Doorgezakte vering?

Lees meer
06-12-2012 20:16 #121038 door Joris Wolters
Doorgezakte vering? is gemaakt door Joris Wolters
Beste Volvo vrienden,

Heb mijn volvo 144 net geparkeerd in amsterdam, en zag toen dat het wel lijkt alsof de linkerachtervering doorgezakt is. Hij hang iig scheef, maar veert en demp nog wel als je de linkerachterkant omlaag duwt. Boven het wiel zit nog maar half zoveel ruimte als aan de andere kant... Het moet onderweg gebeurt zijn, hoewel mij niks is opgevallen.
Kan ik hier nog veilig mee terug naar Delft rijden om te zien wat er nu precies aan de hand is of kan ik beter iemand (ANWB?) nu al naar laten kijken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-12-2012 21:47 #121042 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Doorgezakte vering?
Ik zou als er zo iets was het eerst willen weten wat er aan de hand is, als alleen de veer gebroken is zou het met het rijden nog mee kunnen vallen (maar is dan ook niet goed). Als er echter iets aan de ophanging / draagarmen is kan het ook onderweg verkeerd aflopen. Als het je zo maar opvalt is het blijkbaar niet maar een beetje wat er aan de hand is.
succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-12-2012 21:58 #121043 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Doorgezakte vering?
Mogelijk is door roest de veer/schokdemper door de carrosserie heen geroest maar ook kan de veer gebroken zijn.
Beide kun je zelf controleren door met een lamp in de wielkast en kofferbak te bekijken.
het is niet veilig om te gaan rijden zonder dat je weet wat er is.
Als het wel roest is kan de hele veer door de carrosserie gedrukt worden, in dat geval staat je wiel vast in de wielkast.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-12-2012 12:38 #121126 door Joris Wolters
Beantwoord door Joris Wolters in topic Doorgezakte vering?
Heb er een goed naar gekeken en het valt allemaal wel mee. Linkerachterveer is 2-3 centimeter korter dan rechterveer. effect werd versterkt door 12 kg vloeistof die ik linksachter in koffer had liggen.

Geen sprake van door carrosserie heen roesten.

Is het verstandig om gelijk beide veren (links- en rechtsachter) te vervangen? Heb auto pas sinds kort dus weet eigelijk niet of het me eerder gewoon niet was opgevallen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-12-2012 12:55 #121127 door Joris Wolters
Beantwoord door Joris Wolters in topic Doorgezakte vering?
btw, links is de veer ongeveer 30 cm, rechts 32.5cm

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-12-2012 13:26 #121128 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Doorgezakte vering?
Gelukkig valt het mee.
Ik zou beide veren vervangen door twee bij elkaar horende goede gebruikte of twee nieuwe, anders staat hij daarna waarschijnlijk weer scheef door verschil in veerkracht.
succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.