Amazon versus Katterug

Lees meer
01-07-2012 20:40 #115297 door Gert Vegter
Amazon versus Katterug is gemaakt door Gert Vegter
Daar de Amazon zo'n 10 jaar later is ontworpen dan de PV444, heeft het ook iets vanzelfsprekends dat een Amazon merkbaar beter op de weg ligt en beter stuurt dan een 444.
Maar bij het bestuderen en vergelijken van de stuurinrichting en de voor- en achterwielophanging van beide modellen zie ik toch eigenlijk maar bar weinig structurele verschillen. Is het dan voornamelijk de vormgeving van de Amazon-carrosserie die de verbeteringen heeft bewerkstelligd? Het is een vraag die mij al bezighoudt sinds ik in mijn PV444DS, waar ik een vermogen in had geïnvesteerd, heb verkocht omdat ik iets bleef missen in het rijgevoel. Al weer bijna 4 jaar rijd ik nu in een Amazon automaat.
Deze vraag heb ik ook gesteld in een artikel dat ik jaren geleden als kopij voor het clubblad had ingestuurd, maar dat nooit is geplaatst. Mogelijk werd het te weinig interessant bevonden, ik lig er ook niet wakker van, maar ben wel benieuwd of iemand iets zinnigs over de bovenstaande verschillen kan opmerken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-07-2012 12:28 #115316 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Amazon versus Katterug
Over het verschil tussen de amazon en de 444 wil ik wel iets zeggen.
Dit weekend een clublid geholpen met zijn 444.
Er waren remproblemen.
Om te beginnen zijn deze onderdelen veel slechter te krijgen, zo zijn remsegmenten op ruilbasis, de oude moeten eerst worden opgestuurd en daar worden nieuwe voeringen op bevestigd.
De hoofdremcilinder zit ergens onder naast het motorblok, peilen van het remvloeistofniveau is onmogelijk zonder eerst te sleutelen.
de remcapaciteit is niet van deze tijd.
Mede omdat dit soort auto"s niet meer apk gekeurd worden is er verder niemand om eventuele gebreken te melden
alle fusee en stuurkogels hadden in meer of mindere mate speling, al deze kogels hebben een vetnippel.
Voor een amazon zijn aldeze onderdelen gewoon in voorraad voor de 444 niet.in de praktijk betekent dit gewoon dat
De 444 minder inzetbaar is en er wachttijd is bij het verkrijgen van onderdelen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-07-2012 12:35 #115317 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Amazon versus Katterug
Volgens mij wordt er verwezen naar het verschil in de wegligging van beide modellen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-07-2012 19:54 #115324 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Amazon versus Katterug
Klopt, René M.
Wat Rene B. schrijft, is mij allemaal wel bekend. Sterker nog, de verschillen tusssen een Amazon en een PV444/544 kan ik wel dromen...
Waar het mij om gaat, is een antwoord op de vraag welke verschillen in welke mate er toe leiden dat een Amazon beter op de weg ligt en beter stuurt. De vormgeving van het koetswerk zal daar zeker een rol in spelen, maar is dat het enige?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-07-2012 12:17 #115346 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Amazon versus Katterug
ik weet het niet :cry: ik heb alleen maar ervaring met ama combi uit 1966 en een volvo 245 uit 1982 en oja de 145 uit 1971 van mijn schoonpa. Bij de laatste is wel degelijk het verschil te merken qua rijgedrag als het vergelijk met mijn volvo 245 uit 1982 maar dat is ook niet verwonderlijk, stuurinrichting en ophanging voor totaal anders en een stbilisator stang achter, krachtigere motor en stiller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-07-2012 12:40 #115347 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Amazon versus Katterug
Kan niet helemaal de vraag van Gert beantwoorden, maar wil wel een poging wagen om wat info toe te voegen.
Ben zelf een berijder van Amazon Combi ('67 & '69) en een PV544 Sport ('62). Qua ophanging weet ik niet of de verschillen tussen een PV444 en een PV544 erg groot zijn.
Mijn ervaring is dat een Kattenrug een beter weggedrag heeft dan een Amazon. Wat vooral opvalt is dat de Kattenrug lichter stuurt. Ook is het stuurgedrag directer. Je kunt hem heerlijk "een bocht omgooien".
Welke constructiedetails kunnen dit verschil verklaren?
De voorwielophanging tussen aan Amazon en PV544 vertoont veel verwantschappen; gootste verschil is dat de PV544 een ouderwetse fuseepen heeft die regelmatig gesmeerd moet worden; de Amazon daarintegen heeft onderhoudsvrije fuseekogels. (de modellen van voor ~'65 moeten nog wel doorgesmeerd worden)
De achterasconstructie is sterk verschillend tussen een Amazon en Kattenrug. De wieldraagarmen van een kattenrug staan schuin onder de auto (een hoek van ca. 30 graden). Bij een Amazon zijn langsarmen geplaatst; tbv zijdelingse stabiliteit is daarom een Panhardstang nodig.
Ik heb het vermoeden dat deze verschillen in achterasconstructie het grote verschil maakt in het weggedrag. Uiteraard zal carrosserie (gewichtsverdeling) ook wel een invloed hebben.
Nogmaals, ik vind dat een Kattenrug lekkerder en beter stuurt en rijdt dan een Amazon.

PS. Volvo heeft met de Kattenrug grote successen hehaald in de rallysport; de Amazon was iets minder succesvol. Is dit een bewijs dat de Kattenrug beter was / is ???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Koen Meesters (GAST)
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
06-07-2012 14:42 #115446 door Koen Meesters (GAST)
Beantwoord door Koen Meesters (GAST) in topic Amazon versus Katterug
Beste Gert,

Ook een factor voor de wegligging is de (torsie)stijfheid van de constructie.
Aangezien de modellen nogal verschillen kan ik me voorstellen dat de stijfheid niet gelijk zal zijn.

Groet, Koen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.