteerd probeer ik het geremde en ongeremde aanhangergewicht in mijn kentekenbewijs te krijgen ( is blanco), wat eigenlijk voorschrift is.
Kan iemand mij vertellen hoe of waar ik aan deze officiële informatie kan komen om bij de RDW mijn kentekenbewijs bij te laten werken?
Ik heb al bij Volvo nagevraagd, maar helaas.
Alvast dank

Gr. Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-06-2013 21:10 #128154 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Amazon en caravan
Vreemd, het is mij wel gelukt via Volvo.
Zie mijn blogpost Brieven met trekgewichten Amazon en Amazon combi ontvangen van Volvo (incl. beschrijving procedure RDW).
Ik zal je de contactgegevens mailen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • luuk verburgh (GAST)
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
03-06-2013 09:01 #128163 door luuk verburgh (GAST)
Beantwoord door luuk verburgh (GAST) in topic Amazon en caravan
Ik heb met mijn vorige kever 1300 (34 PK...) een caravan van rond 750 kilo getrokken. ik kon alleen niet boven de 90 km uitkomen vol gas. Dat was pas zweten (gelukkig ook geen heuvels tegen gekomen want dan was die vast naar achteren gerold) Gelukkig goed aangekomen, maar dat was zwaar boven het gewicht want dat ding kon (en denk ik ook mag) trekken ;)

groeten van mij en mijn volvo ('s)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-06-2013 12:19 #128209 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Amazon en caravan
Peter, Heb de officiele brief voor de Duet liggen.
Stuur maar even een PB-tje met je E-mail adres, dan kan ik je een kopie sturen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.