Amazon: welk gereedschap (inches) moet ik kopen

Lees meer
08-08-2012 18:12 #116463 door Mart Brouwer
Vroeger had ik een Fiatje 500 en met een beperkte set gereedschap (8,10,13,17,19mm) kon ik het ding vrijwel geheel uit en in mekaar sleutelen.

Nu heb ik amazon en daarvoor is "engels" gereedschap nodig.
Voor het kleppen stellen bijv. een steek-ringsleutel van 1/2 inch.

Als ik een beperkte set steek-ring sleutels en doppen wil kopen, welke maten moet ik dan kopen voor de amazon?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-08-2012 08:37 #116486 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Amazon: welk gereedschap (inches) moet ik kopen
Koop een standaard setje van ongeveer 10 steek-ring sleutels op een oldtimerbeurs, bij Limora, een andere handelaar of zo, dan ben je voor een Euro of 30/40 klaar en heb je de meeste sleutels die je nodig hebt voor het standaard sleutelwerk. Ik heb tenminste amper meer nodig (behalve als ik aan de grotere delen of in moeilijk bereikbare hoeken moet sleutelen). Een doppensetje is natuurlijk ook wel eens handig, daarvoor geldt hetzelfde als boven (een ratel en hulpstukken zul je al hebben, dus een dure complete set is niet altijd nodig). Ik heb trouwens ook met deels "mishandelen" nog amper iets van mijn voornamelijk merkloos gereedschap kapot gekregen (in het zeldzame geval dat iets kapot ging was er ook duidelijk sprake van grove overbelasting).
groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-08-2012 12:28 #116495 door Mart Brouwer
Beantwoord door Mart Brouwer in topic Amazon: welk gereedschap (inches) moet ik kopen
Dat is t m juist.

Ik heb best veel. Ratel, knikgewricht, momentsleutel.


Dan koop ik liever een paar belzer of gedore sleutels en losse doppen erbij dan een hele "mickey mouse set".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-08-2012 17:48 #116498 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Amazon: welk gereedschap (inches) moet ik kopen
Wat ik probeerde duidelijk te maken wat (bij mij tot nu toe) goed en betaalbaar is (op beurzen en bij bepaalde handelaars):

- een gewoon compleet setje steek/ringsleutels kopen is duidelijk goedkoper dan enkele losse merksleutels en ik heb nog niet gemerkt dat deze hun hogere kosten waard zijn, dan heb ik liever een paar sleutelmaten meer, als je meer sleutelt kom je bijna altijd toch nog andere maten tegen dan die je los gekocht hebt (ik heb zelfs enkele verschillende setjes omdat vanwege de toleranties van boutkoppen en sleutels soms de een en soms de ander beter past, vooral belangrijk bij erg vast zittende bouten)
- een los setje van alleen doppen (ik heb het liefste zeskant en niet twaalfkant): zie bij de bovengenoemde steek/ringsleutels.

Een "mickey mouse set" (dat bedoel ik ook niet met de genoemde sets) heeft bijna niemand nodig en de kwaliteit van deze grote sets laat vaker te wensen over dan bij bovengenoemde specialere kleine sets. Kwaliteitsverschil heb ik vooral vast kunnen stellen bij ratels etc., daar heeft het meer zin om geld aan merkartikelen uit te geven (maar als ik mijn weinige Snap-On spul niet gunstig had kunnen kopen had ik dit ook niet, er zijn meerdere goede en redelijk betaalbare merken).

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-08-2012 20:31 #116500 door Mart Brouwer
Beantwoord door Mart Brouwer in topic Amazon: welk gereedschap (inches) moet ik kopen
Ik wil via marktplaats goedkoop merkgereedschap kopen.
Als ik misgrijp kan ik waarschijnlijk via mijn werk wel wat lenen, maar ik wil de standaard dingen gewoon direct kunnen doen.
Dus die 1/2 inch voor kleppen stellen bijvoorbeeld.

Ook lijkt het me handig als ik gereedschap heb dat past voor:
V-snaar / dynamo stellen, ruitenwissermotor losnemen, startmotor losnemen, uitlaat vervangen, stuurkogels.

Bij de Fiat echt allemaal dingen die met 10,13,17 en 19mm gedaan konden worden.
Ik heb er zelfs speciale sleutels voor gekocht zodat ik een soort pechsetje gereedschap had:
1x steeksleutel 10-13 en 1x steeksleutel 17-19
Dan nog een keer dezelfde maten in ringsleutel en met die 4 sleutels kon vrijwel alles los!
Uiteraard mis je dan nog wat specials zoals 24mm voor het stuur en 32 of 34 voor de asmoeren, maar die hadden ook niet in een gewoon setje gezeten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-08-2012 21:05 #116507 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Amazon: welk gereedschap (inches) moet ik kopen
Qua maten gebruik ik de volgende het meeste:
No 1. = 1/2" : Kleppen stellen, veel bouten rond het blok en carrosserie
No 2. = 9/6" : Ook weer rondom het blok, motorkap
Daarna weet ik het eigenlijk niet zo heel goed.
Ik zal eens beter opletten wat ik gebruik. Verder van alles wat denk ik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-08-2012 21:57 #116802 door Mart Brouwer
Beantwoord door Mart Brouwer in topic Amazon: welk gereedschap (inches) moet ik kopen
Ondertussen al het e.e.a. gekocht en gebruikt;

7/16 = kachelunit.
1/2 = kleppen stellen, thermostaat
9/16 = radiateur, steunen stoel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-08-2012 22:07 #116804 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Amazon: welk gereedschap (inches) moet ik kopen
Dat zijn inderdaad de Engelse maten die je het meeste gebruikt, vorige maand een '59 Amazon gesloopt en daar is echt alles engelse.
Bij de latere typen is steeds meer metrisch 13/14, voor de uitlaatklemmen e.d. 10/11 voor carosserie delen
Ik vind het fijn om ook ratelringsleutels te gebruiken en lange doppen...ev op de luchtratel, dat scheelt tijd.

Luchtsleutels heb ik naast het 'pistool' ook haaks en een kleine haakse, heb er wel een 200 liter compressor bij staan, sommige hebben behoorlijk veel lucht nodig.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.